Regendeken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 14:52

Mijn paardje van bijna 24 jaar oud (e-pony type volbloed) heeft het afgelopen jaar in de winter wat moeite gehad met op gewicht te blijven.

We hebben uitloopstallen. Ze staat dus 24/7 los met continu keuze om binnen of buiten te staan.
En ondanks de regen bijv. vanmorgen, zag ik ze toch met zijn drieën, toen ik vanmorgen uit mijn raam boven keek, ze in een hoek in de wei staan onder een boom (die niet echt meer beschutting biedt in deze tijd van het jaar).

Het is waterkoud buiten, dus dat vreet weer aan haar natuurlijk.

Ik zit dus te denken om haar een regendeken met hals te kopen voor dit weer. Ik ben nooit zo van de dekens geweest. In de winter altijd een lekkere wintervacht, geen gedoe met scheren en dekens op en af. Maar ja, als ze het nodig heeft, dan doen we dat.
Tot nu toe nooit aan een winterdeken begonnen, omdat ik altijd denk dat een deken ook de haren platdrukt en dus de isolerende werking van de haren dan teniet doet.
Een regendeken lijkt me veel lichter. Ik hoop dus dat dat niet zo op de haren drukt. Van de andere kant denk ik dan aan onze eigen regenjassen: als regenjas nat wordt en het waait een beetje, dan trekt dat door de jas ook koud door. Dus, is een regendeken wel een optie?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:55

Ik heb een 23 jarige D-pony en zij staat ook 24/7 buiten (wel met stallen, maar die Deuren staan altijd los) en zij heeft nu een deken. Ik heb een 0, 100, en 200 grams deken.
Onder 0 bleef ze stijf en afvallen en als het echt koud wordt heeft ze een 200 grams deken.
Ik merk dat ze onder de 100 grams ook al wat blijer en minder stijf is :).
Laatst bijgewerkt door Es_ther op 11-11-17 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Belmera

Re: Regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:03

Ik zou idd ook eerder voor een gevoerde (100 gr) waterdichte deken kiezen. Ook een natte regen deken is zwaar en wat je zegt als je aan je eigen natgeregende regenjas denkt is dat ook niet warm. Dan liever een waterdichte winterjas.
Mijn paard staat zonder deken. Met deken zoekt ze de diepste plas om in te rollen en dan komt er via de schouder ook water in de deken wat door de hele voering trekt, dus extra koud. Dat doet ze bijna dagelijks...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:04

Gewoon een winterdeken van 150 gram of meer kopen.
Het opzetten van de haren helpt je paard niet meer om warm te blijven. Dan is het dus niet logisch er een ongeisoleerde deken op te leggen die die vacht niet hindert. Want er valt niets te hinderen.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:06

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 20:25

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 01:43

Aangezien hier inderdaad een centraal topic over loopt plaats ik hier een slotje.