Banaan singel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Banaan singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 21:35

Ik heb even jullie raad nodig.

Ik wil een banaan singel bestellen voor onze pony met singelplek ver naar voren. Van gewone rechte singel heeft hij maat 35 a 40 cm. 40 is de max dat hij kan hebben. Nu moet ik bij een banaan singel een maat groter bestellen of gewoon zijn normale maat?
Want ik vermoed met een banaan singel dat hij meer over zijn dikke buik gaat komen en leek mij logisch dat ik misschien een maat groter moet nemen of denk ik verkeerd.
En hoe wordt een banaan singel gemeten? Recht van gesp tot gesp zonder de vorming van de singel te vormen. Of is de maat in cm als je van gesp tot gesp meet maar hier de singel volgt. Ik weet het even niet meer.alvast bedankt voor de raad

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 02:38

Een banaansingel ligt juist niet over het dikkere deel van de buik. Maar vlak achter de voorbenen.

llora

Re: Banaan singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 08:34

Ah oke maar dacht dat hij iets meer naar achteren ging de singelgespen.
Welke singel moet ik dan nemen omdat mijn singelstoten meer naar achteren liggen dan waar de singelgroeve is.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:01

Bananensingel doet dat wat jij zegt.
Hij ligt onder de buik door voor bij de benen op de singelplek en de gespen liggen meer naar achteren.
Zodat je niet je singel scheef naar voren hebt lopen of je zadel naar voren getrokken wordt.
Tenminste dat dacht ik altijd want zit zelf er ook aan te denken om 1 te nemen en bedacht de zelfde vraag als jou..... welke lengte heb je dan nodig.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 10:23

Haha heb mij al suf gezocht maar vind er geen informatie over. Hoe je de maat opmeet en welke maat je moet nemen en welk model goed is

Afbeelding
Afbeelding
Ik twijfel tussen deze twee modelen

Mijn voorkeur gaat naar de tweede.
Nu alleen mijn vraag is hoe meet je die maat op haha

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:25

De tweede is geen bananensingel maar een anatomische.
De bananensingel heeft de gespen ook scheef erop zodat ze recht onder de singelstoten komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:28

Volgens mij wordt gewoon uitgegaan van de normale singelmaten

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:29

Even stukje gekopieerd van voller koper die dit in een andere topic schreef over verschil ervan

Een anatomische singel is een singel met uitsparingen voor de voorbenen. Dat is het meest standaard. Je hebt ook extra comfortabele anatomisch gevormde singels met een dik stuk in het midden.

Een banaansingel is eigenlijk gewoon een kromme singel. De gespen ervan zijn niet recht ten opzichte van de singel zoals bij een gewone rechte singel. Een banaansingel is een boogje met aan de voorkant meestal ook wel uitsparingen voor de voorbenen maar niet altijd. Aan de achterkant is hij recht (volgt wel de kromming van de singel maar er zitten geen "golven" in de rand)

Een anatomische singel verhoogt het comfort, een banaansingel zorgt er door de vorm door dat het zadel niet door de singel naar voren wordt getrokken. Mijn zadel heeft de singelstoten redelijk ver naar achteren, een heel stuk achter de natuurlijke singelplek van mijn paard. Met een banaansingel schuift mijn zadel niet. Met een rechte singel of anatomisch gevormde singel wel.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 10:30

tinkersjakie schreef:
De tweede is geen bananensingel maar een anatomische.
De bananensingel heeft de gespen ook scheef erop zodat ze recht onder de singelstoten komen.

Dus dan de eerste singel. En normaal ligt de bolle kant naar voren. Maar liggen de gespen dan niet scheef tegenover de singelstoten?
Ons zadel ligt super goed op de pony. Maar schuift naar voren. Hebben we met alle zadels alleen met dit zadel is het minst erge. De singelgroeve ligt redelijk ver naar voren. Daarmee dat ik zo een singel wilde

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 10:32

tinkersjakie schreef:
Even stukje gekopieerd van voller koper die dit in een andere topic schreef over verschil ervan

Een anatomische singel is een singel met uitsparingen voor de voorbenen. Dat is het meest standaard. Je hebt ook extra comfortabele anatomisch gevormde singels met een dik stuk in het midden.

