Welk bitloos hoofdstel voor paard met melanomen in de mond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stella_Fara

Welk bitloos hoofdstel voor paard met melanomen in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 18:36

Mijn buitenrijmaatje Fara is een schimmel en helaas heeft ze op steeds meer plaatsen melanomen. Nu ook in de mondhoeken. Ik wil dus de overgang maken naar bitloos, maar heb daar zelf erg weinig ervaring mee. Ik zoek een hoofdstel waarvan de inwerking gelijkaardig is aan het rijden met bit, dus dacht ik in eerste instantie aan een sidepull. Maar dan vraag ik me af, of ook daar geen 'druk' kan ontstaan op de melanomen?

Azmay

Re: Welk bitloos hoofdstel voor paard met melanomen in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:39

Ik zou een beetje gaan proberen, een sidepull is waarschijnlijk een heel goede plek om te beginnen. Als dat niet werkt kan je de Nurtural oid nog altijd proberen (kan je testen).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:27

Kaakgekruist of kingekruist zijn de beste in mijn ogen. Ik heb ook sidepull geprobeerd, maar te inwerking is niet precies genoeg voor de hogere dressuur.

Ezza43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:31

Hou de melanomen goed in de gaten zou in zeggen om te voorkomen dat ze kwaadaardig worden. De arts kan iets op kweek zetten om te weten of het al kwaadaardig is, dan moeten ze weggehaald worden.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:31

Heb je misschien een foto van de plek van de melanomen?

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:33

germie schreef:
Kaakgekruist of kingekruist zijn de beste in mijn ogen. Ik heb ook sidepull geprobeerd, maar te inwerking is niet precies genoeg voor de hogere dressuur.

Ik heb de ervaring precies andersom. Kaakgekruisd en kingekruisd reageerde meerdere paarden waar ik op reed minder goed dan op het sidepull hoofdstel... als die goed stil ligt in die in mijn ogen veel preciezer. Aangezien de release, hoe goed die ook is, net minder snel is als bij sidepull. Daarbij vinden veel paarden de samendrukkende druk van de gekruiste systemen vaak erg vervelend!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:38

Mij lijkt in dit geval het belangrijkst te kijken of er geen riempjes op de plekjes komen...

Fientj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:39

Ieder paard reageert anders op de verschillende bitlozen hoofdstellen.
Mijn paard loopt ook liever op een sidepull omdat ze de druk van een kaakgekruist systeem niet fijn vind.
Omdat ik de systemen wou uitproberen maar niet steeds een nieuw hoofdstel wou kopen heb ik een Rambo micklem gekocht. Was een duur hoofdstel maar deze heeft wel de opties om alle 3 de systemen te kunnen gebruiken (en er kan ook nog een bit in maar dat is minder relevant voor jouw).
Misschien in je omgeving navragen of je een hoofdstel mag uittesten. Meestal weet je vrij snel wel of het systeem bij jouw en je paard past of niet.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:45

Gebruik iets van een sidepull.

Absoluut GEEN kaakgekruist nemen. Die knijpen de wangen naar binnen, waardoor het vel tussen de tanten kan komen.dus zeker met melanomen is dat geen aanrader.(heb wel eens de binnenkant van de mond gezien van een paard wat met een kaakgekruist hoofdstel was gereden. Was niet mooi, geloof me)

Dus ook voor de mensen die al met een kaakgekruist hoofdstel rijden, pas er goed mee op!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:55

Ik heb tig paarden gereden bitloos, ik vind de sidepull niet de beste oplossing. Ik rij wel wissels e.d. he. En dat lukt op zich ook wel met de sidepull, maar ik mis het fijne er aan. Ik heb hier van alles liggen, zeker 5 soorten. Dus getest genoeg. Als je in de buurt van Groningen woont mag je van mij wel testen. Dan weet je wat voor jou werkt.

xTinkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:56

ik zou een sidepull nemen! als ik je kan helpen met de overgang naar bitloos hoor ik het graag! ik heb er zelf wel wat ervaring mee :p Het kan een poosje duren voor een paard de druk begrijpt. maar met wat geduld krijg je het vast voor elkaar! ik zou gaan voor de FRA pardoes heb daar al veel positieve dingen over gehoord! als je erst wat goedkopers wilt kan je ook een een bitloze neusriem los kopen! die kan je vastmaken aan je gewone hoofdstel! voorbeeldje... http://www.touwhalsters.nl/nl/sidepullneusriemleer

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:57

Ik heb ook bitloos gereden, ook wissels, maar ik vond kaak gekruisd echt niks.
Kijk in ieder geval naar iets wat goed lost, vond dat vaak het grootste probleem.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:07

Ik heb deze.
Geen idee wat voor bitloos hoofdstel het is. Mocht hem hebben van de vorige eigenaren van m'n Haf.
Hij is er prima mee te rijden. Ook buitenritjes!
Afbeelding

Er kan vast wel iemand zeggen wat voor type het is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:09

Die lijkt me behoorlijk heftig.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:18

Dat zou kunnen. Ik ken eigenlijk geen andere bitloze hoofdstellen. Wij hobbelen buiten met een losse teugel en op stem :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:20

bruintje123 schreef:
Die lijkt me behoorlijk heftig.

Gewoon een sidepull toch?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:21

Maar die neusriem is niet van een lekker materiaaltje zeg maar.
nu maakt dat niet uit als je er niet aankomt. Maar doe je dat wel is het een heftig ding.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:22

bruintje123 schreef:
Maar die neusriem is niet van een lekker materiaaltje zeg maar.
nu maakt dat niet uit als je er niet aankomt. Maar doe je dat wel is het een heftig ding.

Is dat niet gevlochten leer?
Ziet er feller uit dan een dikke platte neusriem maar ik zie weinig schokkends.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:24

Misschien dat deze zacht aanvoelt, maar die ik ken voelen stug en hard, niet buigzaam en totaal niet prettig op een dun velletje. Zeker bij aannemen van de teugels als dat toch wat op en neer kan gaan.

Het zou mijn keuze niet zijn.
Genoeg anders te vinden :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:26

Ik reed met een hackamore, aantrekken is ho, los is los. Je zit dan wel nog met een neus riem. Ik vond het heel fijn rijden, en paard reageerde er veel fijner op dan het stangbit. Ik rijd zoveel mogelijk met losse teugels. Ik had er een van biothane (endurance spul), dat schuurt ook absoluut niet, ook niet bij zweten. Daar zou je wellicht ook nog wat te winnen hebben ten opzichte van leer.

En ze hebben alle kleuren van de regenboog (of de regenboog in 1 hoofdstel mocht je dat willen :P )

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:27

Ja is gevlochten leer.
Ik zit er niet aan. Heb hoofdzakelijk de teugels relaxt in 1 hand hangen :)
Peerd luistert goed, hangt niet, trekt niet. Bij een paard wat je moet inhouden is hij misschien niet vriendelijk. Nick is er wel geschikt voor. Als ik 'huuuu peerd' zeg, stopt ie. :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:28

germie schreef:
Ik heb tig paarden gereden bitloos, ik vind de sidepull niet de beste oplossing. Ik rij wel wissels e.d. he. En dat lukt op zich ook wel met de sidepull, maar ik mis het fijne er aan. Ik heb hier van alles liggen, zeker 5 soorten. Dus getest genoeg. Als je in de buurt van Groningen woont mag je van mij wel testen. Dan weet je wat voor jou werkt.

Wissels rij je dus niet op teugeldruk...

Ik zou een sidepull nemen... maar met teveel melanomen zou ik gewoon stoppen met rijden...

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 15:40

Dankjewel allemaal voor de vele reacties! Ik probeer even op alle vragen/bekommernissen te antwoorden.

