Tijdelijke onderleggen druk verminden op de boom

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

hagelslag

Tijdelijke onderleggen druk verminden op de boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 17:29

Zoals de titel het al zegt,
Bestaat er een zadelonderleggen die tijdelijk de druk van de boon afhaalt.

Helaas is de boom te krap geworden en kan ik nog niet direct een nieuw zadel kopen.
Ik heb er absoluut geen probleem mee dat ik momenteel niet kan rijden!
Maar nu zijn er zoveel zadelonderleggers te koop dus wie weet kent iemand een tijdelijke oplossing.
Een nieuw zadel kan ik over ca 2 maanden kopen, en 2 maanden niet rijden is geen probleem er zijn genoeg dingen wat je met je paard kan doen.

Dus schiet los.( de te smalle boom is geconstateerd door de dierenarts die tevens osteopathie geleerd heeft voor paarden) mijn merrie had helaas ook een flinke zwelling na het rijden

oh no, my dreamprins fell off his horse again

xyzutu2

Re: Tijdelijke onderleggen druk verminden op de boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:37

Nee helaas, die bestaan niet. Bovendien is 'te krappe boom'een vrij ruim begrip, vaak wordt daar alleen de voorkant van de boom mee bedoeld en dat die te nauw is afgesteld, maar sommigen bedoelen met een zadel dat te smal is ook dat de ruimte tussen de kussens over de hele lengte te smal is, of dat de kussens aan de voorkant van de boom bijvoorbeeld te dik zijn opgevuld (waardoor de boom daar te krap is) of te hoog doorlopen (waardoor de schoft geknepen wordt.
Dekjes gaan de boel alleen maar krapper maken in alle gevallen, dus ik zou het even op 2 maanden grondwerk houden. Wat sowieso een goede tijdsbesteding is, want dan kan de rug ook echt herstellen van alle tijd dat je paard met een te krap zadel gereden is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:40

kan het kopijzer niet verbreed worden?
zadelmaker even vragen mee te kijken misschien kan er simpel iets aan je zadel aangepast worden waardoor het weer netjes past.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 17:49

Sorry ik praat te veel duits en vergeet soms bepaalde nederlandse woorden.
Het is het kopijzer wat te smal is inderdaad

Ik heb haar slechts 2 keer gereden met dit zadel( heb niet kunnen rijden ivm weer opbouwen nadat het veulen eraf gegaan is) had het zadel nog wel laten opvullen voor het veulen eraf ging maarja... Paarden veranderen soms erg hard qua spieren etc.

Ik zit dus ook erg te twijfelen of ik niet beter 2 maanden haar rug rust gun en dan gewoon longeer of mn zusje neemt haar mee als handpaard

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:51

Pfieuw, ik moest toch 2x lezen met al die typfouten :wow:

Indien de boom te krap is, maakt alles wat je eronder steekt het nóg enger.

Oeps, ik lees net van het Duits ... dat verklaart veel!

Don't take anything for granted

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 17:58

Lukasje schreef:
Pfieuw, ik moest toch 2x lezen met al die typfouten :wow:

Indien de boom te krap is, maakt alles wat je eronder steekt het nóg enger.

Oeps, ik lees net van het Duits ... dat verklaart veel!

Jaaa sorry ik ben iets te verduitst.
En vandaag een beetje veel gewerkt en het was vroeg vanmorgen
En inderdaad alles wat je eronder stopt maakt het krapper. Mijn dierenarts had het over een speciale onderlegger die bij de boom vrij zou zijn.maar mijn lieve vriend google vind niks

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:08

Er zijn dekjes die bestaan uit links en rechts drie 'zakjes' waar je hetzij niets, hetzij een dun stukje stof hetzij een dikker stukje stof kunt doen.
En dan de achterste 4 compartimenten dik vullen en de voorste 2 leeg laten.

Te krap blijft te krap, maar als je het hele zadel optilt zou het wellicht kunnen dat het dier geen last heeft.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:13

Janneke2 schreef:
Er zijn dekjes die bestaan uit links en rechts drie 'zakjes' waar je hetzij niets, hetzij een dun stukje stof hetzij een dikker stukje stof kunt doen.
En dan de achterste 4 compartimenten dik vullen en de voorste 2 leeg laten.

Te krap blijft te krap, maar als je het hele zadel optilt zou het wellicht kunnen dat het dier geen last heeft.

Jij bedoelt zo iets? http://www.aleashop.be/nl/zadeldoeken-o ... io/details

Don't take anything for granted

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 19:06

...ja. Op de vergrote foto zijn idd die drie compartimenten te zien die ik bedoelde.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 19:13

Te smal is te smal.
Je kan het wel ver omhoog liften maar dan zit je te ver boven je paard en verlies je stabiliteit en contact.
Is breder maken niet gewoon een optie?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 19:55

Oftewel, niks niet rijden gewoon even wachten tot ik een nieuw zadel koop....
Eventueel kopijzer verbreden zou kunnen, maar aan de andere kant kan ik dat geld ook gebruiken voor het volgende zadel.

Ik zeg bedankt voor het meedenken! Nu moet ik niet twijfelen over wat ik te doen heb met mn "ezeltje"

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 19:57

Nee dat gaat inderdaad niet lukken. Als je boom te breed is kan je nog voor nood wat opvullen met een onderlegger, maar te krap blijft te krap.

