Kent & Masters cob of original voor haflingerkruising?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Kent & Masters cob of original voor haflingerkruising?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 11:51

Hoi!

Ik ben aan het kijken voor een kent & masters zadel. Maar twijfel nu of ik voor de original of de cob moet gaan. Natuurlijk laat ik de zadels passen maar ik wil er het liefste eentje tweedehands kopen en dan laten checken door de zadelpasser, scheelt namelijk zoveel geld met een nieuwe :Y)

Ik heb een haflinger kruising groninger pony, is ronder gebouwd (mede daardoor was een tekna zadel volgens de passer niet geschikt) maar heeft wel een beetje schoft. Ik ben benieuwd wat voor type pony/paard jullie onder je kent & masters cob zadel hebben lopen, hebben deze ook wat schoft?

En hoe vallen de inchmaten van kent & masters? Ik twijfel tussen 17,5 en 18 omdat ik zelf best wel lange benen heb en die in sommige zadels niet zo fijn kwijt kan.

Hier wat foto's van Otje:

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk laat ik het zadel checken door een goede zadelmaker voor ik erop ga rijden!

Groetjes Heidi

Oryani

Re: Kent & Masters cob of original voor haflingerkruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:59

Ik had de cob 17,5” op mijn Haflinger. Zij heeft geen uitgesproken schoft.

Zadel heeft ook een keer op de PRE merrie van een vriendin gelegen, dus wel rond met wat schoft, lag daar prima op.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:37

Ik zou zeggen, probeer beide uit want het zijn twee totaal verschillende zadels.
Ik heb hier voor een brede Friese dame een cob model. Ik heb ook het gewone model op haar gehad, maar dat lag echt voor geen meter. Beide zadels hebben een totaal andere vorm.

Als ik zo naar de foto’s kijk vaag ik me wel af of je paard niet te veel schoft zou hebben voor het cob model. En daarom zou ik denk ik eerst het gewone model proberen.
Maar zoals je zelf al zegt, laat er iemand met verstand naar kijken en probeer het een en ander uit :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:16

Een van mijn bolle pony's heeft een vergelijkbaar schoftje en paste alleen 1 high wither model qua boomcurve en qua lengte, de rest brugde allemaal en was vaak ook veel te lang, ook 17,5 inch was van K&M megalang. Ik had een T4 thorowgood high wither veelzijdigheid. Van Tekna zou de tekna icelandic voor dit soort typetjes heel goed kunnen, maar die zal je zadelpasser wel niet bij zich gehad hebben.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:27

Ik heb op precies dezelfde kruising een tekna zadel en dat ligt juist heel goed.
Kent en masters paste haar niet.
Beide types niet. Omdat deze beiden te lang waren voor haar rug.
De lengte is zeker ook belangrijk omdat je met een te lang zadel rugproblemen kunt krijgen.
18 inch lijkt mij daarom ook te lang voor de rug van jouw pony.
Op die van mij gaat 17,5 inch niet eens.
Die heeft een 17 inch zadel.
Maar ik zou echt aanraden om een zadelmaker ernaar te laten kijken.
Mijn ervaring is dat dit soort ruggen moeilijk zijn en ik heb zelf ook een enorme zoektocht naar een passend zadel gehad.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 19:02

Thanks iedereen voor de reacties :)

Ik heb er nu een 17 inch Anky op liggen, die past niet meer lekker. Over 18 inch twijfel ik ook idd.. ik heb ook geen grote broekmaat verder alleen vrij lange bovenbenen. Ik laat sws een passer komen, die neemt de kent en masters mee en ook de tekna (letek) dan! Zag op de site dat ze die ook hebben dus dan kan ik die ook meteen proberen Dankje voor de tip!

Ik heb tekna er nooit opgehad maar een andere passer die ik belde om langs te komen zei al bij voorbaat dat op een haflingerkruising tekna niet ging passen omdat de kussens voor welshpony's waren ontworpen oorspronkelijk, op de islandic na. Toen ben ik dus verder gaan kijken..

