zadeldeskundige gezocht - conflict met zadelmaker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

zadeldeskundige gezocht - conflict met zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 18:08

Wegens een conflict met mijn zadelmaker ben ik op zoek naar een zadeldeskundige die een onafhankelijk oordeel kan geven over mijn (nagelnieuwe) zadel. Verschillende partijen (twee DA’s, en een onafhankelijke zadelmaakster) hebben reeds aangegeven dat dit zadel helemaal niet goed ligt, maar volgens de zadelmaker zijn dit slechts meningen en geen goede beoordelingen. De zadelmaker is wel bereidt om het zadel aan te passen (waarmee hij dus mijn inziens toegeeft dat het zadel niet goed ligt - extra kosten € 450) of een ander zadel te leveren (extra kosten €300). Zadel komt dan inmiddels boven de € 3000 en dat heb ik er niet voor over. En, eerlijk gezegd heb ik geen vertrouwen meer in zijn deskundigheid. Dus...wie kan dit echt goed beoordelen en is bereidt dit voor mij op papier te zetten. Het conflict dreigt inmiddels helaas uit te lopen op een juridisch gevecht.

Donna89

Re: zadeldeskundige gezocht - conflict met zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:11

In welke regio zoek je iemand?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 18:12

Liefst in Z-H.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:19

Heb je rechtsbijstand? Dan zou ik die eens contacten over jou probleem.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:31

Maar hoezo is die onafhankelijke zadelmaakster geen deskundige..?
En DA's zijn ook niet bepaald leken.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of het zadel wel aangepast kan worden op jouw paard. Vind het ietwat apart dat je huidige zadelmaker zegt dat ie goed ligt (dus niks mis mee is) maaar aanpassen kost 450. Wat gaat ie dan doen met dat aanpassen??? Hoe komt hij bij dat bedrag? Een beetje wol erin/eruit kost niet zoveel, hele zadel slopen en boom verbreden oid wss wel maar dat had echt de fout niet mogen zijn.

Of, wat ik eigenlijk vermoed, is dat het hele zadel niet bij je paard past.
Maar dan schiet je dus uberhaupt niks op met aanpassen.

Hoe loopt je paard eronder? Wanneer is dit zadel voor jouw paard op maat gemaakt? Soms kan een paard in 2-4 weken al zoveel veranderen dat het zadel niet meer past.

Als hij echt slecht ligt, en dat vermoed ik wanneer 3 anderen zeggen het is niet goed, proberen de hele actie terug te draaien. Zadel terug, jij geld terug. Zal je niet alles van terug krijgen, maar goed, probeer maar.

Het is misschien voor jou ook een les. (...Heel) Veel zadelmakers zijn simpelweg niet deskundig genoeg. Je moet zelf altijd mee blijven kijken; ligt het zadel op de goede plek, niet op de schouder, niet op de lendenen? Ligt het middelpunt ook echt in het midden(springzadel mag het middelpunt iets naar achteren liggen)? Blijft het stil liggen? Als je met een hand onder de kussens door gaat (met zadel op t paard), heb je dan overal even veel druk? Geen onregelmatigheden?

Hoe zit jij erin? Val je niet voorover of achterover? Kan je bekken meebewegen, liggen je benen net een cm achter de kniewrongen?

En bovenal: Hoe reageert je paard met opzadelen, opstappen en in beweging?
Laatst bijgewerkt door Nirvana_ op 28-12-17 18:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:36

Wie bepaalt of iemand deskundig is? Ik heb twee MSFC'ers bij mijn paard gehad waarbij de derde steeds kon vertellen dat mijn zadels niet pasten. Die eerste twee hebben mij een hoop geld en vertrouwen gekost. Mijn derde zadelmaker en passer is ook een MSFC'er en haar vertrouw ik voor 100%, maar nogmaals; wat maakt dat iemand deskundig is?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:57

Ik zag op facebook vandaag iets voorbij komen over warmtemeting met volgens mij infrarood.. daarmee kon je drukpunten enzo zien. Misschien een idee om dat te doen? Dan heb je 'bewijs' van hoe het zadel ligt.. ik zal even zoeken hoe dat bedrijf heet..

