Paarden voorzichtiger met bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Paarden voorzichtiger met bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 23:32

Eerst met mijn eigen dit al tegen gekomen.

Het was een experiment, om te kijken of het wat was.
Heb zelf met regelmaat bitloos gereden, en mevrouw doet t prima op zit.
Dus.... dan maar een x bitloos proberen.

Eigenlijk zo gek nog niet.
2 geprobeerd, sidepull en kaakgekruist.

Haar directe reactie was: Eerst eigenlijk niet willen stappen.
Uit eindelijk toch gestapt met duidelijke overtuiging van mijzelf.

Maarja, dan wil je ook draven toch?
Daar moest een zweepje aan te pas komen, omdat ik écht voelde, dat mevrouw niet durfde.

Na de eerste passen draf, en ik éven geen beendruk gaf, ging ze direct terug naar stap.
Duidelijk... onwennig.
Weer draf geprobeerd. Maar ik kon niks verruimen.
Met bit, reageert ze heel sicuur op mijn beenhulpen.
Nu was het net alsof ze niet durfde.

Toevallig laatst een stalgenote.

Ook bitloos proberen.
Een ander paard.
Toevallig ook merrie.

Ook zij was heeeeel voorzichtig.
Ook niet overtuigend in draf te zetten en heel voorzichtig draven alsof ze vloer van porselein was.

Nu is mijn nieuwsgierige vraag.
Meerdere paarden die zo.... heftig reageren op bitloos?

Gewoon een ervaringsvraag, niet om uit te lokken naar een discussie.

Ben na enkele sessies terug gegaan naar bit, omdat ik voelde dat mijn eigen merrie er een stuk zekerder van loopt.

Jetta

Re: Paarden voorzichtiger met bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:44

Hoe is je contact met bitloos, een sidepull is bv niet geschikt voor het constante contact dat de meeste “bitrijders” hebben. En misschien heeft je paard tijd nodig om te wennen? Misschien heeft kaakgekruisd teveel een stropwerking voor jouw paard? Hoe is de release van het kaakgekruiste hoofdstel?
De meeste paarden reageren vrij snel goed op een sidepull.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:49

Ik denk ook dat het te maken heeft met het verschil in teugelvoering, en niet bit/bitloos an sich. Met bit kun je indirecte teugelvoering gebruiken en dus heel licht rijden, bitloos kun je heel streng zijn/strenger dan je bedoeld.

Zonder beeld van met bit en zonder, kun je op.basis van dit verhaal weinig concluderen.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:59

Ik had het precies andersom. Ruin, prima rond te sturen met bit, niet sterk en makkelijk terug te nemen.

Ook sidepull geprobeerd en de rem was compleet foetsie. Plat door de bochten en hij liep zo hard dat ik bijna bang was dat hij over zijn eigen benen zou struikelen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 00:10

Verschil tussen bit en bitloos kan je zo niet veel over zeggen.

Je moet het allebei apart aanleren, dus het is niet zo dat als ze het één doen met bit, dat ze dan automatisch hetzelfde reageren zonder.

Ik beleer altijd bitloos en dan moet je de functie van het bit daarna altijd gewoon apart aanleren.

Grote kans dat je paard bijv. geleerd heeft om contact te nemen met bit, maar bitloos is druk op de neus en lijkt dus meer op een halster. Meestal betekent druk op het halster dat er geremd moet worden, dus het is logisch dat je paard in het begin vooral aan de rem denkt.

Er is ook veel verschil per optoming. Sommige optomingen geven een constante druk of zijn meer gemaakt voor signaalrijden en niet voor een constante aanleuning.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 01:24

sanne83 schreef:
Verschil tussen bit en bitloos kan je zo niet veel over zeggen.

Je moet het allebei apart aanleren, dus het is niet zo dat als ze het één doen met bit, dat ze dan automatisch hetzelfde reageren zonder.

Ik beleer altijd bitloos en dan moet je de functie van het bit daarna altijd gewoon apart aanleren.

Grote kans dat je paard bijv. geleerd heeft om contact te nemen met bit, maar bitloos is druk op de neus en lijkt dus meer op een halster. Meestal betekent druk op het halster dat er geremd moet worden, dus het is logisch dat je paard in het begin vooral aan de rem denkt.

Er is ook veel verschil per optoming. Sommige optomingen geven een constante druk of zijn meer gemaakt voor signaalrijden en niet voor een constante aanleuning.

Ik ben het hiermee eens, en vraag me er ook bij af of de release (het gebrek daaraan) van het hoofdstel misschien meespeelt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 03:52

Denk dat met t release niks mis is.
T was n officieel hoofdstel.

Juist losser contact aangenomen wegens de aanwezige rem.
Mocht niks baten helaas...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 06:10

Dit is niet een gangbare reactie. Kan het zijn dat degene erop het zelf een beetje spannend vond, en het paard dit merkte? (In beide gevallen.) En dan bedoel ik niet per se dat diegene teveel teugeldruk gaf, maar bij een ruiter die twijfelt durven paarden soms ook niet te lopen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 09:21

Bij mij was in ieder geval dat niet zo.
Ik ben bitloos gewend en heb in t verledenm met verschillende paarden verschillende optomingen gereden.
Eerste kwartier had ze ook volledig losse teugel. Zo stap ik eigenlijk altijd in.
Géén reactie op been is ook n tik van de zweep.
Niks anders dan anders.

Stuur was ook gewoon t zelfde en rem doe ik altijd al op zit en stem...

Niks anders dan anders... Behalve haar hoofdstel.
Geen pas verkeerd. Begrijp mij goed. Maar wel veeeel voorzichtiger dan met bit.

