Dressuur zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 23:27

Hoi Hoi,

Ik ben opzoek naar dressuurzadels en ervaringen.

Ik zoek een dressuur zadel met diepe zit en veel wrong. Graag op het zweetblad.
Voor het graag als jullie wat weten :)

Xjen

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:46

Ik heb een euroriding Titan II. Ik vind hem zelf echt heerlijk zitten! Afbeelding

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:05

Vertel eens meer over het paard, en jouw budget.
Er zijn zoveel verschillende zadels, voor zoveel verschillende prijzen en type paard.

Als je een jong paard heb kan het interessant zijn om in jouw keus voor een nieuw zadel rekening te houden. Aangezien jonge paarden de komende tijd erg zal gaan veranderen qua formaat en bouw.
Idem tot je budget, sommige zadels kosten nieuw >€3000,- voor de een normale prijs. Voor de ander ver boven het budget.

Als je een barok type paard heb, zijn Fryso zadels wellicht interessant.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: Dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 00:12

Ik ben voornamelijk opzoek naar een dressuur zadel, diepe zit en wrong op het zweetblad. Voor welk paard is niet van toepassing op dit moment. Het zal uiteindelijk gaan om een kwpn

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:14

Ik heb hele goede ervaringen met Anatomica. Zelf heb ik de octant met enkel zweetblad maar er zijn verschillende soorten kniewrongen. Dat is maar net wat je zelf fijn vind.

MayoNeighs

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:17

Ik heb een Anatomica Octant met dubbel zweetblad. Geweldig zadel!

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:22

Fryso. Diepe zit, fijn leer, veel boombreedtes en wordt aangepast

Supervixen

Berichten: 12849
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:30

Zamba schreef:
Ik ben voornamelijk opzoek naar een dressuur zadel, diepe zit en wrong op het zweetblad. Voor welk paard is niet van toepassing op dit moment. Het zal uiteindelijk gaan om een kwpn


Je gaat dus eerst een zadel aanschaffen en later een paard? Dit lijkt me de verkeerde volgorde.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:34

Zamba schreef:
Ik ben voornamelijk opzoek naar een dressuur zadel, diepe zit en wrong op het zweetblad. Voor welk paard is niet van toepassing op dit moment. Het zal uiteindelijk gaan om een kwpn


Omgekeerde volgorde lijkt mij.
Waarom wil je diepe zit en wrong op het zweetblad?

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: Dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 11:03

Ik rij verschillende paarden en we hebben verschillende paarden op het oog voor in de toekomst. Dus nee. Geen ongeleerde volgorde, ik wil gewoon ervaringen hebben van anderen. Custum lijkt mij bv een fijn zadel maar hoor dat ze na 3 jaar al slecht worden

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:22


Renss

Berichten: 175
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Fryslan

Re: Dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:31

Ik heb een Kent&Masters S line dressuur met surface block (wrong op zweetblad). Bevalt mij prima en heeft fijne diepe zit.
Heeft verwisselbare boom, dus in jouw geval misschien wel handig als je nog niet precies weet voor welk paard. Nieuwprijs rond €1300.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:36

Ik ben geheel geen fan van custom, ik vind dat de basis van deze zadels erg lang is en de ruiters allemaal erg ver achterin en achterop zetten, veel ruiters vallen in stoelzit, ondersteund en beperkt door de diepe zit en wrong. Ik zie om me heen veel paarden die na enige tijd echt last van dit zadel krijgen. Kijk naar een zadel waarin je je eigen balans kan vinden en zodoende je paard er niet mee in de weg zit, maar nogmaals kijk naar een zadel dat voor 't paard past en bij jouw bouw aansluit, het luistert allemaal zo nauw

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Re: Dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:41

Ik heb nog een Anatomica Octant liggen (eigenlijk nieuw). Diepe zit, veel wrong en past op veel paarden.
Je mag pb doen als je wilt!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:52

Ik rijd momenteel met een fryso legacy, vind het persoonlijk een ontzettend fijn zadel.Ik zit echt IN het zadel en er zit een enorme wrong op.Maar desondanks dwingt de wrong me niet in een houding maar geeft me wel veel steun.

En fryso zadels bieden een enorme schouder vrijheid vandaar dat ze ook zo geschikt zijn voor barokke paarden. Maar ze kunnen ook prima op een kwpner.


Afbeelding


Afbeelding

Maar ja zadels zijn ontzettend persoonlijk en niet alleen voor het paard. Het zadel moet jou ook Passen.
Ik ben helemaal weg van fryso maar er zijn ook zat mensen die het helemaal niks vinden.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:20

Ik heb de laatste jaren heel fijn op WOW zadels gereden.

xWouterJarig

Berichten: 2726
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Oosterhout

Re: Dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:26

Anatomica is toch echt wel een aanrader moet ik zeggen!
Ze hebben veel variatie in zadels en ook passen ze over het algemeen op veel paarden.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:58

Gwen1992 schreef:
Ik rijd momenteel met een fryso legacy, vind het persoonlijk een ontzettend fijn zadel.Ik zit echt IN het zadel en er zit een enorme wrong op.Maar desondanks dwingt de wrong me niet in een houding maar geeft me wel veel steun.

En fryso zadels bieden een enorme schouder vrijheid vandaar dat ze ook zo geschikt zijn voor barokke paarden. Maar ze kunnen ook prima op een kwpner.


[ [url=m/YfzMdp.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/HU7SyM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar ja zadels zijn ontzettend persoonlijk en niet alleen voor het paard. Het zadel moet jou ook Passen.
Ik ben helemaal weg van fryso maar er zijn ook zat mensen die het helemaal niks vinden.


Ik vind jouw houding en zit in dit zadel helemaal niet zo mooi, je zit erg ver achterop de lepel en je been positie is niet optimaal. Als fryso mijn merk was vond ik dit geen reclame..

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 07:07

Ik rij fryso op een kwpner. Perfect zadel en ik heb er een mooie zit in. Zal eens kijken naar een foto. Ik heb ook de legacy.
Anatomica kan ik niet op zitten. Bovenbenen schuiven over de wrong.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:27

knollentuin schreef:
Gwen1992 schreef:
Ik rijd momenteel met een fryso legacy, vind het persoonlijk een ontzettend fijn zadel.Ik zit echt IN het zadel en er zit een enorme wrong op.Maar desondanks dwingt de wrong me niet in een houding maar geeft me wel veel steun.

En fryso zadels bieden een enorme schouder vrijheid vandaar dat ze ook zo geschikt zijn voor barokke paarden. Maar ze kunnen ook prima op een kwpner.


[ [url=m/YfzMdp.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/HU7SyM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar ja zadels zijn ontzettend persoonlijk en niet alleen voor het paard. Het zadel moet jou ook Passen.
Ik ben helemaal weg van fryso maar er zijn ook zat mensen die het helemaal niks vinden.


Ik vind jouw houding en zit in dit zadel helemaal niet zo mooi, je zit erg ver achterop de lepel en je been positie is niet optimaal. Als fryso mijn merk was vond ik dit geen reclame..



Komt omdat ik ontzettende x benen heb en het vorige Zadel waar ik mee reed mij helemaal niet pastte(was het zadel van de eigenaar, dit zadel is van mijn vriend) . Ik rijd momenteel even met iets kortere beugels om m'n hakken weer uit te leren drukken. Zodra dat weer goed gaat kunnen m'n beugels weer een gaatje langer en dan zit ik ook weer een stukje netter.

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:52

Het spijt me gwen. Maar ik vind de houding ook niet lekker.
Bolle rug. Benen geen fijne plek.

Hakken uitdrukken doe je ook niet door kortere beugels in mijn ervaring. Maar door je beenspieren los te laten en te laten hangen. Als je dat leert blijven je voeten horizontaal en kun je veel meer hulp geven uit bewustzijn.

