Touw irriteert paard op neus bij gebruik kaptoom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NienkeK

Touw irriteert paard op neus bij gebruik kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 09:34

Hi allemaal,

Gisteren voor het eerst gebruik gemaakt van een kaptoom bij mijn jonge merrie. Ik heb er zorgvuldig een uitgekozen en het leek mij fijn werken (vroeger gebruikte ik een hoofdstel en daaroverheen halster). Nu tijdens het gebruik begon mijn paard zich vreselijk te irriteren aan het touw en muskaton die vrijwel continue haar neus raken. Deze aanraking is alleen weg als het touw op spanning is of ik continue dat touw hoog houd, bij het ontspannen naast elkaar lopen ligt er dus steeds een muskaton en knoop op haar neus en ik snap dat ze dat niet zo lekker vindt :+

Als leadrope gebruik ik de harrys horse 4m halstertouw. Ik denk dat een ander touw al beter zou zijn aangezien deze een vrij grote muskatonhaak heeft en daaraan een best wel enorme knoop. Iemand ideeën voor een touw dat eindigt in een subtiele haak voor aan het kaptoom?

En wat zijn de mogelijke vervangers voor het kaptoom? Ik zat te denken aan een dually halster of touwhalster, maar had juist voor een kaptoom gekozen waar ook een bitje aan kan, zodat ik straks niet weer met dubbele optoming zit als ik wil longeren en laten wennen aan het bit (doe persoonlijk nooit gelijk de longeerlijn aan het bit).

Groetjes, nienke :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 09:42

Ik gebruik kaptoom vooral bij werken aan de hand, en heb dus geen echt lange lijn nodig. Daarom gebruik ik meestal een enkele teugel met een klein clipje er aan, zoiets;

Afbeelding

Misschien kan een touwhalsterwinkel ook een handige maat leadrope voor je maken met een klein clipje? Kost meestal niet veel :)

NienkeK

Re: Touw irriteert paard op neus bij gebruik kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 12:53

Ah kijk aan dat ziet er al veel subtieler uit! Ben nu ook alleen nog bezig met grondwerk dus een 2-3 meter is genoeg :D Ga ik naar op zoek, thanks

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:59

Kijken naar een ander touw met fijnere clipjes is misschien een optie, wat Blijheid ook al zegt. Je hebt ook musketons die van binnen "hol" zijn en dus niet zo zwaar. Misschien is dat nog een eventuele tweede optie

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:26

Ik heb de fra leadrobes voor aan de kaptoom , hele fijne kleine clips ! Had eerst ook hetzelfde probleem maar dat is nu verholpen

NienkeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 13:33

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:03

Ja die , gesp ziet er op de foto groot uit maar dat deze niet. Ik kan vanmiddag wel even een foto maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:31

Ik gebruik touwteugels. Licht van gewicht, niet te lang of te kort, klein clipje. Om mee te rijden vind ik ze afschuwelijk vasthouden (en mijn paard stelt een rammelend clipje aan zijn bit niet op prijs) maar voor werken aan de hand is het prima.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:34

Hier ook een touwteugel als gebruik en ook een paard wat het op het begin erg iritant vond en vaak met zijn neus ernaar ging klieren. Maar is er eigenlijk vanzelf uitgegaan en nu doet het hem niet meer zoveel als het touw over zijn neus hangt of beweegt

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:06

faunty schreef:
Ja die , gesp ziet er op de foto groot uit maar dat deze niet. Ik kan vanmiddag wel even een foto maken.

Klopt inderdaad van deze!
Die is best veel te koop, is gewoon een goede fijne