Een nieuw zadel, waar begin je?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Een nieuw zadel, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 14:43

Momenteel rijd ik even niet ivm wat lichamelijke ongemakjes, ponylief is verleasd en ik houd tijd over, vandaar dit topic ;)

4 jaar geleden heb ik mijn fjord aangeschaft en toen Drunens ruiterhuis laten komen met tweedehands zadels. Fjord was 3,5 jaar dus ik wilde niet gelijk fortuinen uitgeven aan zadels ivm eventuele groei en veranderingen. Heb een leuk middenklasse zadel aangeschaft waar ik tot nu toe nog steeds naar volle tevredenheid mee rond rijd. Zadels is steeds gecontroleerd en aangepast, maar er is nooit heel veel aan gesleuteld, het lag altijd prima.

Nu zijn we inmiddels wat jaren verder en begint het zadel wat slijtageplekken te vertonen, die overigens alleen storend zijn voor het oog, niet het gebruik. Maar aangezien het momenteel financieel prima zou kunnen en ik straks als ik weer ga rijden van de zomer de overstap naar het Z wil gaan maken, leek het me geen overbodige luxe om eens een goed passend, mooi zadel aan te schaffen. Nieuw in dit geval.

Mijn vraag is alleen: waar begin je dan? Ik lees op bokt veel over bepaalde merken, zoals Sella, Wow, Ninon Schutte etc. maar volgens mij worden dit soort zadels voornamelijk verkocht door mensen die geen andere merken dealen? Ik heb geen idee wat voor ons het ideale zadel zou zijn, dus wie laat je dan komen? Vaak kosten dergelijke pasconsulten ook geld, en hoewel ik het prima kan betalen zit ik natuurlijk niet te wachten op 5 consulten en dan nog geen zadel uit kunnen kiezen. Kortom: waar begin je?

Odetje92

Re: Een nieuw zadel, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:32

Zoek een goede zadelmaker in jouw omgeving met een ruim aanbod. Misschien kun je zelf al een selectie doen met merken die je aanstaan of juist niet? Want wil je een diepe zit met veel wrong of juist een ongedwongen zit? Dan vallen er meteen al een aantal merken af als je jezelf die vragen stelt. Misschien kun je van kennissen wat zadels proberen hoe die zitten

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:06

Ik lees even mee, ik wil ook op zoek naar een nieuw zadel met meer comfort voor mij, maar heb in de zoektocht naar dit zadel zoveel verlies geleden dat ik het eigenlijk niet meer aan durf.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:31

Wij zijn ook opzoek naar een zadel.
Ik zou je aanraden om een zadelmaker te laten komen die je precies de inch-maat, boommaat en type boom kan geven. En misschien een aantal merken kan geven die passen bij je paard.
En dan zou je daar (als je tweede hands wil kopen) via marktplaats of bokt eentje kunnen vinden. Ook bij Divoza en Countrymill kun je zadels kopen.
Maar je begint met het vinden van de juiste maten en het type zadel. Ik heb mijn zadelmaker ook laten komen en die heeft precies opgegeven welke maten ik nodig heb en tussen welke merken ik moet kijken.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:39

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Dat heb ik dus ook. Ik heb inmiddels een zadel gekocht die ik ook kon betalen (Kent and Masters), maar het nadeel van zadelpassers vind ik inderdaad dat ze vaak maar een merk verkopen (of zoals bij Kent and Master, ook fairfax en thorowgood, maar die zijn in principe qua boom e.d. hetzelfde, alleen leer en zitvlak/wrong is anders).

En ik heb heel gauw het 'wij van WC eend adviseren Wc eend' gevoel. Want zou een zadelpasser van bijvoorbeeld een Sella zadel, zeggen, sorry wij hebben geen zadels die passen op jouw paard. Want dan boren ze natuurlijk geld door hun eigen neus. Ik hoor dan wel verhalen van zadels die zogenaamd op maat zijn gemaakt, maar uiteindelijk helemaal niet goed liggen, die staan dan weer op marktplaats.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:22

Wil je ruim de keuze dan moet je naar een zaak als Countrymill, Divoza, Epplejeck, van Rijs, etc... Die hebben een uitgebreid assortiment.

