Rijden met een wolle vacht onder je zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

savieralover

Rijden met een wolle vacht onder je zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 16:23

Zoals de titel al zegt wie doet dit? Ik ben een beetje aan het oriënteren of dit kan en ook nog goed blijft liggen onder het zadel en niet geheel onbelangrijk of je zadel dan nog goed ligt. Vind het er namelijk wel gaaf en lekker zacht uitzien :+ Dus wie kan mij meer informatie geven (waar vandaan, hoe gebruik je hem, hoe groot)? Foto's zijn uiteraard ook meer dan welkom :D

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 16:48

Ik doe dit soms nog wel eens. Ligt prima ik let wel op de zweet afdruk of dit netjes egaal is en controleer op warme of dikke plekken na het rijden. Tot nu toe lijkt het prima te liggen. Let wel op dat je goed aansingeld. Zit veel lucht tussen de haren. En de wolkant naar beneden. Voordeel is dat je zadel op de leerkant weg stevig blijft liggen. En schapenvacht goed vocht opneemt en druk verdeeld. Nadeel is dat je ze niet kunt wassen. Het ene paard vindt het fijner als het andere paard, zal waarschijnlijk ook van je zadel afhangen. Ik gebruik een redelijk groot vacht van dikke kwaliteit.

lotthje

Re: Rijden met een wolle vacht onder je zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:13

Ik scheer zelf niet. Heb wel veel last van een schuifzadel, maar dat is omdat haar zadel niet goed past. Pony heeft heeeel veel wintervacht, en tot zover gaat het prima. Let wel op dat de onderste laag haar droog is, voor je haar op stal zet (zonder deken) en ze niet hijgt.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 18:14

lotthje schreef:
Ik scheer zelf niet. Heb wel veel last van een schuifzadel, maar dat is omdat haar zadel niet goed past. Pony heeft heeeel veel wintervacht, en tot zover gaat het prima. Let wel op dat de onderste laag haar droog is, voor je haar op stal zet (zonder deken) en ze niet hijgt.

Ik gok verkeerd topic? :+

@aalstreep
weet jij hoe lang jouw wollenvacht is? en heb je misschien een foto van het geheel onder je zadel? ben ik wel nieuwsgierig naar namelijk

Vjestagirl

Re: Rijden met een wolle vacht onder je zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:16

Let erop dat als je zo'n vacht onder je zadel legt, de kamer dus smaller wordt en je zadel veel minder goed kan gaan passen. Ook moet je je afvragen of dat wel prettig is, zo'n wolletje wat heel erg warm word, strak tegen het lichaam van een sportende atleet aan gedrukt.

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:27

savieralover schreef:
lotthje schreef:

Ik gok verkeerd topic? :+

Hahahaa oeeepsss, sorry _/-\o_

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:41

Vjestagirl schreef:
Let erop dat als je zo'n vacht onder je zadel legt, de kamer dus smaller wordt en je zadel veel minder goed kan gaan passen. Ook moet je je afvragen of dat wel prettig is, zo'n wolletje wat heel erg warm word, strak tegen het lichaam van een sportende atleet aan gedrukt.

Daarom is een 100% wollen pad (zie je vaker in de endurance tak) juist wel goed. Wol is een van de best afvoerende materialen. Het transporteert zweet juist direct naar buiten en schuurt niet in mijn ervaring. En dan worden ze gebruikt bij ritten van +/- 7 uur :) Eentje met een leer bovenkant heeft dat wel minder. Maar absorbeert het wel.

voorbeeldje van google:
https://www.google.fi/search?q=wollen+s ... 9RTWk_VjXM:

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:42

Vjestagirl schreef:

Dat dus.
Maar als jij het er mooi uit vind zien, er bestaan ook nep bontjes, die alleen een wollen rand hebben.
Die zijn een stuk beter als je zadel verder gewoon past.
Het is voor het paard niet zachter, een goed passend zadel gaat juist knellen op de schoft met zo'n bontje.

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:37

Ik heb geen foto helaas. Maar de dikte viel me alles mee. schapenvacht is vooral veel lucht. dikte is vergelijkbaar met een stevige pad na aansingelen. ( een dun sjabrak is dus altijd nog wel veel dunner idd). Wat betreft de warmte moet ik zeggen dat ze er zelden echt plons nat onder is maar de vacht neemt natuurlijk ook een hoop vocht op dus dat is lastig te zeggen. Ik heb niet het idee dat ze er echt overmatig warm onder word.

Met een dunnere schapenvacht ben je voor mijn gevoel de voordelen van de vacht wel kwijt ( goed opnemen van zweet en drukverdeling)