even wat advies, laat ik voorop stellen dat ik niet zo van de wisselende bitjes ben maar na een pittige buitenrit vanmorgen toch wel tot de conclusie gekomen dat ik misschien iets moet veranderen.
Ik heb een brave, lompe maar vooral loeisterke tinker! We maken regelmatig buitenritten. Vanmorgen weer lekker op pad, maar meneer maakt zich bij tijd en wijle zo vreselijk sterk en schiet er dan ook nog wel eens vandoor!
Ik heb dan niks maar dan ook helemaal niks te vertellen en hij ging er ook een keer flink vandoor!
Welk bit zou mij eventueel kunnen helpen om hem in die situatie's meer onder controle te krijgen.
Ik kreeg een ongebroken Pelham als advies, maar die vind ik gelijk zo heftig staan en daar komt bij dat ik geen ervaring heb met het rijden met dubbele teugel.
Nu had ik ook al eens van een Kimblewick/Thiedemann bit gehoord.
Wat is het verschil van werking van beide bitten?
hoor graag van jullie
Laatst bijgewerkt door Hubbels op 14-01-18 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik reed buiten met een ongebroken pelham. De teugel naar de schaar pakte ik er enkel bij als hij aan de ren ging. Verder hing ie gewoon los erbij (met knoop erin)
0Lunerancea0
Geplaatst: 14-01-18 15:24
Ik ken wel het Micklem hoofdstel (dat lijkt in mijn ogen een beetje op een side-pull maar dan met bit) ...
Mijn haflinger kan ook zo ongelooflijk sterk zijn... in de zomer rij ik haar gewoon op een sidepul maar in de winter, na wat gratis vlieglessen, dus echt niet meer. Vroeger reed ik haar op een enkel gebroken bitje, tegenwoordig heb ik een hackamore, kan haar normaliter met een losse teugel rijden alleen... zo af en toe... je weet nooit wanneer, is ze echt een blok dynamiet. Met hackamore heb ik dan echt veel meer te vertellen dan met een bitje...
Het voordeel met de pelham is dat je op 2 teugels kan rijden en dus enkel de onderste teugel moet bijnemen in geval van nood. Bij de kimblewick zit je altijd op hefboomwerking. Is volgens mij ook een stuk waar jij je beter bij voelt en waar paardlief zich wat comfortabel op voelt