Hoofdstelverzorging

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amarinde

Hoofdstelverzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 23:56

Hallo!

Af en toe dan maak ik het hoofdstel schoon met lederdoekjes. Nu ben ik ook van plan om voor een proefje het in te vetten zodat het er beter uit ziet.
Echter wordt het hoofdstel nog op zaterdag gebruikt om te rijden.
Als ik het zaterdag in de late middag invet en zondagochtend rond half tien ermee moet rijden, is het dan op tijd 'droog' of niet?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:49

Natuurlijk wel. Je moet een hoofdstel altijd dun in het vet zetten. Dan is het na een paar uur echt wel droog. Als het de volgende dag nog vettig is heb je het vet er veel te dik op geklodderd.

Evocative

Re: Hoofdstelverzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:58

Ja, als je er niet te veel op gooit wel. Heb hier wel eens een verhaal gehoord van een vriendin, dat een meisje 's avonds laat naar de manege is gegaan om het hoofdstel en het zadel van haar lievelingspony in te vetten met zelf gekocht ledervet om het te laten glanzen voor haar proefje de volgende dag. Ze had er veel te veel op gedaan, maar mijn vriendin moest op precies dezelfde pony met precies hetzelfde tuig :+ Gelukkig heeft ze het er nog met babydoekjes af kunnen halen (is daarna door de manege wel weer ingevet) en heeft ze gewoon het proefje kunnen rijden, dus als het misgaat en het nog niet droog is, kan je met wat babydoekjes ver komen. Smeer er niet teveel op, dan zal het vast en zeker goedkomen!