Edit:
Afbeelding

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:14

Country Mill in Nijkerk? Daar hebben ze een drukmat waarmee je kunt meten hoe de druk onder het zadel is (met en zonder ruiter, in alle gangen).
Infrarood / warmte zou mijn voorkeur niet hebben, veel te beïnvloedbaar door bijvoorbeeld weersomstandigheden.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 20:24

Nirvana_ schreef:
Maar hoezo is die onafhankelijke zadelmaakster geen deskundige..?
En DA's zijn ook niet bepaald leken.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of het zadel wel aangepast kan worden op jouw paard. Vind het ietwat apart dat je huidige zadelmaker zegt dat ie goed ligt (dus niks mis mee is) maaar aanpassen kost 450. Wat gaat ie dan doen met dat aanpassen??? Hoe komt hij bij dat bedrag? Een beetje wol erin/eruit kost niet zoveel, hele zadel slopen en boom verbreden oid wss wel maar dat had echt de fout niet mogen zijn.

Of, wat ik eigenlijk vermoed, is dat het hele zadel niet bij je paard past.
Maar dan schiet je dus uberhaupt niks op met aanpassen.

Hoe loopt je paard eronder? Wanneer is dit zadel voor jouw paard op maat gemaakt? Soms kan een paard in 2-4 weken al zoveel veranderen dat het zadel niet meer past.

Als hij echt slecht ligt, en dat vermoed ik wanneer 3 anderen zeggen het is niet goed, proberen de hele actie terug te draaien. Zadel terug, jij geld terug. Zal je niet alles van terug krijgen, maar goed, probeer maar.

Het is misschien voor jou ook een les. (...Heel) Veel zadelmakers zijn simpelweg niet deskundig genoeg. Je moet zelf altijd mee blijven kijken; ligt het zadel op de goede plek, niet op de schouder, niet op de lendenen? Ligt het middelpunt ook echt in het midden(springzadel mag het middelpunt iets naar achteren liggen)? Blijft het stil liggen? Als je met een hand onder de kussens door gaat (met zadel op t paard), heb je dan overal even veel druk? Geen onregelmatigheden?

Hoe zit jij erin? Val je niet voorover of achterover? Kan je bekken meebewegen, liggen je benen net een cm achter de kniewrongen?

En bovenal: Hoe reageert je paard met opzadelen, opstappen en in beweging?

Het zadel brugt, kantelt zodat ik ongeveer achterop de lepel zit, de zadelboom sluit niet aan, ik stoot met mijn voorkant tegen het zadel, keilkussens zijn te lang voor de rug van mijn paard en drukken onbelast al bijna in zijn lendenen..need to go on?

Wat betreft de deskundigheid: als de zadelmaker tegenwoordig al niet meer deskundig is, hoe moet ik het dan zijn? Ik vertrouw nu eenmaal op iemand die zich deskundig noemt. Aan de andere kant, het blijft natuurlijk de slager die zijn eigen vlees keurt.
Hij vindt echter dat anderen niet deskundig zijn, die kunnen hooguit een mening geven. Op mijn vraag wie hij dan deskundig acht kreeg ik wonderbaarlijk genoeg geen antwoord.

Geld terug wordt ff een dingetje, dat heb ik al voorgesteld, waarbij ik toch redelijk wat geld inlever, maar daar gaat hij niet in mee.

Juridisch gezien zal ik voorlopig niet zo sterk staan, daar ik de zadelmaker vermoedelijk drie mogelijkheden moet geven om het zadel goed te krijgen, maar dat is nu juist het punt: ik heb geen vertrouwen meer, we hebben het niet over een bankstel of een een maandagmorgenauto maar over een paardenrug! (heb nog geen contact gehad met de rechtsbijstand maar die ga ik morgen bellen)
Laatst bijgewerkt door dorothea op 28-12-17 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:27

Extra rede om advies in te winnen van rechtsbijstand.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:30

Helaas heb ik zelf ook een harde les geleerd mbt zadelmakers. Ik heb erop vertrouwd met een professional te maken te hebben. Niets bleek minder waar. Het zadel neemt hij niet terug, ik sta met lege handen en een zadel dat ik niet verkocht krijg.

[ED] Ervaring met zadelpasser 'Dé Zadelmaker Ferdinand Bettonviel

Country Mill in Nijkerk vond ik trouwens wel prettige mensen. Bij mij op stal gaat iedereen naar hen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:38

Wellicht kun je Hans de Haas contacteren voor een oordeel.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:45

Ik zou het uit handen geven aan je rechtsbijstand....veel meer kun je niet doen. Wat iedere ander oordeel..zal hij ook afdoen als zijnde een mening.

