Ik moet longeertouw (bijzettouwtjes) gaan bestellen (online). En weet even niet zo goed welk materiaal het beste is. Natuurlijk stevig/dicht gewoven, en niet snijdend of warm wordend bij wrijving.
En het is voor kleine pony's, touw moet door het bovenste ringetje van het zadel passen. Maar te dun touw zal snijden. Welke diameter zal dan gaan? 4/5/6/8 millimeter?
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 04-03-18 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Hoezo door t ringetje bij t zadel? Dat gaat nooit passen denk ik Dan zou ik n touw nemen en dat aan t bit door t ringetje en dan aan n longeerlijn maken
Maar vraag me af wat je met t bovenstaande wilt bereiken
Kelly_ann
Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 12:02
Het is voor tijdens het rijden, bij een pony die zijn ruitertjes uit het zadel trekt.
Maar wat ga je dan met die longeerlijn doen ik snap het niet?
Wellicht kun je hem beter bijzetten of iets in die richting? Je wilt gok ik zelf de longeerlijn vast houden door t ringetje na t bit doen? Ik denk dat je daar niks mee gaat bereiken namelijk
Ik denk dat TS bijzet touwtjes bedoelt. Je kan het best gewoon de bijzet touwtjes van Lammert Haanstra oid bestellen. Dat touw is ervoor gemaakt, dus dan hoef je niet verder te zoeken
BMHP
Geplaatst: 04-03-18 12:21
beter met een longeerlijn werken. Het materiaal is aangepast om niet te snijden. handschoenen zijn ook aan te bevelen om geen brandblaren op te lopen als de lijn door je hand loopt.
leedropes zijn vaak ongeveer 14 mm dik, de diktes die jij noemt 4- 8 mm zullen snel snijden in jouw handen.
Kelly_ann
Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 12:22
Ik wil longeertouwtjes (bijzettouwtjes) kopen. Gebruikelijk is zeiltouw, maar er is (zeker online) veel keus en ik kan niet kijken en voelen aan het materiaal.
Je hebt daar ook speciale hulpteugels voor. Anti-grazing rein heet dat, of er ook een Nederlandse benaming voor is weet ik eigenlijk niet.
Maar met touwtjes kan inderdaad ook prima. Ik gebruik zelf om te longeren gewoon touwtjes uit een bouwmarkt, boerenbond heeft dat ook wel. Dan kun je zelf kijken en voelen wat je geschikt vindt.
Gentlegiant
Geplaatst: 04-03-18 12:28
Ahhh kijk nu heb je ook je OP aan gepast en is het wat duidelijker Ik dacht echt hoe wilt ze dat doen en wat wilt ze als resultaat
Touwtjes van oa Lamert hoor ik idd veel goede dingen over zelf geen fan maar dat ben ik überhaupt niet van bijzet enz
Nou... Ik ben momenteel niet in Nederland of in de mogelijkheid om zelf naar een winkel te gaan. Daarom online bestellen. Maar ja, wat moet je kiezen? Ik voel graag aan het materiaal en zie hoe dik en soepel het is.
Ik heb dit ook wel eens gebruikt op de manege. Ik koop ze bij de action of bouwmarkt. Maar die van Lammert Haanstra past wel door de ringetjes. Als het alleen van het zadel naar het bit gaat, kan het eigenlijk ook nergens branden/ snijden volgens mij. Had trouwens zelf aan beide uiteinden een musketon haakje, geen gedoe met vastknopen.
Gras riempjes heet dat in het Nederlands. Wij gebruikte ook tijdelijk gewoon die nylon touwtjes van de Action. Niet te strak, enkel op spanning als de pony daadwerkelijk naar beneden ging. Daar hebben de kleinere kinderen zelf de kracht niet voor
Kelly_ann
Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-18 15:22
Ik ben helaas niet in Nederland, dus moet het doen met een online shop.... Ik weet hoe je de touwtjes gebruikt, maar men kwam hier aan met strotouwtjes. Dat is prima voor een keer. Maar verder absoluut ongeschikt, het snijdt, brandt en rafelt.