Africhtingsneusriem bij ouder paard, ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Africhtingsneusriem bij ouder paard, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 14:55

Hey bokkers, ik heb weer eens een vraagje.

Ik gebruik sinds enkele maanden een africhtingsneusriem bij mijn 14 jarige ruin. Opzich niet echt met een reden, ik was vooral eens benieuwd welk verschil dit zou geven.
Opzich merk ik qua rijden zelf niet super veel verschil. Bit ligt inderdaad wat stiller en mijn paard kauwt meer op zijn bit dan voordien. Wel snuit hij zodra hij de neusriem aanheeft omdat hij zo laag ligt en hij dit nog altijd niet echt gewoon is. De neusriem zit zeker niet te strak.

Nu vroeg ik me af of dit meer positief of negatief is, mijn lesgever is namelijk tegen de neusriem omdat het paard minder vrijheid heeft in de mond. En vroeg me af wat jullie ervaringen zijn en of je hier kwaad aan kan doen.

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:01

Een lage neusriem moet niet zo laag zitten dat het hij ervan van 'snuiten' de lage neusriemen worden tegenwoordig veel te laag vastgemaakt.

EmptyWords

Re: Africhtingsneusriem bij ouder paard, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:05

Afbeelding

je moet inderdaad zorgen dat de neusriem niet te laag zit. Leeftijd van het paard maakt niet uit. Dit paard is nu 19, loopt veel fijner met deze neusriem. Zelf denk ik omdat dit komt doordat zijn kaak niet vastgesnoerd ziet met de hoge neusriem. reageert veel meer op mijn hand en neemt deze ook beter aan zonder sterk te worden

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 18:43

Mijn neusriem hangt juist iets lager dan die van jou inderdaad, maar komt eerder omdat ik een anatomisch gevormde heb en die anders te strak zit als ik hem hoger/vaster ga steken dat die niet gaat hangen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:46

Dan past hij toch niet helemaal lekker.
Hij moet er niet op gaan proesten, dan zit hij te laag en drukt hij op de neusgaten.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:50

ik ben dan wel benieuwd naar een foto, want als ik google op anatomisch gevormde neusriemen zou die van mij er ook onder vallen

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 18:55

Afbeelding
Het is er zo eentje, in het midden dikker en naar de uiteindes toe dunner met een gesp. Die van mij hangt ook zeker niet lager dan op deze foto.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:56

alleen hangt deze in mijn ogen ook te laag. Ik zorg dat ik net voor/op het begin van het zwevende deel van de neus blijf

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 19:04

EmptyWords schreef:
alleen hangt deze in mijn ogen ook te laag. Ik zorg dat ik net voor/op het begin van het zwevende deel van de neus blijf

Is een productfoto, maar kan goed zijn dat je gelijk hebt... Is alleen een beetje puzzelen, want als ik hem hoger ga steken vrees ik dat mijn bit ringen in de weg gaan zitten want dat is nu al nipt. Is een met gewoon een enkele ring.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:06

Die hierboven zou ik inderdaad ook hoger hangen.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 05-12-17 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:11

Ja ik vind hem ook te laag hangen, en dat voor een productfoto... maar goed. Je paard zou er geen last van mogen hebben. Ik heb van verschillende merken lage neusriemen (dat is het enige waar ik mee rijd) en de ene ligt al wat beter dan de ander. Ik heb eentje van HKM die heel fijn ligt, maar ook eentje van pfiff die qua model niet helemaal perfect is. Hij ligt wel correct maar niet mooi omdat de neusriem in verhouding korter is dan het gedeelte aan de onderkant op de kin. Dus ik zou er wat mee gaan experimenteren en is kijken of je hem niet wat hoger kan hangen en of je paard dat fijner vindt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:12

CalipsoLover schreef:
EmptyWords schreef:

Is een productfoto, maar kan goed zijn dat je gelijk hebt... Is alleen een beetje puzzelen, want als ik hem hoger ga steken vrees ik dat mijn bit ringen in de weg gaan zitten want dat is nu al nipt. Is een met gewoon een enkele ring.

Dan is je neusriem te groot. Er moet ruimte tussen de beide ringen zitten. foto 3 heeft mijn voorkeur, foto 1 en 4 zijn op het randje.
foto 2 is veel te groot en ook te laag.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 19:24

Ik zal vrijdag wat foto's trekken van hoe het er aan het bit uitziet. Inderdaad van die neusriemen die uit een stuk bestaan vind ik ook alleen foto's die hoger hangen, van degene die ik heb vind ik enkel foto's waar ze redelijk laag hangen... Zit er daar dan ook nog een verschil in?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:36

CalipsoLover schreef:
Ik zal vrijdag wat foto's trekken van hoe het er aan het bit uitziet. Inderdaad van die neusriemen die uit een stuk bestaan vind ik ook alleen foto's die hoger hangen, van degene die ik heb vind ik enkel foto's waar ze redelijk laag hangen... Zit er daar dan ook nog een verschil in?

Zou niet mogen, de lage neusriem of teel de hanoveraanse neusriem zoals ze vroeger genoemd werden heeft 1 positie en heel eerlijk snap ik de reden niet van die extra gespen aan de zijkant icm met de naam, is mi niets anatomisch aan, hooguit dat iets meer speling hebt wanneer full nog te klein blijkt te zijn.

en te oud? nee nooit te oud en nooit te jong :D

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 22:01

CalipsoLover schreef:

Nee dat zou niet zo moeten zijn..
Het neusbot van een paard eindigt namelijk op een gegeven moment en de neusriem moet wel op dit bot liggen. Dus het maakt niet uit of je nu een micklem, lage, anatomisch lage etc hebt, er is een limiet aan hoe laag die kan.
Op de voorbeeld foto hangt de neusriem te laag, het kan natuurlijk ook zijn dat andere mensen dit ook zien als voorbeeld foto en het niet vragen (wat jij nu wel doet, en chapeau daarvoor!), maar gewoon na doen want zo staat het ook op de foto :).

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:58

bruintje123 schreef:

Ik gebruik bij mijn paard van 11 jaar ook een lange neusriem. Toevallig het paard van de foto :') , alleen heb ik mijn neusriem wel een gat lager dan op de foto. Ze loopt er echt veel fijner op. Vorige paard en bijrijdpaard liepen er ook veel fijner mee :j