Zelf ben ik niet van diep. Maar was echt verliefd opbde crown susanna. En op de kent n masters.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:59

Afbeelding
Ik heb sinds kort een Erreplus zadel, model Adelinde. Een collega had hem eerder aangekocht en erg enthousiast erover, mede omdat de boom via een pers in elke mogelijke maat te vormen is en daardoor altijd weer makkelijk aanpasbaar als je paard snel veranderd.
Heb voorheen al div zadels gehad van Hulsebos, Wow, Custom en zelfs Barefoot.
Wilde eerst een Custom laten maken voor m'n jonge paard nadat ik hem boomloos beleerd had. Maar hoorde te veel berichten dat Custom niet genoeg aanpasbaar was voor veranderende jonge paarden, zelfs door oud werknemer van Custum werd mij Erreplus aangeraden als ik ook die keuze had, puur omdat Custom heel erg op de wensen van de ruiter afgesteld wordt maar minder aanpasbaar voor het paard, Erreplus is gewoon veel meer aanpasbaar. Beide merken zijn duur, maar op langere termijn denk ik toch meer aan mn Erreplus te hebben vanwege de aanpasbaarheid. Blijf geen zadels meer kopen ;-)
En moet eerlijk zeggen dat ik echt onder de indruk ben van de Erreplus, werkelijk heel mooi afgewerkt, top kwaliteit leer en zit fantastisch, heb er al meteeen een mooie houding in. Zit lekkerder dan de Custom Icon Flight die ik eerder had. Mijn zadel heeft speciaal stroef leer op zitting en fijne wrongen die aanpasbaar zijn met klittenband. Dit model heeft ook een zelfde soort onderkussen als de Wow, hierdoor ligt de schouder echt heel vrij omdat het onderkussen niet zo laag doorloopt. Mocht ik ooit weer ander paard hebben kan dit zadel weer in de juiste maat geperst worden.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:12

Ik heb een Fairfax Gareth. Monoblad, diepe zit en veel wrong. Ben er erg blij mee. Is alleen niet het goedkoopste zadel op de markt.
Wel aanpasbaar, dus ideaal voor een veranderend paard!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:46

maralyn schreef:
Het spijt me gwen. Maar ik vind de houding ook niet lekker.
Bolle rug. Benen geen fijne plek.

Hakken uitdrukken doe je ook niet door kortere beugels in mijn ervaring. Maar door je beenspieren los te laten en te laten hangen. Als je dat leert blijven je voeten horizontaal en kun je veel meer hulp geven uit bewustzijn.

Zelf ben ik niet van diep. Maar was echt verliefd opbde crown susanna. En op de kent n masters.


Ik kan wel tienduizend verschillende tegen argumenten bedenken waarom je er in zoveel verschillende manieren totaal naast zit, maar wetende dat jij het van 1 foto moet beoordelen en geen idee hebt hoe ik doorgaands rij en hoe mijn lijf in elkaar steekt ga ik dat niet doen. Maar....

Volgens mij zijn we hier ook niet in dit topic om
over mijn houding te discussiëren maar over welke zadels wij als ruiters als prettig ervaren en waarom.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:07

Gwen1992 schreef:
maralyn schreef:
Het spijt me gwen. Maar ik vind de houding ook niet lekker.
Bolle rug. Benen geen fijne plek.

Hakken uitdrukken doe je ook niet door kortere beugels in mijn ervaring. Maar door je beenspieren los te laten en te laten hangen. Als je dat leert blijven je voeten horizontaal en kun je veel meer hulp geven uit bewustzijn.

Zelf ben ik niet van diep. Maar was echt verliefd opbde crown susanna. En op de kent n masters.


Ik kan wel tienduizend verschillende tegen argumenten bedenken waarom je er in zoveel verschillende manieren totaal naast zit, maar wetende dat jij het van 1 foto moet beoordelen en geen idee hebt hoe ik doorgaands rij en hoe mijn lijf in elkaar steekt ga ik dat niet doen. Maar....

Volgens mij zijn we hier ook niet in dit topic om
over mijn houding te discussiëren maar over welke zadels wij als ruiters als prettig ervaren en waarom.

Nee klopt dit topic gaat over dressuurzadel waar ts fijn in kan zitten, als jij dan een foto plaatst waar je niet mooi in een zadel zit en daar commentaar op krijgt past het wel in het topic, maralyn haar verhaal klopt wel je leert geen hakken uitdrukken door beugels kort te maken, in een goed zadel komt je bekken goed geplaatst en je been kan natuurlijk afhangen zodat je een rechstandige houding kan aannemen zonder dat dat moeite kost, em als dat zadel dan ook nog eens goed op je paard past heb een een match!