Gisteren voor het eerst gebruik gemaakt van een kaptoom bij mijn jonge merrie. Ik heb er zorgvuldig een uitgekozen en het leek mij fijn werken (vroeger gebruikte ik een hoofdstel en daaroverheen halster). Nu tijdens het gebruik begon mijn paard zich vreselijk te irriteren aan het touw en muskaton die vrijwel continue haar neus raken. Deze aanraking is alleen weg als het touw op spanning is of ik continue dat touw hoog houd, bij het ontspannen naast elkaar lopen ligt er dus steeds een muskaton en knoop op haar neus en ik snap dat ze dat niet zo lekker vindt

Als leadrope gebruik ik de harrys horse 4m halstertouw. Ik denk dat een ander touw al beter zou zijn aangezien deze een vrij grote muskatonhaak heeft en daaraan een best wel enorme knoop. Iemand ideeën voor een touw dat eindigt in een subtiele haak voor aan het kaptoom?
En wat zijn de mogelijke vervangers voor het kaptoom? Ik zat te denken aan een dually halster of touwhalster, maar had juist voor een kaptoom gekozen waar ook een bitje aan kan, zodat ik straks niet weer met dubbele optoming zit als ik wil longeren en laten wennen aan het bit (doe persoonlijk nooit gelijk de longeerlijn aan het bit).
Groetjes, nienke