Een banaansingel is eigenlijk gewoon een kromme singel. De gespen ervan zijn niet recht ten opzichte van de singel zoals bij een gewone rechte singel. Een banaansingel is een boogje met aan de voorkant meestal ook wel uitsparingen voor de voorbenen maar niet altijd. Aan de achterkant is hij recht (volgt wel de kromming van de singel maar er zitten geen "golven" in de rand)

Een anatomische singel verhoogt het comfort, een banaansingel zorgt er door de vorm door dat het zadel niet door de singel naar voren wordt getrokken. Mijn zadel heeft de singelstoten redelijk ver naar achteren, een heel stuk achter de natuurlijke singelplek van mijn paard. Met een banaansingel schuift mijn zadel niet. Met een rechte singel of anatomisch gevormde singel wel.

Heb je misschien een foto van je singel. En het helpt bij u echt goed zodat het zadel niet naar voren schuift? Want dat is bij ons het probleem. Zadel schuift naar voren totdat de singelstoten recht boven de singel ligt. Maar dan ligt het zadel te ver naar voren

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:33

Ja de bolle kant richting benen en nee gespen liggen als goed is niet scheef. Dit omdat ie gebogen is en zodra ie dan rond om de buik ligt liggen de gespen weer recht

Ik heb zelf nog geen. Dit stukje wat ik schreef is gekopieerd van Bokker koper.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:38

Bij mijn paard schoof het zadel ook naar voren. Ik heb nu een Prolite (Narrow) en het probleem is opgelost. Ook heb ik een Rossner comfort gehad, die hielp ook goed, alleen hadden zij de juiste maat niet (55 en 65 en ik had 60 nodig).

Bij beide singels gewoon dezelfde maat proberen aan te houden. Ik had een rechte 60 en heb nu ook weer een 60.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:50

Ik hoor vaak betere ervaringen met de onderste, bananen werken vaak lang niet zo goed als je zou hopen.
Ik zou uitgaan van een 40 cm singel :j

Maar die moet je maar net kunnen vinden.... probleem bij die hele korte maatjes is wel dat er door de geringe lengte maar weinig ruimte is om de boel scheef te maken zeg maar...langere maten hebben vaak meer / beter effect maarja dat kan je niet kwijt natuurlijk.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 10:52

De rossner comfort is hetzelfde model als de tweede foto die ik gepost had denk ik. Dus die helpt ook goed. Ik zit beperkt in keuze van singels in die kleine maat. De meeste beginnen vanaf 50 cm en ik heb max 40 nodig

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 10:56

pmarena schreef:
Ik hoor vaak betere ervaringen met de onderste, bananen werken vaak lang niet zo goed als je zou hopen.
Ik zou uitgaan van een 40 cm singel :j

Maar die moet je maar net kunnen vinden.... probleem bij die hele korte maatjes is wel dat er door de geringe lengte maar weinig ruimte is om de boel scheef te maken zeg maar...langere maten hebben vaak meer / beter effect maarja dat kan je niet kwijt natuurlijk.

Geweldig e die kleine ponytjes haha. Jammer dat hij open ligt van de stretch en breath. Maar denk niet dat het door het materiaal van de singel zelf is. Want het is een prima goede zachte singel. Denk dat het vooral komt omdat hij helemaal naar voren wordt getrokken door het zadel en omdat de pony wat last heeft van een sharpai huid aan zijn voorbenen dat het daarom open ligt. Die rossner comfort verkomen ze in maatje 40. Dus denk dat die dan goed gaat zijn. De banaansingel is moeilijker te vinden in maatje 40

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:11

Dat zal vast het geval zijn inderdaad :j

Open lopen op die singel is echt zeer zeldzaam, en kan eigenlijk alleen komen doordat de gespen ter hoogte van de elleboogplooitjes uitkomen. Tijdens het lopen rollen dan steeds die plooitjes tegen de gespen aan en dan gaat de boel open :(:)

Dat zie je ook wel gebeuren bij grote paarden waar een voor het mooie wat te korte singel op gebruikt wordt.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 11:14