Countrymill hoor je echt wel goede verhalen over, die hebben ook zo'n pad waarmee ze de druk kunnen meten. Ze hebben ook tweedehands. Maar ze komen niet aan huis, je moet echt daar naar toe.

De overige (grotere) bedrijven lees je wisselende ervaringen over. Denk ook dat je daar met een paard met een ietwat 'moeilijkere' rug minder makkelijk slaagt...

Dan heb je nog de zadelpassers die idd maar enkele merken verkopen (en soms ook tweedehands zadels). Wil je hier een nieuw zadel aanschaffen, dan zijn deze ook vaak wat duurder, in mijn beleving.
Hier zitten goed aangeschreven tussen, maar ook slechter. Zadelpasser is geen beschermd beroep. Al zal je over iedere zadelpasser wel goede en slechte recenties lezen. Dit is lastig zoeken.

Verder heb je dan nog de 'op maat gemaakte' zadels van ateliers enzo. Deze vallen waarschijnlijk grotendeels echt duurder uit. Ninon Schutte heb ik overigens wel echt goede dingen over gehoord, trouwens.

Ik denk dus eerst dat je je eerst moet afvragen wat je wilt uitgeven (van retail tot maatwerk). En vervolgens hoeveel keuze je wilt (van winkel tot maatwerk). En wat je prettig vindt wbt service (aan huis of ga je naar de zadelmaker toe?).

Ik heb destijds gekozen voor een kleinschaligere zadelpasser die aan huis komt (destijds geen mogelijkheid om te reizen met mijn paardje), die in een aantal merken handelt (dus keuzemogelijkheid) maar ook tweedehands heeft. Een beetje tussen de twee uitersten in.
Zou ik nu een nieuw Dressuurzadel moeten aanschaffen, dan neig ik naar maatwerk van Schutte toe...

Ik heb tegenwoordig ook een Westernzadel en hiervoor heb ik een bekendere zadelservice gekozen die ook aan huis komt met ruime keuze aan merken en ook tweedehands. Ik heb me toen verdiept in de reviews en de winkel gekozen die het beste aangeschreven stond.
Laatst bijgewerkt door mairead op 23-02-18 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:24

bedenk of je bijv.
monoblad wilt of juist niet.
diepe zit of niet
max budget dat je wilt uitgeven, bedoel kijken naar een zadel met ee prijs boven de 3000 euro als je max 2500 wilt uitgeven heeft ook niet veel zin :P )
past ieder soort zadel of moet je door de bouw van je paard eerder een korter zadel hebben?
wil je veel of weinig wrong?
Wil je zwart of toch bruin en welke kleur bruin.
Harde of zachte zit (stubben stond bekend om zijn harde zit, geen idee of dat nog zo is)
zo hebben wij vroeger een schifting gemaakt tussen alle merken en soorten. en uitgekomen op Jaguar springzadel en via Sommer dressuur naar Kentaur dressuur zadel (vanwege kleur en pasvorm voor het paard)

Dan kun je naar bijv. een divoza gaan en op de bok meerdere zadels uitproberen qua zit die bij jou passen en dan zo een beslissing maken welke zadelpasser je laat komen of welk zadel je uitprobeert/gaat passen.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:31

Je bent al bekend bij Drunensruiterhuis .. anatomica is een super fijn zadel ik heb zelf de octant.. ik ben heel blij met hun kunde en zou nergens anders meer een zadel halen :D

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:04

lees je vooral in in de iedeeen van zadelmerken. wat vind jij nu echt een goed idee? wat vind jij nu echt een goede prijs kwaliteit verhouding? dat heb ik zelf tenminste wel zo gedaan en ben uitgekomen bij vivary zadels. op paardige evenementen kun je ook rondkijken bij verschillende stands van merken en wat zadels zitten.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:45

