Na heel wat topics doorgenomen te hebben, heb ik nog steeds geen bruikbare tips kunnen vinden. Dus ik probeer het gewoon op deze manier.
Ik heb een hele leuke Welshruin die ik afgelopen jaar rustig heb ingereden. Helaas accepteerde hij vanaf het begin het bit niet.
De eerste keren kreeg ik het er netjes in en heb ik hem er wat mee laten staan en ook een enkel keer gemonteerd (longeertouw gewoon aan het halster vastgemaakt).
Deze 'sessies' hebben niet zo lang geduurd aangezien hij maar heftig bleef kauwen en er duidelijk last van had.
De keren daarna was er geen beginnen aan, hij steigerde bij elke poging om zijn bitje in te doen (dit was een gewoon enkelgebroken bitje)
Dus heb ik hem volledig bitloos beleerd.
Nu wil ik hem graag beleren voor de koets, maar dan zou ik er graag een bitje in hebben zitten (en ook om hem beter door te nemen qua dressuur).
Dus eerst heb ik zijn tanden laten doen in de hoop dat ik er nu eens mee zou kunnen doorwerken.
Helaas reageerde hij nog altijd hetzelfde op het bit, ik kon het wel in doen maar hij bleef zijn mond wijd open sperren en kauwen/knagen alsof zijn leven er van af hing.
Nu heb ik een ander bitje gekocht, dubbelgebroken waarvan de buitenste deeltjes gecoat zijn met rubber.
Helaas hetzelfde verhaal, mond wijd open sperren en duidelijk bijten op het bitje (hoe kan hij er überhaupt met zijn tanden bij?). Het zit duidelijk echt in de weg, aangezien hij op dat moment ook op niets reageert (bv kriebelen op plekken waar hij normaal aan staat te krabben -> geen reactie)
Iemand in een vergelijkbare situatie die het opgelost heeft gekregen?