geschikt sjabrak voor zadel monoblad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

geschikt sjabrak voor zadel monoblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 18:43

Sinds kort in het bezit van een zadel met monoblad, prima zadel dat niet, maar alle sjabrakken die ik eronder leg schuiven naar achteren. Ligt dit aan mij, aan het zadel of aan het sjabrak. Wat kan ik doen om dit te voorkomen? Ik heb van al m’n sjabrakken wel de lusjes aan de zijkant verwijderd, die dingen zitten altijd in de weg :D

zefiros

Re: geschikt sjabrak voor zadel monoblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:46

Hey! Ik heb ook een monoblad. Bij mij helpt het om een zadeldek te hebben die voorkant iets omhoog gaat qua vorm. En die lusjes aam de onderkant laat ik altijd zitten voor de singel. Daarnaast een dun sjabrak blijft het beste liggen hier.

Ik heb een heerlijk rond geribt paard ;)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:46

In principe past je zadel dan niet goed genoeg. Mono of niet, dat heeft op zichzelf geen enkel effect op een dekje.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 18:54

Hier ook een rondgeribt paard, en de lusjes voor de singel aan de onderkant laat ik ook zitten, maar ze trekken echt allemaal scheef naar achteren :(

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 18:55

Hannanas schreef:
In principe past je zadel dan niet goed genoeg. Mono of niet, dat heeft op zichzelf geen enkel effect op een dekje.

Waar zit het probleem dan?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:07

dorothea schreef:
Hannanas schreef:

Waar zit het probleem dan?

Dat ligt er aan, waar je zadel niet goed aansluit. Dat kan op verschillende manieren.

Bijv ergens iets teveel druk met wat ruimte op de rug waarbij bij iedere pas het dekje een beweging maakt en een mm ruimte krijgt waardoor de schouders van je paard zorgen dat het dekje per pas steeds een inieminie stukje naar achter "gepompt" wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:22

Hannanas schreef:

Niet mee eens. Ik heb de BR Bach en die heeft de zadelmaker voor mijn paard aangemeten, past dus zeker wel. En toch schuiven sommige dekjes naar achter, maar BR dekjes blijven perfect liggen.

Onzin dus dat het zadel dan niet goed past. Het is mogelijk, maar niet een feit.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:30

Een lemieux dekje?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:13

Bij mijn ene paard blijft eigenlijk alles goed liggen onder mijn Wow en bij de ander schoof eskadron maar ligt Lemieux als een huis, ook zonder vast te maken

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:20

hangt er vanaf hoe erg het schuift, als dekjes hierdoor alleen maar strak trekken rond de schoft dan kan ik zeker lemieux aanraden, deze hebben korte lussen die je aan die kleine ringetjes vooraan je zadel kunt doen. als de dekjes echt heel erg schuiven zou ik toch ff je zadelmaker bellen

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:23

Dan ligt idd je zadel niet goed! Heb je een foto van het zadel op je paard? Liefst van de zijjkant voorkant en achterkant! Dan is het wat makkelijker te beoordelen waar het niet lekker ligt!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:26

AmyPony schreef:
Hannanas schreef:

Niet mee eens. Ik heb de BR Bach en die heeft de zadelmaker voor mijn paard aangemeten, past dus zeker wel. En toch schuiven sommige dekjes naar achter, maar BR dekjes blijven perfect liggen.

Onzin dus dat het zadel dan niet goed past. Het is mogelijk, maar niet een feit.

Zeker geen onzin. Zadelmakers en -passers zijn niet heilig, er gaat zoveel mis in die wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:35

[/quote] Zeker geen onzin. Zadelmakers en -passers zijn niet heilig, er gaat zoveel mis in die wereld.[/quote]

Neem aan dat als een zadelpasser ervoor geleerd heeft hij echt wel weet waar hij over praat.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:50

Hannanas schreef:

Dat kan een reden zijn natuurlijk.

In mijn geval is het echt afhankelijk van het dekje. De zadelmaker is hier net weer geweest om mijn op maat gemaakte zadel bij te vullen.
Bij een dik dekje schuift alles. Dun dekje gaat prima. Dat is trouwens een BR dekje inderdaad!

Ik ga zeker die van lemieux bekijken!

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:00

zefiros schreef:
Hannanas schreef:

Dat kan een reden zijn natuurlijk.

In mijn geval is het echt afhankelijk van het dekje. De zadelmaker is hier net weer geweest om mijn op maat gemaakte zadel bij te vullen.
Bij een dik dekje schuift alles. Dun dekje gaat prima. Dat is trouwens een BR dekje inderdaad!