Je eerste vraag moet zijn, nieuw of tweedehands? Als je een nieuw zadel wil zijn er enorm veel merken die maatwerkzadels maken (bijv dus wow, ninon schutte, custom, hulsebosch, vivary). Kijk eens op internet naar verschillende merken en modellen en ga eens kijken wat je zelf wil. Wil je een diepe zit, veel wrong, of juist een platter zadel? Dressuur, vzh of spring? Als je een voorkeurslijstje hebt gemaakt van modellen die je aanspreken (en binnen je budget vallen), dan kan je bij die fabrikant een afspraak maken voor maatwerk of soms hebben ze ook tweedehands wel wat liggen. En als je het niet lekker vindt zitten betaal je meestal alleen de voorrijkosten.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 21:07

SuperZodiaX schreef:
Je eerste vraag moet zijn, nieuw of tweedehands? Als je een nieuw zadel wil zijn er enorm veel merken die maatwerkzadels maken (bijv dus wow, ninon schutte, custom, hulsebosch, vivary). Kijk eens op internet naar verschillende merken en modellen en ga eens kijken wat je zelf wil. Wil je een diepe zit, veel wrong, of juist een platter zadel? Dressuur, vzh of spring? Als je een voorkeurslijstje hebt gemaakt van modellen die je aanspreken (en binnen je budget vallen), dan kan je bij die fabrikant een afspraak maken voor maatwerk of soms hebben ze ook tweedehands wel wat liggen. En als je het niet lekker vindt zitten betaal je meestal alleen de voorrijkosten.

Het voornaamste zou niet moeten zijn of t voor jou lekker zit, maar of t goed ligt op het paard... daarna zoek je het zadel uit dat goed ligt én ook voor jou het prettigste zit...

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:14

Op mijn verzorgpaard ligt vgm een anatomica ochant zit echt als een huis!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:22

Ik heb 2 jaar geleden zo voor de keuze gestaan... eerst en vooral uitzoeken wat je wil... ik wou een zadel dat aanpasbaar was... dan valt er al een hoop af... dan heb ik 2 zadelpassers laten komen, 1 met meerdere merken (die tevens eerst men toenmalig zadel heeft nagekeken) daar heb ik custom bij getest en een andere met wow-zadels...

Ik heb dan mijn keuze gemaakt naar aanleiding van mijn gevoel tijdens het rijden. Was tevens van beide personen zeer tevreden van hun kundigheid!

Uiteindelijk voor wow gekozen omdat ik dit minder gedwongen vond zitten dan de custom...

Het concept van wow sprak me enorm aan omwille van de aanpasbaarheid.

Hiervoor wintec, kent and masters en euroriding gehad...

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:33

Ik heb een Ninon Schutte zadel. Ik ben voornamelijk afgegaan op de goede recensies en daarna mijn eigen ervaring. KM viel bij mij al af. Ik vind als een merk zoveel aan sponsoring etc doet vragen ze blijkbaar echt te veel :))
Maar goed, dat is ieder zijn mening. Verder heb ik een vrij lang telefoongesprek gevoerd met Wilma, de assistente van Ninon, voor ik haar liet komen. Twintig keer gevraagd of het vrijblijvend was, uiteraard wel de reiskosten betaald. Daarna Ninon laten komen en met haar gekeken naar een zadel. Ik ben verder van mening dat als je zelf in dat wereldje zit, je zelf ook wel een beetje ziet wat wel en niet past. Daarna bleef er 2 over, 1 lag perfect en de andere ietsje minder. Dus het werd de eerste :))

Verder vind ik het contact ook heel prettig. Als Ninon haar voet niet gebroken had was de opvulafspraak wat eerder geweest, maar goed, daar kon zij ook niks aan doen en ik was zo eigenwijs om perse Ninon te willen i.p.v. iemand anders die ook door haar was opgeleid. Communicatie verliep echt prima. En dat vind ik heel belangrijk! Mag ook wel voor dat geld, maar toch. Vriendin die een anatomica zadel heeft vind de communicatie wat minder. Ik raad Ninon zeker aan!

Én mijn zadel zit verder echt als het beste huis in de hele wereld <3 nadeel is wel dat je giga verwend bent daarna en last krijgt van je kont als je op een ander, goedkoper merk zadel zit :D

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 00:05

De eerste keer dat ik echt bewust voor een zadel ging kijken heb ik vooraf al mijn stalgenoten gevraagd of ik hun zadel mocht testen om te kijken wat ik het fijnste vond zitten.
Dat zadel heb ik aan de zadelmaker laten zien en daarop zijn we verder gaan zoeken.

Daarna heb ik voor Ninon Schutte gekozen, mede omdat ik de aflevering en service van het vorige zadel niet goed vond. Ik moest nl het zadel ophalen in een winkel waar ze mee samenwerkten en dat was het dan. Afpassen op het paard dat werd niet gedaan en ook bij servicebeurten beoordeelde ze het op een stilstaand paard en niet in beweging.

Ik had voor Ninon gekozen vanwege andere goede ervaringen van anderen en omdat zij meerdere modellen had zodat er ook nog wat te kiezen viel.
Inmiddels een nieuw paard en het oude was niet passend te maken voor dit paard, weer voor Zadelatelier van Ninon gekozen omdat ik haar service en aftersales wel heel fijn vond. Ninon komt zelf niet meer dus ik heb haar dealer gevraagd langs te komen.

Afijn weer mooi nieuw zadel uitgezocht, we hebben volgens mij op 7 zadels proefgereden en nog meer op de rug gehad.

Voordeel is dat de testzadels klittenband hebben waarbij je verschillende wrongen kunt uittesten. Haar concept is dat je verschillende onderdelen van een zadel kan samenvoegen, ze heeft bijv ook 3 soorten kussens. Ik had voorheen balanskussens en nu Franse kussens besteld.

Mijn advies is dan ook om vooral zelf veel zadels uit te testen, zo te weet te komen wat jij fijn vindt zitten en met de dealers van die merken afspraken te maken.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 08:11

mairead schreef:
SuperZodiaX schreef:

Het voornaamste zou niet moeten zijn of t voor jou lekker zit, maar of t goed ligt op het paard... daarna zoek je het zadel uit dat goed ligt én ook voor jou het prettigste zit...

Dat klopt zeker, maar als je een maatzadel neemt wordt hij sowieso helemaal op maat gemaakt op je paard, dus dan kan je beter zelf eerst ook kijken wat je graag wil.
Een shortlist met merken die je zelf fijn lijken en daarna de expert erbij die aan kan geven wat wel en niet geschikt is voor jou en je paard..

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:29

ingvdh schreef:
De eerste keer dat ik echt bewust voor een zadel ging kijken heb ik vooraf al mijn stalgenoten gevraagd of ik hun zadel mocht testen om te kijken wat ik het fijnste vond zitten.
Dat zadel heb ik aan de zadelmaker laten zien en daarop zijn we verder gaan zoeken.

Daarna heb ik voor Ninon Schutte gekozen, mede omdat ik de aflevering en service van het vorige zadel niet goed vond. Ik moest nl het zadel ophalen in een winkel waar ze mee samenwerkten en dat was het dan. Afpassen op het paard dat werd niet gedaan en ook bij servicebeurten beoordeelde ze het op een stilstaand paard en niet in beweging.

Ik had voor Ninon gekozen vanwege andere goede ervaringen van anderen en omdat zij meerdere modellen had zodat er ook nog wat te kiezen viel.
Inmiddels een nieuw paard en het oude was niet passend te maken voor dit paard, weer voor Zadelatelier van Ninon gekozen omdat ik haar service en aftersales wel heel fijn vond. Ninon komt zelf niet meer dus ik heb haar dealer gevraagd langs te komen.

Afijn weer mooi nieuw zadel uitgezocht, we hebben volgens mij op 7 zadels proefgereden en nog meer op de rug gehad.

