Voor mijn sensibele merrie van 1.64 met een korte rug zoek ik een nieuw(!) zadel. Ik heb zelf een 18 inch nodig. Ik heb Erreplus en Prestige (Helen, Passion, Roma en D2) geprobeerd en het enige zadel dat ik fijn vond was de Prestige D2 maar met 4600 euro was die toch te prijzig. M'n paard heeft snel last van haar lendenen dus franse kussens zijn een must. Mijn paard staat in Nijkerk dus het is handig als eventuele zadelmakers uit de buurt komen. Hebben jullie tip voor merken en zadelmakers?
Massimo kan franse kussens eronder plaatsen. Tribal/Skyway wellicht ook? Ik zou zeker naar country mill gaan.
Ghostattack
Geplaatst: 08-03-18 21:13
Zeker Country Mill proberen! Ik heb een pony die maximaal 41 centimeter kwijt kan op haar rug, gelukkig heeft mijn kont maar een 16 inch nodig Hiervoor had ik een Massimo, maar daar kreeg ik zelf rugpijn van. Nu heb ik een Tribal die echt perfect is.
Ik krijg een Harry Dabbs voor mijn paard met een korte rug (www.harrydabbs.nl). Er zijn verschillende zadelmakers in Nederland die deze zadels verkopen.
Ik heb voor mijn paard een anatomica met kortere kussens, deze kunnen ze voor je bestellen. Hierdoor past het zadel voor zowel mij als voor mijn paard goed.
Bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels contact met CM en ook Ninon Schutte is een serieuze optie.
hwn
Geplaatst: 25-03-18 23:19
Ik heb een Thorowgood T4 Jill Thomas endurancezadel, heb ik via een Franse zadelpasser, maar staat bij Kramer ook te koop voor amper 675 euro. Zadel daar is wel 17,5 inch, maar ik heb een 17 inch en is nog bijna te groot qua zitmaat voor mij, past nog met wolletje (weeg wel maar 55 kg). Ik heb een merrie van rond de 1m60 met een verleden van rugproblemen, en hier loopt ze lekker onder. Boom is verwisselbaar, wrongen afneembaar, stijgbeugels kunnen boven of onder de zweetbladen, singelpunten liggen ook goed voor rondbuikige paarden (mijn vorige zadel schoof steeds naar voor), dus over de hele lijn dik tevreden hiermee. Heb ook veel zadels geprobeerd, zelfs van 3000 euro, maar dit was het enige zadel dat haar beviel.
Ik heb recentelijk een Ninon Schutte aan laten meten en inmiddels binnen (binnen 7 weken na bestellen). Ook een paard met hetzelfde probleem, korte rug en 18" nodig. Ik heb de sentrix met franse kussens.
Paard is er erg blij mee (hij is daar erg duidelijk in) en ik ook.
Op mijn bijrijdtinker ligt een 18 inch Kent en masters zadel. Deze is 41 cm van voor tot achter, breed tussenkanaal en brede kussens. Het is een veelzijdigheidszadel die meer neigt naar een dressuur model. De wrongen zijn afneembaar waardoor deze zowel bruikbaar is voor de dressuur als het springen. Vorige zadels was een 17,5 inch en was 49 cm lang, smal tussen kanaal, smalle bolle kussens en lag gewoon niet lekker.