De gespen komen bijna tegen het zadel. Dus vermoed dat het daar niet door komt maar eerder doordat de boel naar voren getrokken wordt en zijn huid helemaal dubbelplooit op die plaats. En denk door de wrijving van geschoren en dubbelgeplooide huid dat dat het probleem is. Zo jammer want de strecht en breath is zon leuke en goede singel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:54

tinkersjakie schreef:
Ja de bolle kant richting benen en nee gespen liggen als goed is niet scheef. Dit omdat ie gebogen is en zodra ie dan rond om de buik ligt liggen de gespen weer recht

Ik heb zelf nog geen. Dit stukje wat ik schreef is gekopieerd van Bokker koper.

Nee, de bolle kant moet juist naar achteren! Vouw een banaansingel maar eens dubbel, en dan aan de zijkant van je paard gaan staan met de gespen zoals je ze vast zou maken aan de singelstoten. Dan snap je waarom.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 12:01

Maar als ik de volle kant naar achteren doe dan komen de gespen toch meer naar voren. Ik moet ze juist meer naar achteren hebben.
Of denk ik nu onlogisch? Dat kan ook. Maar ik zou denken dat als je de bolling naar achteren doe dan komen de gespen toch meer naar voren?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:12

Maar de gespen staan niet recht. Je moet de gespen recht onder de singelstoten doen. Het midden van de singel ligt dan vanzelf verder naar voren. En dat kan alleen als je de bolle kant naar achteren doet. Anders moeten je singelstoten een rare bocht maken. En daardoor zou je de singel alleen maar nog verder naar achteren trekken.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 12:16

Ik begrijp het ongeveer. Maar ligt dan de singel onder de buik dan ook meer naar achteren of in de singelgroeve. Want elke singel schuift bij ons naar voren. En ik vrees dat als je de bolle kan naar achteren doet dat als hij naar voren schuift dat dan de singelgespen op zijn schouder gaan uitkomen. Want een banaan singel heeft een C model. Dus als e bolle kant naar achteren doet lijkt mij het logisch dat de singelsgespen naar voren gaan doe je de bolle kant naar voren gaan volgens mij de gespen naar achteren. Pff ik geraak helemaal in de war nu

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:38

Je moet ervoor zorgen dat de gespen recht onder de singelstoten zitten. Zoals ik al zei: dat kan alleen als je de bolle kant naar achteren doet. Daardoor krijg je ook meer ruimte voor de buik.

Maar het beste kun je het in de praktijk zien. Singel dubbelvouwen en naast je paard houden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:47

De singel gespen moeten juist niet naar voren, maar op hun plaats blijven. De singel zelf moet onder de buik naar voren. Doordat met een rechte singel de singel toch wel naar voren schuift (want daar is het paard smaller) verschuiven de gespen mee naar voren en zo trekt de singel het hele zadel mee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:07

Nies_ schreef:
De singel gespen moeten juist niet naar voren, maar op hun plaats blijven. De singel zelf moet onder de buik naar voren. Doordat met een rechte singel de singel toch wel naar voren schuift (want daar is het paard smaller) verschuiven de gespen mee naar voren en zo trekt de singel het hele zadel mee.

Je redenatie zou logisch zijn voor een singel waarvan de gespen recht staan. Maar voor een banaansingel klopt het niet wat je zegt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:12

Koper schreef:
Je moet ervoor zorgen dat de gespen recht onder de singelstoten zitten. Zoals ik al zei: dat kan alleen als je de bolle kant naar achteren doet. Daardoor krijg je ook meer ruimte voor de buik.

Maar het beste kun je het in de praktijk zien. Singel dubbelvouwen en naast je paard houden.

Huh? Ik heb het jou in andere topics juist andersom horen uitleggen.

Een banaansingel moet met de bolle kant naar voren en de gespen naar achteren (richting kont, om maar duidelijk te zijn wat ik met achteren bedoel).
Bij paarden met de singelgroeve ver naar voren (vaak buikige paard) trekt een normale singel het hele zadel mee naar voren. Een banaan singel zorgt er door de vorm dus juist voor dat de singelgespen naar achteren komen te liggen waardoor het zadel beter op zijn plek blijft.