Daarnaast moeten bijbetalen voor herstel/aanpassen...nee hoor...niet aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:23

Als degene die je dit zadel verkocht heeft in de VZTD zit, https://www.vztd.nl kan je een klacht indienen.
Ben even zo brutaal geweest om te kijken om wat voor het zadel het ging door in je berichten te zoeken, maar alleen zijn compagnon is aangesloten bij deze vereniging..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:27

Irene793 schreef:
Helaas heb ik zelf ook een harde les geleerd mbt zadelmakers. Ik heb erop vertrouwd met een professional te maken te hebben. Niets bleek minder waar. Het zadel neemt hij niet terug, ik sta met lege handen en een zadel dat ik niet verkocht krijg.

[ED] Ervaring met zadelpasser 'Dé Zadelmaker Ferdinand Bettonviel

Country Mill in Nijkerk vond ik trouwens wel prettige mensen. Bij mij op stal gaat iedereen naar hen.

Die had bij mijn paard ook een totaal verkeerd zadel aangemeten.
De zadelpasser die ik daarna had was verbaasd dat mijn paard er nog zo goed mee liep.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:31

zorro schreef:
Ik zag op facebook vandaag iets voorbij komen over warmtemeting met volgens mij infrarood.. daarmee kon je drukpunten enzo zien. Misschien een idee om dat te doen? Dan heb je 'bewijs' van hoe het zadel ligt.. ik zal even zoeken hoe dat bedrijf heet..

Edit:
[ [url=m/I5hZkb.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ugGKu0.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb verder geen advies over je zadelprobleem, maar kan over de post in de quote wel wat toelichten.

Dit is mijn instructrice en zij heeft bij mijn pony ook een themografie gedaan. Ik kan het alleen maar aanraden, ze is heel eerlijk en legt alles duidelijk uit! Zo konden we precies zien op welke manier mijn pony scheef was en hoe het zadel lag. Later nog een paar keer met de camera bekeken (als instructrice komt ze elke week bij mij langs en vaak heeft ze de camera dan bij zich) en dankzij haar lessen is de pony inmiddels een stuk rechter en het zadel ligt duidelijk prima.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 22:33

Ik heb al contact gehad met Linda Roost. Zij doet volgens mij hetzelfde.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:40

Hier hele goede ervaringen met Suzanne van zadels&co. Heel kundig!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:07

Het verontrustende is dat ik uit de tekst van je OP al denk te weten om welke zadelmaker het gaat. Heb je daar een PB over gestuurd.
Daar heb ik het een paar jaar geleden mee aan de stok gehad, en dat is een hork van de ergste soort.
Indien ik gelijk heb, niet zelf mee in discussie gaan maar gelijk je rechtsbijstand inschakelen en het hun op laten lossen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 08:57

Idd je beroepen op consumentenrecht. Dit is gevalletje maatpak dat niet past. Heb een vergelijkbare ervaring met een zadelpasser gehad en na ruim anderhalf jaar ze de mogelijkheid te hebben geboden het goed te krijgen, hebben ze het uiteindelijk teruggenomen. En ja daar heb ik ook op ingeleverd en ervan geleerd dat ik sneller moet zijn met afkappen aanpasmogelijkheden. Als de kussens te lang zijn voor je paard, dat kan je objectief vaststellen adhv ribben, dan is dit zadel niet aan te passen tenzij er kortere kussens ondergaan, en datnis dure optie die niet voor jouw rekening zou mogen komen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 09:04

Wat een gedoe zeg. En wat een spijt zeg.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:30

Ik zou er niet nog een deskundige bij halen maar rechtsbijstand inschakelen, kijken of je je geld terug kan krijgen en dan bij een goede zadelpasser een nieuw zadel aan laten meten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:52

dorothea schreef:
Ik heb al contact gehad met Linda Roost. Zij doet volgens mij hetzelfde.

Linda heeft een zadeldrukmat die objectief de druk onder het zadel meet. Ik ken die mat (en Linda), daar ga je wel zien wat er mis is :j

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:06

Ik ben tot aan de rechtszaal geweest. Bepakt met verklaringen van twee onafhankelijke zadelmakers, osteopaten, fysio, mijn eigen chiropractor, thermografiebeelden, mails van de zadelmaker waarin ze bevestigt dat het zadel niet goed lag. Paard stuk en ik stuk. En dan nog is het heel heel moeilijk om je gelijk te halen.