Welke singel voor een trekpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Welke singel voor een trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 12:55

Eindelijk is het zo ver en zijn we ons trekpaard onder het zadel aan het beleren. Gezien haar rug maatje leunstoel is en de schoft eerder theoretisch dan daadwerkelijk aanwezig :+ hebben we voor haar een Barefoot zadel gekocht. Dat ligt op zich prima en schuift eigenlijk niet tijdens opstijgen maar door haar bouw ligt haar singelplek veel verder naar voren dan die van het zadel. En daar lopen we vast....wat voor singel kunnen we hier het beste gebruiken? Onze eerste gedachte was een banaansingel maar die lijken hier (Frankrijk) onvindbaar en zeker in maatje trekpaard. Met een gewone anatomische singel zijn we bang dat het toch blijft trekken en dat de inkepingen eerder tussen haar benen zitten dan bij haar benen.

Hebben jullie nog ideeën?

Edit: foto's van ons ukkie toegevoegd

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 18-11-17 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:58

Ik heb een gewone rechte singel, omdat inkepingen inderdaad nooit op de juiste plek zitten. En dan een hele lange.

Afbeelding
Afbeelding

Edit: ik zie nu je toegevoegde foto. Ik vind je zadel niet lekker liggen. Te ver naar voren, wat ook logisch is door de singelplek.. maar ik denk niet dat dit het juiste zadel is voor je paard.
Laatst bijgewerkt door zorro op 18-11-17 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Re: Welke singel voor een trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:07

heet ie echt Ukkie :')

Ik zou ook voor een hele lange gaan, paard meenemen naar de winkel zoals hier wel gebeurd is wel een beetje lastig daar gok ik.
Ben benieuwd naar wat anderen gebruiken.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:11

Afbeelding

Ik heb wel een banaansingel, om dezelfde reden als jou.
Dexter heeft een mega schouder en schoft is gewoon onbestaand of op zijn minst heel slecht zichtbaar.
Het zadel hoort bij hem gewoon een heel stuk meer naar achteren te liggen dan bij de meeste paarden (heeft ook nog eens een lange rug gelukkig). Anders kon hij zijn benen niet bewegen zonder over de singel te schuren.
Nu heb ik een bananensingel met bont (niet op foto) en gewoon een stuk naar achteren gelegd.
Alleen zie ik bij jouw paard dat er ook nog een beetje en buikje onder hangt dus dan wordt het misschien moeilijk om hem verder naar achteren te leggen.
Dan zou ik idd kijken voor een singel die lang genoeg is zodat de gespen niet schuren als zijn been naar achter komt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 13:18

Polly schreef:
heet ie echt Ukkie :')

Ik zou ook voor een hele lange gaan, paard meenemen naar de winkel zoals hier wel gebeurd is wel een beetje lastig daar gok ik.
Ben benieuwd naar wat anderen gebruiken.

Nee ze heet Doucette (betekend zachtaardig) al vind ze zichzelf lang niet zo groot als wij dat vinden. We hebben er momenteel inderdaad gewoon een simpele katoenen rechte veelzijdigheidssingel op zitten en dat gaat op zich wel maar hij trekt het zadel naar voren en dat is natuurlijk niet ideaal. Ze heeft inderdaad een buikje momenteel maar die word nog groter aangezien ze drachtig is. :=

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:23

Hoe lange singel heb je nodig? Want ze zijn er wel in behoorlijke lengtes.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 14:15

Op dit moment zit er een singel van 115 op.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 16:55

Even een kleine schop omhoog in de hoop dat iemand nog een idee heeft?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:48

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:56

Anatomische singels worden voor dressuurzadels niet langer dan 80cm verkocht heb ik begrepen omdat ze dan niet netjes glad blijven liggen.

Hier dus ook een rechte singel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:56

Kunnen jullie aan een koordsingel komen? Mijn boomloosje paste connor goed, heb daar twee singels voor een nubbuck banaansingel maar juist een korte. Heb lange singelstoten en een korte singel die alleen onder zijn buik lag. Idem voor de mohair koordsingel. Dat bleef bij hem het beste liggen

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:02

facebook heeft ook een trekpaarden groep daar kan je dit ook nog eens vragen daar rijden veel mensen met een barefoot

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:56

Mijn paard heeft haar singelplek ook vrij ver naar voren liggen, op advies van mijn zadelmaker/passer kruis is ik daarom de singelstoten. Dus de linkse singelstoot gaat naar de rechts gesp, en dan kruis ik de rechtse singelstoot eroverheen en maak ik vast aan de linkse gesp.

Ik gebruik gewoon een rechte singel, een banaansingel zou voor drukpuntbelasting zorgen omdat het zadel verder naar achteren ligt.

Mijn paard ondervindt geen problemen, maar heb wel een gewoon dressuurzadel. De singelstoten kruisen dus onder het zweetblad. Weet niet hoe dat voor jullie zou zijn, maar het proberen waar zou ik zeggen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:05

Dat is zeker een optie!