Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ingvdh schreef:Ik was altijd op 30 - 40 graden.
Omdat mijn wasmachine niet al te groot is was ik een dekje per keer, anders wordt het niet goed schoon.
Ik gebruik niet al te veel wasmiddels en gooi een flinke schoonmaak azijn in het wasverzachterbakje.
Inxs schreef:Ik zou voor alles 30 graden aanhouden. Warmer wassen kan krimp geven aan de biesjes/koordjes op je dekjes waardoor jouw dekjes "krom" trekken.
Hier was ik alles op 30 en dat gaat prima, dekjes was ik per stuk en niet meerdere tegelijk, met een gewoon fijnwasmiddel.
san4nie schreef:Oja, ik deed alleen wasmiddel. Misschien een scheutje azijn. Wasverzachter gebruik ik sowieso bijna nooit.
En, ik rek de biesjes en randjes even uit, anders kunnen ze inderdaad krom trekken.
Roodvos schreef:Wassen op 20-30 graden. Ik gebruik gewoon een wasmiddel voor bonte was en evt. een schep “vanish” (heb altijd eigen merk van de supermarkt) erbij. Dat doe ik dan wel rechtstreeks in de trommel en niet in het zeepbakje. Wasverzachter gebruik ik alleen voor kleding, niet voor paardendekjes/-dekens (maar ze gaan er wel lekker van ruiken).
Zeker als het nieuwe dekjes zijn die voor de 1e keer worden gewassen een scheut azijn erbij in doen. Dat fixeert de kleur. Als je azijn gebruikt hoef je geen wasverzachter te gebruiken.
En voor het wassen goed haar en zweetplekken afborstelen!
Ik was meestal een (oude) panty-kous mee, dat schijnt te helpen tegen het haar in de trommel.