Misschien intussen met bareback pad ofzo rijden? Dan heb je iets meer houvast als zonder zadel.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 20:03

zorro schreef:
Nee dat gaat inderdaad niet lukken. Als je boom te breed is kan je nog voor nood wat opvullen met een onderlegger, maar te krap blijft te krap.

Misschien intussen met bareback pad ofzo rijden? Dan heb je iets meer houvast als zonder zadel.

Zonder zadel vind heidi helaas niet leuk. En eh bareback mwa .. Dan toch liever longeren en aan de lange teugel werken. Zonder zadel blijf ik wel zitten maar is de drukverdeling weer totaal verkeerd.
En het zal haar rug goed doen even niet te rijden. Ze was vorige week echt flink gevoelig over haar gehele rug

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:13

Nee dan is dat absoluut geen optie inderdaad. Misschien juist beter om de rug dan nu even niet te belasten. Fijn dat je hierin het welzijn van je paard boven rijden verkiest! Knap hoor! Er zijn genoeg mensen die gewoon doorrijden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 20:24

zorro schreef:
Nee dan is dat absoluut geen optie inderdaad. Misschien juist beter om de rug dan nu even niet te belasten. Fijn dat je hierin het welzijn van je paard boven rijden verkiest! Knap hoor! Er zijn genoeg mensen die gewoon doorrijden.

Ach, als er een optie was geweest had ik erover nagedacht.
Dierenarts zei dat ze 2 weken niet gereden zou moeten worden. Longeren etc kon wel.
Maar ach... Dan toch even wat anders doen... Ik heb geen wedstrijden waarbij ik presteren moet.
Het enige wat ik graag wil in het voorjaar met mn zusje en de paarden op vakantie. Maar dan moet ze een nieuw zadel hebben en gewoon fit zijn.
Dus nu wachten is eventueel in het voorjaar wel oo vakantie kunnen. ;-)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:37

hagelslag schreef:
Sorry ik praat te veel duits en vergeet soms bepaalde nederlandse woorden.
Het is het kopijzer wat te smal is inderdaad

Ik heb haar slechts 2 keer gereden met dit zadel( heb niet kunnen rijden ivm weer opbouwen nadat het veulen eraf gegaan is) had het zadel nog wel laten opvullen voor het veulen eraf ging maarja... Paarden veranderen soms erg hard qua spieren etc.

Ik zit dus ook erg te twijfelen of ik niet beter 2 maanden haar rug rust gun en dan gewoon longeer of mn zusje neemt haar mee als handpaard

Als je zadel pas is opgevuld kan zijn dat het kopijzer wel past maar er nog te veel vulling inzet.
Zadel moet zich ook iets zetten.

Normaal doet een DA geen uitspraken of het zadel te krap of wijd is, verder dan niet passen gaan ze niet. Duitse DA's. Die gaan hun vakgebied niet te buiten.

wanneer die zegt dat je zadel te smal is, of drukplekken veroorzaakt kan het dus ook de vulling zijn.
Na een dracht zie ik eerder een zadel te wijd zijn dan te smal geworden, of ze moet ontzettende vet geworden zijn tijdens de dracht/spenen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:28

Is het kussenkanaal niet te smal in plaats van de boom?

Ties 3/6/2015 <3

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-18 13:29

Nee het is echt de boom die drukt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:46

Kan de boom niet verbreed worden?
Dan hoef je ook geen ander zadel

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 08:32

Er bestaat iemand die zadels verhuurd. Wie weet is dat een optie voor je. Volgens mij zag ik zijn advertenties ook langs komen op bokt!

Weet dat je extra goed moet zaaien, wil de oogst wat beter zijn

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 09:09

Houd er wel rekening mee dat de spieren door rijden veranderen en helaas worden veel paarden daar smaller door het werk.
Als je nu ander werk doet dan je in de toekomst wilt doen heb je kans dat een zadel wat je aan laat meten al na een paar maanden niet meer past.
Misschien is het inderdaad een idee om een tijdelijk zadel te kunnen huren, je paard weer op te pakken en dan je definitieve zadel aan te laten meten.

Have I Gone Mad? I'm Afraid So. You're Entirely Bonkers. But I'll Tell You A Secret. All The Best People Are.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 09:14

Je kunt beter een tweedehands boomloos zadel op de kop tikken. Een barefoot, goed merk, heb je met dat zoeken al vanaf 200 euro.

Kun je gewoon rijden en bespiering opbouwen. Het zadel groeit dan ondertussen mee.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 12:40

Boomloos is niet zo mijn ding...
En jaa ik weet dat spieren veranderen.... En ik denk dat dat in dit geval ook het probleem is geweest....
Het zadel is in oktober nog opgevuld. Eind oktober is haar veulen weg gegaan. En nu heeft ze zelf natuurlijk weer meer spier en vet voor zichzelf ipv als zogende merrie....
Het betreft trouwens deze merrie....

Ze is nu mooi op gewicht alleen eventueel nog wat meer spiertjesAfbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:24

Dan laat je weer een boomzadel aanmeten zodra de bespiering op orde is. Maar dan kun je in de tussentijd iig trainen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:01

Dat wordt dan 2 maanden niet rijden ;)
Een krappe boom is niet op te lossen door er iets onder te leggen. Dat is voor het paard uitsluitend op te lossen door ofwel de boom breder te laten maken, of een ander zadel te gaan gebruiken.