Al enige tijd heeft mijn paard veel last van zijn mond en mondhoeken.
In zijn mond zitten vaak blaartjes/wondjes (onder andere in de 'centenbak' en in de wang) en in zijn mondhoeken vormen kloofjes en korstjes. Ook boven de mondhoeken, op de plek van de bitringen, is veel haar weg en is de huid stug.
Tot 1,5 jaar geleden had hij nooit last van zijn mond. Ik gebruikte altijd een Sprenger Ultra KK aurigan bit.
Toen hij 1,5 jaar terug problemen begon te krijgen met zijn mondhoeken, ben ik verschillende bitten gaan uitproberen:
- Stubben Golden wings (daarbij kreeg hij wondjes op de plek van de 'wings')
- RVS Normale D trens
- Appelbitje D trens
- RVS Normale bustrens
- Rubberen stang, heb niet goed kunnen testen wat dit deed op de mondhoeken, want mijn paard vond dit bit totaaaal niet leuk

- Bitringen
Bij alle bitten bleef hij last houden van de wondjes en kloofjes. Ik heb een poosje bitloos gereden, zodat alle wondjes konden herstellen. Maar helaas, na eenmaal longeren met bit gelijk weer alle kloofjes terug.
Nu was mijn dierenarts gisteren op stal, en die heeft naar zijn mond gekeken. Het eerste wat ze zei: allergie voor metaal/nikkel.
Toen ik dat weerlegde met dat hij ook bij de aurigan bitten last had, gaf ze aan dat ze vaker de combinatie nikkelallergie en ook allergie voor aurigan/argentaan/koper zag.
Bitloos is voor ons niet echt een optie, aangezien dat niet is toegestaan in het Z2. Voor tijdelijk kan het wel.
Leren bitjes zag ik voorbij komen op internet, maar daar lees ik ook weer slechte verhalen over dat het hard wordt etc... En het is volgens mij niet toegestaan op wedstrijd.
'Zachtere hand' en dat soort opmerkingen ga ik niet op in, de wondjes ontstaan namelijk ook met longeren (zonder bijzet). Ook krijgt hij wondjes op de plek van de gespen van het halster.
Heeft iemand de gouden tip?