Ik ga zeker die van lemieux bekijken!

dat heb ik ook, omdat mn zadel op een dun dekje is aangemeten, dus mn goedkopere anky pads kan ik op marktplaats zetten :')

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:13

Dat is idd een veeg teken dat je zadel niet helemaal goed ligt. Zadelmakers kunnen er soms niets aan den dat een paard net wat meer bespiering ontwikkeld of juist iets terugvalt, dat kan opzich in een maand gebeuren. dus het zegt niets over je zadelmaker, of diens kunde. Maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:18

AmyPony schreef:

Zeker geen onzin. Zadelmakers en -passers zijn niet heilig, er gaat zoveel mis in die wereld.[/quote]

Neem aan dat als een zadelpasser ervoor geleerd heeft hij echt wel weet waar hij over praat.[/quote]
https://pumpsenpaarden.nl/2017/03/07/mu ... om-zadels/

Lees de reacties onder dit artikel eens door.

TS: wat voor dekjes heb je geprobeerd en waarmee is het zadel aangemeten?

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:22

Ik heb ook een monoblad, en had dikkere eurostar dekjes eronder, die gingen ook schuiven. Nu heb ik een fijne en dunne Lemieux eronder en nergens geen last van. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:40

Het schuiven zit heel vaak in de vorm van de bovenlijn in het dekje.
Als het dekje bijvoorbeeld lucht heeft net achter de schoft dan kan het gaan schuiven tot het zijn dieptepunt gevonden heeft.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 21:40

Laurie schreef:
AmyPony schreef:
Zeker geen onzin. Zadelmakers en -passers zijn niet heilig, er gaat zoveel mis in die wereld.

Neem aan dat als een zadelpasser ervoor geleerd heeft hij echt wel weet waar hij over praat.[/quote]
https://pumpsenpaarden.nl/2017/03/07/mu ... om-zadels/

Lees de reacties onder dit artikel eens door.

TS: wat voor dekjes heb je geprobeerd en waarmee is het zadel aangemeten?[/quote]
Zadel is aangemeten met een dun dekje, en ook zonder dekje.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 21:47

Linda Roost heeft een drukmeting uitgevoerd, waarbij ik mijn paard met volledig weggedrukte rug heb laten bewegen, juistom te controleren of het zadel ook ‘goed’ blijft liggen als hij volledig verkeerd loopt. Uitstekende drukverdeling, alleen zwaartepunt ligt net wat achter het midden, maar dit is volgens Linda - gezien mijn gewicht - geen enkel probleem. Als het zadel erg verkeerd zou liggen zou dit na deze meting toch wel moeten blijken?

En welk dekje van Lemieux wordt er bedoeld? Zitten aardig prijzige tussen :')

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:39

Seventeen schreef:
Ik heb ook een monoblad, en had dikkere eurostar dekjes eronder, die gingen ook schuiven. Nu heb ik een fijne en dunne Lemieux eronder en nergens geen last van. :)

Maar dat ligt niet aan je monoblad.

Dun of dik kan inderdaad de doorslag geven kwa pasvorm. Soms luisterd het zo nauw. Ik zou echter zelf wel m'n twijfels hebben bij een zadelmaker/zadel als alle diktes het effect geven.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:40

dorothea schreef:
Linda Roost heeft een drukmeting uitgevoerd, waarbij ik mijn paard met volledig weggedrukte rug heb laten bewegen, juistom te controleren of het zadel ook ‘goed’ blijft liggen als hij volledig verkeerd loopt. Uitstekende drukverdeling, alleen zwaartepunt ligt net wat achter het midden, maar dit is volgens Linda - gezien mijn gewicht - geen enkel probleem. Als het zadel erg verkeerd zou liggen zou dit na deze meting toch wel moeten blijken?

En welk dekje van Lemieux wordt er bedoeld? Zitten aardig prijzige tussen :')

Wat zegt Linda over je schuivende dekjes zelf?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:58

AmyPony schreef:

Zeker geen onzin. Zadelmakers en -passers zijn niet heilig, er gaat zoveel mis in die wereld.[/quote]

Weet jij wel hoe makkelijk je een certificaat haalt? Stikker op je bus en werken, het is geen beschermd beroep hé? Net als paardentandartsen en hoefsmederij en instructie, alles is vrij, zoek de goeden er maar eens uit.
Als je chabrak schuift ligt je zadel niet goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:13

Mijn zadel is opgevuld voor het gebruik van een prolite 3zone met een middeldik zadeldek. Dit lag onder mijn monoblad super en bleef ook mooi liggen zonder te verschuiven. De zadellussen had ik altijd los. Nu ik echter mijn prolite er onder vandaan heb gehaald en alleen met mijn zadeldekje rij schuift mijn dekje naar achteren.
Met dit gegeven ga ik er vanuit dat mijn zadel opzich wel goed ligt, maar er meer ruimte ontstaan is om het dekje te laten schuiven. Ook heb ik de proef op de som genomen om weer met de combinatie prolite en dek te rijden en mijn dekje blijft weer super liggen.
In mijn geval weet ik dus nu wel zeker waar het schuiven van mijn zadeldek zijn oorsprong vind :-)

Opzich kan naar mijn mening elk zadeldekje onder een monoblad, maar kan de dikte ervan wel het verschil maken. Ik gebruik zelf de middeldikke dekjes van Eskadron.