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:09

Ik heb beide K&M op mijn Fries gehad (eerst de standaard, die rockte/schommelde en daarna de Cob en die brugde). Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een Massimo. Die is ook niet heel lang en de boom is verstelbaar (koud te verstellen in een pers). Volgens mij 2 maten groter en kleiner, dus als je een nu passend zadel koopt moet je een heel eind kunnen komen is mijn ervaring. Maar zoals je schrijft, wel mét behulp van een zadelpasser. Succes.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:45

Voor mijn tinker met normale boommaat en met lage tot normale schoft is er ook een Kent en Masters Cob zadel in aantocht :)

Je zou Edwin Ligtvoet van Saddlematch kunnen vragen om advies, hij heeft ook Kent en Masters (maar niet standaard de cob serie). Hij verkoopt zelf alleen nieuw maar je kunt hem ook alleen voor een consult vragen geloof ik.

Ik denk alleen wel dat een 18 inch voor jou te groot is, ik denk zelfs dat de 17,5 inch al aan de grote kant is. Ik ga voor een zadel met verplaatsbare wrongen, is dat geen optie voor je?

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:57

Ik heb geen bijdrage ivm het zadel, maar ooh wat heb je een leuk paardje! Maar ik ben natuurlijk een beetje bevooroordeeld, aangezien ik zelf een bruine hafkruising heb :+

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:22

Ik volg even mee heidi! Misschien zie ik hier ook wel een goed zadel voorbij komen die ik ook aan mijn lijstje kan toevoegen

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:24

Ik heb ook een K&M classic op mijn erg ronde pre met schoft liggen.Een 17 1/2 ik vind hem kleiner vallen als mijn vorige zadel een kieffer 17 1/2 maar dat is misschien een kwestie van proberen.Ik heb trouwens gemeten het zitvlak scheelt 3 cm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:27

Wij hebben op de fjord een Kent en masters S line liggen past heel mooi :)

Vriendin is ruim 1,85 met hele lange benen die kan ze in 17,5 inch mooi kwijtt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:29

De cob is een vlak zadel, ik vind jouw paard daar te veel schoft voor hebben en denk daarom dat de original beter past.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:49

Ik had een K&M cob zadel, 17.5 inch. Ik had deze gekocht omdat het precies de maten had die ik zocht maar na een half jaar heb ik een Massimo dressuur gekocht want ik kon maar niet lekker zitten in/op die K&M. Dus nu heb ik een dressuurzadel voor buitenritjes hahaha.
Dit is dus de K&M. Afbeelding

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:24

har166 schreef:
Ik had een K&M cob zadel, 17.5 inch. Ik had deze gekocht omdat het precies de maten had die ik zocht maar na een half jaar heb ik een Massimo dressuur gekocht want ik kon maar niet lekker zitten in/op die K&M. Dus nu heb ik een dressuurzadel voor buitenritjes hahaha.
Dit is dus de K&M. [ [url=m/nN5iTI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Buitenritjes met een Massimo dressuurzadel gaan prima! :j

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:51

Ik heb een K&M original voor mijn Haflinger. Het cob model zakte over de schouders. Dit zadel ligt als een huis op haar.
ik heb zelf 17.5''. Mijn zusje die lange benen heeft past er ook keurig in.

attie405

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:01

Ik heb ook een Kent & Master cob model, dressuur, voor mijn haflinger! Super fijn zadel, is goed aan te passen met de verwisselbare bomen (zeker verschil winter zomer). Zelf ook 17,5 inch en past prima. Ik ben zelf 1.78 m. Enige 'nadeel' is de vlakkere lepel. Zelf heb ik er geen moeite mee maar ik weet dat sommige mensen hier minder grip door hebben.

