Welk uitrijdeken?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nacusi

Welk uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 16:51

Hoi, Ik ben van plan mijn paard te scheren.
Omdat hij 24/7 buiten loopt met schuilstal, ga ik alles scheren behalve zijn benen.
Nu ben ik nog opzoek naar een uitrijdeken. Omdat ik soms ga gaan wandelen (wat dus buiten is) dacht ik aan een uitrijdeken dat gevoerd is. Zo vond ik er al een van 240 gram en een van 300 gram.
Nu omdat die toch tamelijk wat kosten vroeg ik me af of dat echt noodzakelijk is.
Is een gewoon waterdicht/winddicht uitrijdeken dat fleece gevoerd is niet genoeg?
Op wandeling draaf en galoppeer ik ook dus het is geen stapwandeling.

prugelpiet
Lid Nieuwsredactie

Re: Welk uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 16:54

Als je lekker in beweging bent is een simpel uitrijdekentje wel genoeg hoor. Die hoeft niet dikgevoerd te zijn. Krijgen ze het alleen maar veels te warm mee.
Ik heb een fijne waterdichte van Rambo. Fleecegevoerd, dus zal zo'n 50 gram zijn? Doordat die waterdicht is is die meteen winddicht en dat scheelt ook al een hele hoop.

I am because you were

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 16:56

prugelpiet schreef:
Als je lekker in beweging bent is een simpel uitrijdekentje wel genoeg hoor. Die hoeft niet dikgevoerd te zijn. Krijgen ze het alleen maar veels te warm mee.
Ik heb een fijne waterdichte van Rambo. Fleecegevoerd, dus zal zo'n 50 gram zijn? Doordat die waterdicht is is die meteen winddicht en dat scheelt ook al een hele hoop.

Ah oke, bedankt
Dan ga ik naar zo een dekentje opzoek en kan ik die meteen ook gebruiken om gewoon mee te rijden

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 17:11

Als je er ook mee draaft en galopeerd zal ik zeker geen te dikke nemen. Een waterdichte met fleece voering is dan meer dan zat. Je wil niet te dik omdat ze in beweging genoeg warmte aanmaken en die warmte ook wel weer kwijt moeten kunnen. Ik heb een koukleum van een paard met al een dikke winterdeken en die is meer dan tevreden met zijn fleece gevoerde uitrijdekentje (50 grams)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 17:13

Als je ook draaft en galoppeert zou ik er helemaal geen uitrijdeken op doen, stond onlangs nog een artikel over op bokt. We vermenselijken die paarden veel te veel :=

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 17:16

mijn paard is geschoren en staat de halve dag in de wei onder een 300g deken. Als ik dressuurmatig ga trainen stap ik in en uit met uitrijdeken, dan gebruik ik gewoon een dunne. Dit is altijd in de buitenbak, wij hebben geen binnenbak.

Als ik echt op buitenrit ga gebruik ik geen uitrijdeken. Ik wacht echter wel zo lang mogelijk met de winterdeken er af halen, en gooi deze meteen weer over zijn billen zodra ik terug kom. Hij staat eigenlijk nooit stil zonder deken. Zolang ze in beweging zijn is er niks aan de hand

Vestgard-Briggen x Arin-20 jaar-L1+10
Norvik-Gio x Faun Tor-3 jaar

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:19

Ik gebruik voor buitenritten met koud en nat weer een waterdichte fleece gevoerde Amigo, en die bevalt prima.

Ik heb ook nog een fleece Rambo en Back on track, maar omdat die niet waterdicht zijn gebruik ik die niet vaak.

Als ik in de bak rijd stap ik vaak los met een gewone fleecedeken of uitrijdeken (als het heel koud is) en daarna gooi ik ‘m er af.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie