Zadel passen Shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Teun115

Zadel passen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 18:27

Hoi allemaal,

Wij hebben vandaag een zadel gehaald voor 1 van onze Shetlanders, ik zelf denk wel dat ze passen (er komt volgende week iemand kijken) maar ik wilde ook even jullie mening horen. Wat vinden jullie er van? Zelf vind ik dat het zadel beter past op de vos dan op de bruine. Zadel ligt vrij van de rug bij beide pony’s.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:28

Wat vind je er goed aan liggen dan?

Teun115

Re: Zadel passen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 18:29

Foto’s zijn toegevoegd.
Enige waar we mee zitten is of ze te veel op de schouder ligt, vandaar dat ik zelf het bij de vos beter vind passen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:33

Ik vind het zadel bij beiden totaal niet liggen. Bij de bruine ligt hij op de nek en niet eens meer op de rug. :)

Beter even kijken naar een goed kwaliteit zadeltje, eventueel een barefoot.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:36

Dit zadeltje past bij geen van de pony's. Het ligt in beide gevallen te ver naar voren en dus op de schoft. Dat ga je niet opgelost krijgen; de singelstoten zitten nou eenmaal zo aan het zadel.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:40

Zadel past inderdaad op geen van de twee. Ze ligt veel te ver naar voren en zal de beweging ernstig belemmeren.

Teun115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 18:47

Hartstikke bedankt voor de snelle reactie! We gaan gelijk op zoek naar een andere.

Zou zoiets beter zijn?

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:48

Ik vermoed van niet. Ook hier liggen de singelstoten waarschijnlijk te ver naar achteren. Bovendien bieden de 'kussens' van deze zadels geen / weinig demping en zit er geen lengteboom in, waardoor de druk die in de stijgbeugels gezet wordt niet wordt verdeeld over de rug.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:55

Allereerst TS, wat leuk dat je zo overweegt een passend zadeltje te vinden voor je shetlanders... Bij de bruine pony is de boommaat helaas iets te smal en zie je dat het zadel iets achterover gaat liggen. En wat andere bokkers ook al op is gevallen is dat het zadel niet echt makkelijk zijn plek vind op de ruggen van je pony's. Er van uitgaande dat de ruitertjes die er op gaan rijden niet zwaarder zijn dan een kilo of 30 is een zadel zonder boom wellicht een betere oplossing. Zoals de rest al aan geeft, kijk uit naar een shetlandpony pannekoekezadeltje of een boomloze barefoot voor een shetlander..

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:59

Een (boomloze) barefoot kids zou hier inderdaad een goeie oplossing zijn denk ik. Juist ook omdat je het zadel op 2 verschillende pony's wilt gebruiken. En deze zadels vormen zich wat makkelijker om je pony heen.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:00

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:30

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:33

Nee, zoals mijn voorgangers ook al zeiden.. dit past niet. Op beide pony's ook niet. Dit gaat de pony's pijn doen, met alle gevolgen van dien..

Ik denk ook eerder aan een barefoot voor deze pony's!

Teun115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 19:47

@Hilary: Bedankt voor je reactie!

@Flevolander: We hebben vandaag het zadeltje van iemand over genomen en wilden even voor ons zelf kijken hoe het er uit zag. Als u goed zou lezen staat er ook in mijn openingspost dat er morgen een zadelpasser zou komen om het te bekijken (wat nu dus niet meer nodig is). We hebben het nu alleen gepast om even te bekijken, heeft ook nog geen kind op gezeten. Bedankt voor uw reactie verder!

@tjaakje: Bedankt, zal er rekening mee houden!

@Willemina_L: Dat zou een mooie oplossing zijn ja!

@zorro: Bedankt voor uw snelle reactie.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:48

Heel veel succes, ik vind het een zeer goede zaak dat u het beste voor heeft met de pony's. Ze zien er heel leuk uit allebei.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:52

Teun115 schreef:
Hartstikke bedankt voor de snelle reactie! We gaan gelijk op zoek naar een andere.

Zou zoiets beter zijn?

[ [url=m/ehH5GF.png]Afbeelding[/url] ]

leuk om een peuter op de shet te laten zitten maar niet om echt te gaan rijden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:25

friesam schreef:
Teun115 schreef:

Zou zoiets beter zijn?