Maar, elk paard (en ruiter) is natuurlijk anders! Een goeie zadelmaker weet vast wel wat passends te vinden, waar jij ook lekker op kunt zitten! Succes!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:11

Je zou ook nog de tekna voor ijslanders kunnen proberen. Ik denk dat je met rijden flink de rug/buik spieren moet trainen, dan krijg je de rug nog wel wat rechter en steekt die schoft wat minder er bovenuit. Achterwaarts om het bekken te kantelen en dan weer voorwaarts bijvoorbeeld.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 22:17

Super bedankt iedereen voor de reacties! Heeft me toch weer aan het denken gezet. Tekna heeft er nooit echt opgelegen, misschien kan ik de letek nog proberen door hem aan te schaffen met terugbrenggarantie en dan door een onafhankelijke zadelpasser te laten checken. Ik dacht dat tekna verloren zaak was :+ Maar dat komt omdat een passer die ik had gebeld meteen zei dat hij voor het passen van een tekna niet wilde komen omdat de zadels voor smallere welsh types waren ontworpen.

Otje heeft een redelijk normale rug maar zeker niet lang. Dus het zadel moet idd echt niet te lang zijn! Ik heb er jaren een Anky op gehad en deze kan nog wel worden opgevuld zodat hij weer past maar sinds ze nu 9 maanden niet is bereden met een zadel (ik was 7 maanden in het buitenland, daarnaast is ze vooral met barebackpad of aan de hand getraind, ik rij nu zelf ook altijd met mijn FRA macon extra) ziet haar rug er zoveel beter uit als met het Anky zadel (daar zijn de foto's in de OP van trouwens, kan eens nieuwe foto's erbij zetten). Dus wil echt graag een fijn zadel voor ons waar ik gerust op kan gaan rijden.

SSDesign schreef:
Voor mijn tinker met normale boommaat en met lage tot normale schoft is er ook een Kent en Masters Cob zadel in aantocht :)

Je zou Edwin Ligtvoet van Saddlematch kunnen vragen om advies, hij heeft ook Kent en Masters (maar niet standaard de cob serie). Hij verkoopt zelf alleen nieuw maar je kunt hem ook alleen voor een consult vragen geloof ik.

Ik denk alleen wel dat een 18 inch voor jou te groot is, ik denk zelfs dat de 17,5 inch al aan de grote kant is. Ik ga voor een zadel met verplaatsbare wrongen, is dat geen optie voor je?

Dankjewel!! Ik wist niet dat hij ook Kent en Masters verkocht. Heb wel op zijn site gekeken laatst. Hoeveel inch heb jij besteld? En heeft hij die voor jou aangemeten? Ik weet idd ook niet echt hoeveel inch ik nodig had.. 17,5-18 werd me aangeraden in Het Gareel, ik rij nu qua zit prima in een 17 alleen passen mijn benen er niet zo lekker in, mijn knieën vooral. Dus verplaatsbare wrongen zouden perfect zijn idd.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:39

Ik heb de original op zowel mijn Haflinger als mijn PRE liggen :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:16

x_Heidi schreef:
SSDesign schreef:

Dankjewel!! Ik wist niet dat hij ook Kent en Masters verkocht. Heb wel op zijn site gekeken laatst. Hoeveel inch heb jij besteld? En heeft hij die voor jou aangemeten? Ik weet idd ook niet echt hoeveel inch ik nodig had.. 17,5-18 werd me aangeraden in Het Gareel, ik rij nu qua zit prima in een 17 alleen passen mijn benen er niet zo lekker in, mijn knieën vooral. Dus verplaatsbare wrongen zouden perfect zijn idd.

Ik heb een 17.5 inch besteld, hij had een testzadel mee (de "gewone" variant, niet de extra korte want die heeft hij niet standaard bij). En Edwin is zo aardig geweest om zowel de cob serie met vaste als verplaatsbare wrongen te nemen. Als je twijfelt: ik zou hem echt een keer langs laten komen. Het pasconsult kost bijna niks en zeker niet omdat hij bij je om de hoek woont (lage voorrijkosten) :)