(Bit)ringen liggen op neusriem, erg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

(Bit)ringen liggen op neusriem, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 15:45

Hee allemaal,

Ik heb een tijdje terug een nieuw hoofdstel gekocht voor mijn paard en sinds kort ook een bit (had er ook nog geen). Nu zijn de ringen van dit bit zo’n 70 mm en zijn dus vrij groot. M’n neusriem is 4,5 cm breed. Nu liggen de ringen van het bit dus gedeeltelijk op de neusriem. Is dit echt een probleem of niet? Ik zou later eventueel wel een ander bit of een anatomische neusriem kunnen aanschaffen, maar dit vind ik ook weer zo zonde.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: (Bit)ringen liggen op neusriem, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:46

Maakt geen drol uit ip heb t hier ook bij een hoofdstel

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 16:03

Gentlegiant schreef:
Maakt geen drol uit ip heb t hier ook bij een hoofdstel


Aah okee. Ik zie het inderdaad wel bij meerdere paarden. Bij mij zeiden een paar mensen dat ze eigenlijk vrij moeten liggen, maar anders blijf ik maar nieuwe spullen kopen :?

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: (Bit)ringen liggen op neusriem, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:25

Geeft niks.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:28

Heb je een foto hoe hij zit?

Ik ben fotos aan t kijken en heb ze bij 2 hoofdstellen tegen/over de neusriem nooit geen hinder van ondervonden

Afbeelding
Afbeelding

magda_90
Berichten: 32278
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:31

Het kan wel degelijk voor ruis zorgen omdat de bitringen niet vrij liggen. Die horen vrij te kunnen bewegen namelijk en losjes langs de wang te liggen.

Veelal zijn de neusriemen te dik, te laag, de bitringen te groot of heeft het paard er gewoonweg geen ruimte voor zodat je het inderdaad vaak ziet. Maar dat je het vaak ziet betekent niet dat het ook goed is.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 16:35

Gentlegiant schreef:
Heb je een foto hoe hij zit?

Ik ben fotos aan t kijken en heb ze bij 2 hoofdstellen tegen/over de neusriem nooit geen hinder van ondervonden

[ [url=m/Aq4yWu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tsyRRk.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb er zelf geen foto van, maar hij zit ongeveer zo als als op de tweede foto.

Ze is net zadelmak en wordt nu nog iets verder doorgereden. Ik rijd er zelf nog niet op. Ze gebruikt momenteel nog een ander bit en ander hoofdstel van iemand anders. We hebben wel een keer met dit hoofdstel en bit gereden, maar toen liep ze heel slecht. Hoofd in de lucht niet nageeflijk etc. We hebben toen het andere hoofdstel in gedaan en toen deed ze het nog steeds, later wel ietsje minder maar mag geen naam hebben. Achteraf bleek dat ze last had van haar tandjes en hebben we haar tandjes zo snel mogelijk laten doen. Ik weet dus niet precies hoe ze er nu op loopt. Het is ook een ietsje ander bit dan ze nu heeft.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:35

magda_90 schreef:
Het kan wel degelijk voor ruis zorgen omdat de bitringen niet vrij liggen. Die horen vrij te kunnen bewegen namelijk en losjes langs de wang te liggen.

Veelal zijn de neusriemen te dik, te laag, de bitringen te groot of heeft het paard er gewoonweg geen ruimte voor zodat je het inderdaad vaak ziet. Maar dat je het vaak ziet betekent niet dat het ook goed is.


Ik heb er eigenlijk nog nooit hinder van ondervonden maar moet dan ook toegeven dat ik 95% met mijn zit doe

Ik kan me voorstellen als ze strak tegen de neusriem aan liggen dat je storingen krijgt

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 16:37

magda_90 schreef:
Het kan wel degelijk voor ruis zorgen omdat de bitringen niet vrij liggen. Die horen vrij te kunnen bewegen namelijk en losjes langs de wang te liggen.

Veelal zijn de neusriemen te dik, te laag, de bitringen te groot of heeft het paard er gewoonweg geen ruimte voor zodat je het inderdaad vaak ziet. Maar dat je het vaak ziet betekent niet dat het ook goed is.


Dat klopt inderdaad. Ik vroeg me alleen af of ze er echt last van gaat hebben of niet. Ik kan het bit namelijk niet terug sturen, want deze heb ik tweedehands over genomen. Bij mij is het vooral een combinatie van een vrij brede neusriem met daarbij ook een bit met grote bitringen.