Buiten rijden in het donker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Speirs

Buiten rijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 11:57

De dagen zijn kort, mijn dagen zijn vol maar ik mag eind-de-lijk weer rijden *\o/* Dus dat zou ik dan ook graag doen.

Waarschijnlijk komt 's avonds het beste uit dus ik dacht als ik mijn paard en mezelf nou goed zichtbaar maak, dan kan het best. Ik kan alleen buiten rijden.

Zijn er hier meer die dat doen? En hoe zorgen jullie dat je goed zichtbaar bent?

Hilli

Re: Buiten rijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:59

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:09

ja ik doe dat ook regelmatig. Paard heeft om elk been lampjes (gewoon die bandjes van action). Lampje om de staart, reflectie om zijn hals met daaraan ook een lampje. Ik heb zelf ook een hesje aan met lampjes en vaak ook nog een hoofdlamp om mijn cap. Deze staat op de weg uit, maar als ik een stukje draaf in de berm wil ik graag zien of er oneffenheden zijn. Hiermee verblind ik auto's dus zodra er wat aan komt gaat paard in stap en hoofdlamp uit. Ik rij ook wel in gebieden zonder lantaren palen vandaar dat ik liever kies voor lampjes dan voor reflectie, want dat is duidelijk niet voldoende dan.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 12:20

Oooh geweldig, thanx **\O/**
Een hoofdlamp is een goed idee!

En een lampje in de staart, blijft dat een beetje zitten?

LittleCastle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:34

een keer gedaan met een hele groep in het bos. eng en donker.. de helft had een klein lampje en je zag alleen maar zwart :) scary. We gingen galopperen alleen niemand wist dat er een grote kuil zat met een plas erin.. nat worden!

idd een hoofdlamp en veel reflectie gebruiken. als je een martegaal hebt lan je daar aan de voorkant een lampje aan maken, voor licht op de grond.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:36

Ik zou dat dus echt niet durven en ben altijd verbaasd dat er mensen zijn die in het donker buiten gaan rijden :=
Maar ik zou maar zo goed mogelijk verlicht gaan.. moet er zelf echt niet aan denken!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:41

Ik doe het ook niet. Alleen maar om het feit stel dat ik eraf val... nou dan vind ik mijn paard nooit meer denk ik :oo

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 18:46

Ach ik heb een heel braaf ouder paard :j het is een hele prestatie om daar af te kukelen. En een heel rustige omgeving. Dat vind ik sinds nog hetengst in het donker :=

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:02

Vergeet niet dat met name fietsers, maar ook hardlopers vaak naar beneden kijkend bewegen en hoger bevestigde verlichting of reflectiemateriaal helemaal niet zien. Ik ben in het donker op een zandpad wel eens bijna tegen een hardloper gebotst. Het was dat ik een brul gaf, anders was ‘ie echt tegen ons aan gelopen. Ik had een verlicht hesje aan en verder allemaal reflectie-dingen, maar ja, die doen het niet als er geen licht op valt.
Verlichte bandjes onderaan de benen, dus waar peesbeschermers zitten, zijn voor fietsers en hardlopers het beste. Verder zoveel mogelijk reflectie en verlichting, ik reed meestal rond als een soort kerstboom <|-

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:16

Action heeft ook reflectiemateriaal voor hardlopers.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:17

Vergeet nooit dat ookal heb je lampjes en reflectie materiaal op, je nog steeds slecht zichtbaar bent voor met name auto’s.

Dat heeft te maken met de snelheid waarmee auto’s rijden. Ze zien je gewoonweg te laat om op tijd te remmen in een benarde situatie. Wees je daarvan bewust en neem altijd het zekere voor het onzekere. Ga dus heel ruim op tijd aan de kant als er wat aankomt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:26

Persoonlijk zou ik het niet doen, wij zitten aan een drukke weg, geen fietspad er naast en het is er erg donker en afgelegen.

Maar als je niet zo afgelegen woont, een mooi verlicht fietspad langs de weg hebt oid, lijkt me dat helemaal niet zo gek! Mits je je natuurlijk goed verlicht. Je hebt van die mooie reflectiedekens (de gele stof) en nog vele andere opties, wat hier al genoemd is.

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je ook automobilist bent (met alle respect, maar als fietser zie je dit toch niet zo goed), bedenk even voor jezelf wat je vervelend zou vinden om tegen te komen op de route die je van plan bent met je paard te gaan rijden qua weggebruikers. Ogen goed openen voor hardlopers om je heen, hoe verlichten zij zich? Zitten daar nog nieuwigheidjes in, die jij ook mee kan pikken?

Wat betreft die hoofdlamp, ik denk dat je zelf vooral heel veel daar aan hebt. Door het licht kan een mede weggebruiker echter niet zien wie of wat jij bent. Dan wordt het verwarrend en gevaarlijk.