Eerst en vooral was mijn beginpost misschien niet volledig genoeg. Fara is een wandelpaard, hogere dressuur, wissels en dergelijke zijn dus niet onze ambitie. Wel wil ik veilig met haar kunnen buitenrijden. Ze wordt 16 dit jaar.

De melanomen zitten aan de binnenkant van de mond, in de mondhoeken (foto is dus niet handig te nemen). Aan de buitenkant zie je er niks van, tenzij misschien dat haar mond ietsiepietsie 'breder' lijkt (maar het kan ook dat ik me dat inbeeld). Dat het leer gaat schuren is dus niet het probleem, wél dat ik problemen voorzie met iets dat insnoert. Kin- en kaakgekruist vallen volgens mij dus al af.

De dierenarts en de tandarts (ook dierenarts) vonden het nog verantwoord om met haar te rijden (want mijn eerste reactie was ook dat ik zou moeten stoppen). Wel zegden ze beiden van over te stappen naar bitloos wanneer ze last begint te krijgen. Daar wil ik niet op wachten, liever overstappen vooraleer ze last krijgt (want eerlijk gezegd, kan ik me niet inbeelden dat het nog aangenaam is om een bit te dragen met die gezwellen - misschien toont ze het niet). Los daarvan, vraag ik het me inderdaad soms ook af om haar niet beter op pensioen te laten gaan ... Langs de andere kant, gaat ze doodgraag mee op stap en is het heerlijk om af en toe samen met mijn man te kunnen gaan rijden. Bedankt voor de tip om het te laten testen op kwaadaardigheid. Ik ga dat zeker met mijn dierenarts bespreken, dat is tijdens het vorige visite niet ter sprake gekomen. Waarschijnlijk omdat ze op andere plaatsen (onder de staartwortel en op de schouder) ook al enkele jaren melanomen heeft.

Met wat ik hier lees, wordt mijn vermoeden bevestigd dat een sidepull voor ons zou kunnen werken. Ik ga in mijn omgeving eens op zoek naar eentje om te testen. De FRA pardoes ziet er wel netjes uit. Waar is het de bedoeling om de neusriem te positioneren? Want op de meeste foto's bij google, komt die hoger dan waar de gezwellen zitten. Bij sommige dan weer helemaal niet. Stiekem ben ik ook wel fan van de kleurige biothane hoofdstellen :-). Kan je daar hetzelfde systeem in aankopen?

Wat denken jullie van een hackamore? Zou ik daar niet nog minder last hebben van het samendrukken van de mond?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:57

Mijn ervaring is dat je zelf moet testen. Ik heb echt verschillende hoofdstellen uitgeprobeerd en uiteindelijk zal je paard perfect aangeven welke voor hem het beste is...
Zo was het bij ons toch!
Hackamore was bij mijn paardje een echte afknapper... had hij echt niet graag... Het is uitzoeken met je paard...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:30

Biothane kun je in allerlei systemen kopen, en ook allemaal in losse delen, dus dan kun je zelf uitproberen wat voor jouw paardje het fijnste is.

Ik heb een hackamore met scharen (niet super lang) en die zit ruim boven de mond. Mijn paardje vond het een grote verbetering tov het stangbit en was ineens een heel stuk rustiger met rijden.

Bij de biothane zul je vaak bloemhackamores zien, daarmee kun je goed zelf bepalen hoe scherp ze inwerken.

Een ander idee, als ze zo braaf is en je toch alleen op wandeling gaat, waarom niet gewoon eens met een touwhalster proberen? Stuk goedkoper, ook in allerlei kekke kleurtjes te koop. Het deel op de neus kun je ook laten om wikkelen dat het iets dikker wordt en dus minder scherp in werkt. Ik had ze van horsebeads , daar heb ik toen ook touwteugels bij gekocht, die kun je ook heel lang krijgen wat fijn is als je eens een stop wil maken.