Bitloos hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marinke182

Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 20:15

Hallo allemaal,

Mijn verzorgpony wordt bitloos gereden met een hackamore hoofdstel.
De pony kan behoorlijk heet zijn en dramt volgens de eigenaresse behoorlijk zijn zin door. Ze vertelde dat me ze veel verschillende hoofdstellen (bit &bitloos) heeft geprobeerd, maar dat hij op dit hoofdstel het beste reageerde. Ik heb dat maar van haar aangenomen en was juist positief over het feit dat ze bitloos rijdt.
Nu ben ik me een beetje aan het verdiepen in het bitloos rijden en schrik ik eigenlijk wel als ik lees dat de hackamore juist behoorlijk scherp is. Het 'vriendelijke effect' van het bitloos rijden is hierdoor helemaal niet van toepassing. Ik ben nu een beetje aan het rondsnuffelen naar een beter en vriendelijker alternatief. Ik lees veel over een sidepull hoofdstel, kin-en kaakgekruist. Zou iemand mij hier wat meer over kunnen vertellen. Wat zouden jullie aanraden?

Nog even een kanttekening op het hete gedrag van ponylief: hij is helaas behoorlijk lange tijd weinig gereden, waardoor hij uiteraard heel veel energie had. Daarnaast laat de eigenaresse de pony zijn gang gaan tijdens het rijden, waardoor hij dus steeds koppig wordt. Nu ik hem regelmatig berijd en ik ook wat dressurmatige oefeningen met hem doe, reageert hij al een stuk beter. Voorwaarts zal hij wel blijven, maar ik heb hem ondertussen wel onder controle. De pony is al wat ouder, dus ik ben niet van plan wedstrijdgericht met hem te rijden, maar we zijn wel bezig met het rijden met lichte aanleunening. Ik merk dat hij al wel wat meer stelling aanneemt, maar dat hij niet echt durft te zakken. Dit kan natuurlijk komen door mijn handen, maar misschien dat dit ook wel te maken kan hebben met het type hoofdstel?

Uiteraard zal ik voor ik zomaar een ander hoofdstel aanschaf dit eerst nog met de eigenaresse overleggen.

Ik hoor graag jullie reacties en ervaringen!

JvS1998

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:18

Met mijn oudje (dit jaar 23) ben ik gewoon eerst op halster gaan rijden, dit ging goed en toen sidepull neusje gehaald en mijn bithoofdstel veranderd in bitloos!

Afbeelding

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:24

De Hack is idd scherp. Ik rijd voornamelijk in het bos met een kaak gekruist hoofdstel..heb nooit echt spanning op de teugels...release is ook goed....paardje is een pittige haf, maar gaat prima.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:28

Eerst en vooral: let toch op als je van de ene op de andere dag een zachtere optoming kiest, best combineer je beide de eerste keer, zodat je niet plots op een paard zonder rem zit.

Ik heb vroeger met halster geprobeerd, en met kaptoom, maar vind de nurtural het fijnst, paarden lopen even makkelijk (of nog makkelijker) nageeflijk als met bit, vind het qua gevoel best aansluiten bij gewoon hoofdstel.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:45

Misschien kun je de scharen vervangen door ringetjes? Dan heb je gewoon een sidepull en het scheelt weer in de portemonnee. Moet de neusriem wel lang genoeg zijn, maar dan kan het prima. :)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:44

Je hebt ook hackamore scharen met mindere hefboomwerking. Je hebt een scherpe stand en een wat minder scherpe stand. Rechtstreeks aan de ringen kan ook, lijkt op sidepull werking dan. Zo kun je afbouwen, en je kunt hem aan je huidige hoofdstel bevestigen.

Deze van barefoot bedoel ik.
Afbeelding

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 13:17

Dank jullie wel voor de reacties! Over de optie om het huidige hoofdstel een beetje aan te passen had ik nog niet gedacht. Dat is misschien ook wel een goed idee.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:31

Goed dat je bezig bent met paardvriendelijk rijden.

Een hackamore is inderdaad een hoofdstel over het algemeen een vrij scherpe inwerking. De sidepull is mijn favoriet en bij modellen met release (kin-kaak gekruisd) is het zaak goed te kijken naar de release riempjes.

Er zijn diverse mogelijkheden om bitloze systemen uit te proberen.
O.a. bij http://www.bitloos.nl zonder begeleiding en met begeleiding is ook mogelijk, o.a. bij mij Regio Utrechtse Heuvelrug en bij https://www.bitloospaardrijden.info/testservices.php.
Je kunt ook bitloze hoofdstellen kopen met uitprobeermogelijkheid misschien op meer plekken maar in ieder geval hier https://www.bitloosrijden.nl/service/

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 14:01

Zou het ook door het huidige hoofdstel kunnen komen dat de pony aanleuning lastig vindt /ontwijkt?
Hij zoekt soms mijn handen wel op, maar op het moment dat hij begint te zakken steekt hij gauw zijn hoofd weer in de lucht of hij zakt dan juist helemaal door.
Ik dacht altijd dat ik iets op deed of dat het sowieso iets rijtechnisch was, maar misschien dat het ook wel een combinatie van die tweee zou kunnen zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:24

marinke182 schreef:
Zou het ook door het huidige hoofdstel kunnen komen dat de pony aanleuning lastig vindt /ontwijkt?
Hij zoekt soms mijn handen wel op, maar op het moment dat hij begint te zakken steekt hij gauw zijn hoofd weer in de lucht of hij zakt dan juist helemaal door.
Ik dacht altijd dat ik iets op deed of dat het sowieso iets rijtechnisch was, maar misschien dat het ook wel een combinatie van die tweee zou kunnen zijn.

Met een hackamore moet je niet op contact willen rijden, dan kan je beter een sidepull nemen.
Ik heb mijn paarden ingereden met sidepull en doe er eigenlijk alles mee. Paarden reageren even scherp als een ander paard op het bit zou reageren.

Het kan aan verschillende dingen liggen, bit, hoofdstel, tanden, rijstijl.
Denk niet dat we dat via internet kunnen zeggen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:37

Ik zou eens een sidepull neusriem ipv de hackmore omhangen en kijken wat de pony doet.

Zelf rij ik met een kaakgekruisd hoofdstel. Mocht je in de buurt wonen en een keer willen proberen dan stuur maar pb.