Voordeel is dat de testzadels klittenband hebben waarbij je verschillende wrongen kunt uittesten. Haar concept is dat je verschillende onderdelen van een zadel kan samenvoegen, ze heeft bijv ook 3 soorten kussens. Ik had voorheen balanskussens en nu Franse kussens besteld.

Mijn advies is dan ook om vooral zelf veel zadels uit te testen, zo te weet te komen wat jij fijn vindt zitten en met de dealers van die merken afspraken te maken.

Hoezo komt Ninon niet meer? Ze is nog geen drie maanden geleden bij mij langs geweest voor een consult :) terwijl ik in Heemskerk sta

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:37

@Lizzy, volgens haar site gaat ze niet meer op pad, ze werkt alleen nog maar aan huis.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:45

Wij hebben een zadelmaker laten komen die verschillende merken, typen en prijsklassen korte zadels had. Er kwamen zo'n 40 zadels mee, waarvan er een stuk of 7 van verschillende merken en prijzen overbleven die geschikt zouden kunnen zijn. Die heb ik allemaal geprobeerd. Uiteindelijk twijfelde ik nog tussen 2 (nieuwe) zadels en mochten die allebei een weekje bij mij blijven, zodat ik er nog een paar keer mee kon rijden en mijn instructrice ook kon meekijken. Na een week heb ik ze beide teruggestuurd en is het zadel van mijn keuze voor me besteld.

Daarvoor had ik overigens een zadelmaker van een bepaald merk maatzadels laten komen, omdat dat me het einde leek. Deze zadelmaker had 2 proefzadels mee die allebei niet goed lagen op mijn paard, waardoor ik niet goed kon proefrijden. Ook kwam ik tijdens het consult tot de ontdekking dat het maatwerk eigenlijk vooral sloeg op de wensen van de ruiter. De boommaat werd gemeten en de kale confectieboom werd vervolgens aangekleed met leersoorten naar keuze en dergelijke. Dat consult heb ik dus 'voor niks' betaald, maar uiteindelijk heb ik met mijn nieuwe confectiezadel toch nog wat geld bespaard én een zadel voor ons allebei perfect is.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 20:03

Bedankt voor alle tips alvast, heb helaas niet meer achter de laptop gezeten. Morgen weer wel, dan reageer ik even uitgebreid. Vind ik via de telefoon niet te doen.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 11:27

Bedankt voor alle tips!

Ik denk dat het inderdaad het handigst is om zelf te kijken welke merken mij bevallen. Uiteraard moet het fantastisch op het paard liggen, maar ik kan nou eenmaal niet 100 merken eerst op t paard leggen en dan kijken wat mij bevalt. Handiger is om achter de PC alvast een voorselectie te maken, daar ga ik me nu in verdiepen.

Krijg net als Rena100 natuurlijk wel het idee dat sommige zadelpassers vooral hun eigen zadel aanprijzen, en dan ben ik op een gegeven moment toch bang dat het niet goed bij mijn paard past, maar men een zadel wil verkopen. Heb genoeg verhalen gelezen op bokt van hele dure zadels die helemaal niet bleken te passen. Dat wil ik het liefst voorkomen natuurlijk.

Zelf heb ik goede ervaringen met Edwin Ligtvoet, maar die heeft zelf geen zadels om te verkopen, heel af en toe is 1. En de laatste keer dat ik hem belde was hij tijdelijk uit de running. Das alweer even geleden, maar geen idee of ie al weer werkt. Hem vertrouw ik wel volkomen, maar ja: die heeft dus geen zadels. Hij heeft ooit wel gezegd welke merken en maten zouden moeten passen (toen was ik op zoek naar een springzadel, maar die gebruik ik veel minder vaak dus dan is ook het budget anders) dus misschien geen gek idee om hem er nog eens bij te halen. Kan die gelijk m'n huidige zadels even beoordelen.

Countrymill had ik ook nog niet aan gedacht, maar is er inderdaad eentje met heel veel keus! Dus dat ga ik ook zeker overwegen!

Dan nu nog de keuze of ik over ga stappen op bruin (en dus alles nieuw moet) of niet ;)