[ [url=m/ehH5GF.png]Afbeelding[/url] ]

leuk om een peuter op de shet te laten zitten maar niet om echt te gaan rijden.

Tja, wat bedoel je met echt gaan rijden op een kleine shet? Dan hoef je geen passage uit te zitten en hoef je ook niet ove 1.50 te springen toch?

Ik heb vroeger heel veel geholpen op een shetland ponyclub waar kindjes t/m 7 jaar leerden rijden omdat ze nog niet naar de echte manege mochten met "grote" ponies en paarden. Daar hadden alle shetlanders gewoon een platzadeltje, gewoon iets om beugels aan te hangen en een bokriempje aan te bevestigen. Kinderen deden alles met die ponies, stappen draven, galopperen, buitenrijden lekker onbevangen en vrij met die ponies keutelen...dat is toch waar het allemaal nog om draait als je nog van shetlander formaat bent.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:40

Kijk of je een wintec junior zadeltje kunt bemachtigen. Die liggen vrijwel altijd goed op korte brede ponies me weinig schoft. Enige zadel wat op onze korte ronde shet paste

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:43

oji schreef:
Tja, wat bedoel je met echt gaan rijden op een kleine shet? Dan hoef je geen passage uit te zitten en hoef je ook niet ove 1.50 te springen toch?

Ik heb vroeger heel veel geholpen op een shetland ponyclub waar kindjes t/m 7 jaar leerden rijden omdat ze nog niet naar de echte manege mochten met "grote" ponies en paarden. Daar hadden alle shetlanders gewoon een platzadeltje, gewoon iets om beugels aan te hangen en een bokriempje aan te bevestigen. Kinderen deden alles met die ponies, stappen draven, galopperen, buitenrijden lekker onbevangen en vrij met die ponies keutelen...dat is toch waar het allemaal nog om draait als je nog van shetlander formaat bent.

Een kind an 35/40 kg op zo'n zadeltje een uur laten rijden vind ik qua belasting al flink zou dan de keuze maken voor een barefoot of boom zadel (passend) maar spelen hobbelen (ja ook draf en galop) met een lichtgewicht kind geen probleem

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:37

Teun115 schreef:
@Flevolander: We hebben vandaag het zadeltje van iemand over genomen en wilden even voor ons zelf kijken hoe het er uit zag. Als u goed zou lezen staat er ook in mijn openingspost dat er morgen een zadelpasser zou komen om het te bekijken (wat nu dus niet meer nodig is). We hebben het nu alleen gepast om even te bekijken, heeft ook nog geen kind op gezeten. Bedankt voor uw reactie verder!

Mag ik vragen wat er mis is/niet goed gelezen aan mijn reactie? Ik vind het namelijk oprecht super dat jullie een zadelmaker willen laten komen voor jullie shetlanders.. Er zijn namelijk een hoop mensen die er niet zo serieus mee aan de slag gaan als jullie doen.. Maar goed, als je mijn reactie niet als positief ervaart is dat in dit geval niet op mij aan te merken als ik mijn eigen post zo terug lees?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:14

upendo schreef:
Wat vind je er goed aan liggen dan?

+1

Het zadel ligt op beide pony's beroerd!

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:51

Teun115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 13:13

@oji: Met rijden bedoel ik het maken van buitenritjes en een paar rondjes in de bak. Niet alleen stappen maar ook draven, galopperen en balkjes rijden bijvoorbeeld. En niet dagen lang, maar een paar keer per week een uurtje. We wilden wel graag een goed passend zadel, aangezien we niet willen dat ze last krijgen van de rug.

@Flevolander: Sorry als ik uw reactie zo heb opgevat! Het kwam op mij over als sarcastisch, maar zie nu in dat u het niet zo bedoelt heeft. Ik lees vaker mee op bokt en vind dat veel reacties gemeen/onaardig uit de hoek komen, terwijl veel van deze mensen gewoon een eenvoudige vraag hadden waarop niet een serieuze reactie kan worden gegeven.. Hierdoor heb ik mij waarschijnlijk ingesteld op het ontvangen van dit soort reacties, waardoor mijn antwoord nogal fel uit de hoek kwam.

@Wildgirl: Daar waar we ondertussen al achter... ;) Toch bedankt voor uw reactie.