4 jaar geleden heb ik mijn fjord aangeschaft en toen Drunens ruiterhuis laten komen met tweedehands zadels. Fjord was 3,5 jaar dus ik wilde niet gelijk fortuinen uitgeven aan zadels ivm eventuele groei en veranderingen. Heb een leuk middenklasse zadel aangeschaft waar ik tot nu toe nog steeds naar volle tevredenheid mee rond rijd. Zadels is steeds gecontroleerd en aangepast, maar er is nooit heel veel aan gesleuteld, het lag altijd prima.
Nu zijn we inmiddels wat jaren verder en begint het zadel wat slijtageplekken te vertonen, die overigens alleen storend zijn voor het oog, niet het gebruik. Maar aangezien het momenteel financieel prima zou kunnen en ik straks als ik weer ga rijden van de zomer de overstap naar het Z wil gaan maken, leek het me geen overbodige luxe om eens een goed passend, mooi zadel aan te schaffen. Nieuw in dit geval.
Mijn vraag is alleen: waar begin je dan? Ik lees op bokt veel over bepaalde merken, zoals Sella, Wow, Ninon Schutte etc. maar volgens mij worden dit soort zadels voornamelijk verkocht door mensen die geen andere merken dealen? Ik heb geen idee wat voor ons het ideale zadel zou zijn, dus wie laat je dan komen? Vaak kosten dergelijke pasconsulten ook geld, en hoewel ik het prima kan betalen zit ik natuurlijk niet te wachten op 5 consulten en dan nog geen zadel uit kunnen kiezen. Kortom: waar begin je?