Been is normaliter bij haar reactie.
En als ik nu enkelvoudig gereden had.
Pas bij de derde x met siddpull liep ze iets beter door.

Beterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:15

Deze ervaring heb ik helemaal niet. Ik zou ook denken dat je zelf terughoudender bent omdat je zonder bit rijdt en dit wellicht overbrengt op het paard. Als het hoofdstel goed passend is zou ik niet kunnen denken waarom een paard bitloos voorzichtiger zou lopen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 15:27

Beterpaard schreef:
Deze ervaring heb ik helemaal niet. Ik zou ook denken dat je zelf terughoudender bent omdat je zonder bit rijdt en dit wellicht overbrengt op het paard. Als het hoofdstel goed passend is zou ik niet kunnen denken waarom een paard bitloos voorzichtiger zou lopen.

Bijzonder. Als het MIJN Eerste x was... Was t logisch.
Maar dat was t zeker niet....!
Hoofdstel zat correct.

Het is niet zo dat ik géén ervaring heb met bitloos...
Mijn merrie echter niet... Dat was wel haar eerste keren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:38

Sommige bitloze hoofdstellen zijn behoorlijk scherp op de neus, en als je die dan te strak vastbindt dan kan dat voor een paard behoorlijk beklemmend zijn. Zeker als je een kin/kaakgekruist hoofdstel hebt is het goed om de release vantevoren even goed te testen, want ik denk dat die bij meer dan 50% van de in de winkels liggende hoofdstellen niet goed is; haal 1x de teugels aan en die druk blijft om de neus klemmen, ook als je de teugels allang los hebt gehaald.

Als dat allemaal goed zat dan is het waarschijnlijk gewoon persoonlijke voorkeur van je paard. Sommige paarden hebben een hekel aan een riem over de zijkant van hun kiezen (de plek van de hoge/gecombineerde neusriem), en bij bitloze hoofdstellen trek je juist aan de riem juist met elke teugelhulp strak over dat gebied. Als een paard net een scherp randje op de buitenkant van de kies heeft dan is dat pijnlijk. Andere paarden zijn altijd gereden met bit met een te strakgesnoerde neusriem of proberen druk van het bit te vermijden door de mond tijdens het rijden te openen -> meer druk op de neusriem. Dan kan de neus heel gevoelig worden voor druk en kan het paard ook bang worden voor druk op die plek.
En dan heb je nog paarden die gewoon het liefst altijd alles op dezelfde manier doen en een hekel hebben aan/bang worden van verandering. Paarden zijn soms net mensen. ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 15:40

Ze prefereerde sidepull wel boven kaak... Dus dat is zeker plausibel.

Beterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:43

Het kan toch zijn dat je zelf (wellicht onbewust) toch voorzichtiger bent wanneer je bitloos rijdt, ook als je het al vaker hebt gedaan. Er is ook een verschil tussen voorzichtig zijn en iets spannend of eng vinden.

Ik zeg niet dat het zo is, maar het zou een oorzaak kunnen zijn. Zelf heb ik deze ervaring namelijk niet, en ook niet gezien wanneer een combinatie voor het eerst bitloos ging rijden dat het paard voorzichtig werd.

Hierbij ga ik er overigens, zoals eerder gezegd, vanuit dat je een passend hoofdstel gebruikt en niet met hoge druk of iets dergelijk rijdt, aangezien je zelf al zei dat je eerst met losse teugel stapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:47

De mijne loopt ook altijd met sidepull, en dan merk ik zelf al het verschil tussen een dik onderlegde brede kaptoom en mijn normale sidepullneusriem; op de dikke kaptoom wordt hij erg hangerig in de overgangen terug, bij de normale sidepull reageert hij normaal. Als ik echter een kingekruist systeem in die normale sidepullneusriem hang dan knikt hij steeds met zijn hoofd achter de teugel. Mijn teugeldruk is steeds hetzelfde, gewoon net een contactteugel, maar de mate waarin de hulpen doorkomen en hoe snel ze weer stoppen geeft een enorm verschil in gedrag. Die kingekruiste versie is duidelijk te streng voor hem, niet alleen omdat de hulpen versterkt doorkomen door het katroleffect maar ook omdat de release bij dat hoofdstel niet goed genoeg is. Het kan dus echt even uitproberen zijn om het juiste hoofdstel te vinden; op sommige reageren ze meteen goed, bij sommige komen de hulpen onduidelijk door en sommige werken te heftig in voor dat paard.

xLissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:58

Zou het ook een stukje moeten wennen zijn? Het lijkt me mogelijk dat jouw merrie bepaalde associaties heeft bij het rijden. Bit in = mens erop en rijden, halster om (dus bit uit) = mens ernaast en poetsen bijvoorbeeld. Misschien moet jouw merrie nog even bedenken/leren dat ze zonder een bit in ook met jou kan rijden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 16:01

Xyzutu

Dit komt mij het meest overeen met mijn verhaal.

Wel grappig dat n stalgenootte t zelfde ervaarde als ik.

Naar mijn idee pasten de beide hoofdstellen correct.

Ik denk idd dat de kinkaak te heftig was.

Misschien reed ik ook wel voorzichtiger maar dan niet bewust.

Heb in ieder geval n braaf paard.

Lissy...
Ook dat kan. Bij afdoen bitloos deed ze haar mond ook open

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 19:59

Nee, nooit meegemaakt. Alle paarden liepen direct goed weg op een kaakgekruist hoofdstel. Geen aarzelingen of iets dergelijks. Paard kauwt net als met bit tijdens rijden, dat doen ze eigenlijk allemaal.