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:33

Ik rijd ook in het donker buiten. Zoals eerder genoemd om 4 benen de bandjes met lampjes van de action. Niet op knipperen maar alleen branden. Heb een reflectie deken en borsttuig reflectie. Ik heb een lampje aan me laarzen en een reflectie hesje of vest aan. En ik heb een cap lampje die brand altijd. Bij ons is altijd druk op de weg maar ik heb juist dat auto's meestal juist afremmen omdat ze niet goed kunnen beoordelen wat er aan komt. Nooit een gevaarlijke situatie nog meegemaakt. En rijd al 4 jaar buiten in het donker. Ook wel eens van bestuurders compliment gehad dat het goed zichtbaar is. Zelf geen ervaring gehad om het vanuit de auto te beoordelen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:43

In het bos is het niet toegestaan om na zonsondergang aanwezig te zijn. Op de weg vind ik het link, ik denk dat veel bestuurders pas laat of zelfs niet beseffen dat je een ruiter bent.

In Noorwegen deden wij het wel maar daar was t om twee uur smiddags al donker en hadden we de sneeuw en de maan. Ik reed daar enkel met hoofdlamp.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:51

Bij de Decathlon hebben ze ook kleine lampjes die je aan je telefoon lader opnieuw kunt opladen. En die meer standen hebben, dus als ik 'm achterop mijn rug hang, zet ik 'm op rood. Dan een lampje op mijn cap - wil nog een ander want door de klep van mijn cap, vind ik het zicht niet top, bij Kramer zag ik dat ze ook lampjes hebben die je aan de klep van je cap hangt - maar dan eronder ipv er boven. Dan nog een laarslampje en op het paard een reflectie deken en zelf ook zo'n hesje. Ik rij echt altijd in het pikkedonker naar rijles. Maar dan over een dijk zonder ergens lantaarns. En mijn paard vindt dan vooral als we langs een weide met schapen komen, en de ogen oplichten , dat ineens eng :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:00

Als verkeersdeelnemer kijk je meestal naar verlichting die vrij laag bij de grond zit, dus lampjes die te hoog zitten, vallen slecht op. Ook fietsers die ze bv te hoog doen vind ik moeilijk te zien.
Dus ik zou zeker kijken naar borsttuig, staart, en je laarzen. Op je cap en rug is leuk voor erbij, maar zou ik niet als enige doen.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:07

Ik ga alleen als volwaardige kerstboom de weg op als het echt moet. Liever niet maar soms komt een starttijd wel eens niet uit en rij je in het donker naar/van de start locatie.

Ik heb dan reflectie om de benen, lampjes aan borsttuig, band met lampjes rond mijn enkels, lampje in de staart (maak een vlecht en knoop hem daarin)
Daarnaast een hesje met lampjes aan, en een hoofdlamp als ik naar 1 locatie ga waar ik een klein stukje over een onverlicht fietspad moet.
En mijn paard heeft zijn reflecterende uitrijdeken op.

Alles (met een reden) qua lampjes zo laag mogelijk, anders kijken automobilisten/fietsers zo over je heen!

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:44

Alsjeblief niet doen! Ik ken iemand die dit ook jaren deed. Gewoon voor de lol een buitenritje maken savonds, want ze vonden het zo leuk. Ondanks volledig bepakt met reflectiekleding en lichtjes toch nog geraakt door een automobilist, omdat hij de situatie niet herkende (paard ingepakt met reflectie vond hij vreemd en anticipeerde hier verkeerd op). Heftig ongeluk gehad waar het paard het niet meer kon navertellen na een lange weg van leed en letsel door dit ongeluk.
Ga alsjeblief totaal uitgerust op pad als het echt MOET (wedstrijd, rijvereniging, etc wat je onder moeten verstaat) en niet zomaar voor een leuk buitenritje...

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:51

Ik moet 10 minuten naar de manege stappen. Gelukkig kan ik op een parallel weg rijden naast een 70 km weg. Ik heb om alle benen van die lampjes van de action. Ook om mijn benen en armen. Heb een zacht wit lampje voor op het hoofdstel, rode lamp aan de achterkant van reflectiedeken. Een reflectiedeken die ook voor de borst langs gaat en ik heb zelf nog een reflectie jasje aan. Krijg regelmatig complimenten dat het heel duidelijk zichtbaar is. :j

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:56

als de bandjes niet blijven zitten in de staart kun je ze er een stukje in vlechten. Of aan een uitrijdeken vast maken oid.
Rij al jaren als kerstboom buiten in de winter en al vaak complimenten gehad dat ik goed zichtbaar was door automobilisten.
Wel met lampjes, reflectie is leuk als aanvulling maar niet voldoende is mijn ervaring.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:39

Ik heb een fluo-oranje deken, fluorescerende peesbeschermers, lichtjes voor aan het deken en achter in de staart en heb zelf ook nog een fluovest aan. Toch merk ik (en hoor ik) dat we nog altijd niet echt goed zichtbaar zijn (heb dan ook een zwart paard :+ ). Dus ik zou aanraden om toch proberen in het licht of schemer te rijden, want in het pikkedonker blijf je dus vrij slecht zichtbaar ondanks alle fluo dingen :\ .
Edit: met zoveel extra lichtjes zoals mystery zou je mss wel al veel zichtbaarder zijn, ik ga ook meer lichtjes toevoegen na het lezen van dit topic .