Bitloos hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 19:24

Hoihoi..

Hoe zou ik mijn bithoofdstel bitloos kunnen maken? :D
Afbeelding

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:26

Er bestaan losse stukken die je aan je bitriem vast kan maken, ipv je bit :)

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 19:27

Eske_B schreef:
Er bestaan losse stukken die je aan je bitriem vast kan maken, ipv je bit :)


Heb je een voorbeeldje of linkje? :D

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:29

het bitriempje zegmaar aan het neusstuk bevestigen en dan zacht teugels door dat bevestigingsstukje rijgen en aan andere kant vast maken onder de kin door... :Y)

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 19:30

n_i_c_a_evey schreef:
het bitriempje zegmaar aan het neusstuk bevestigen en dan zacht teugels door dat bevestigingsstukje rijgen en aan andere kant vast maken onder de kin door... :Y)


Dus bij dat lusje waar het bit doorheen zit moet de neusriem doorheen? :D

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:31


JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 19:32


n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:33

ja je maakt zegmaar het stukje waar het bit aan word bevestigd korter, het kom dan of de hoogte van de neusriem, an maak je hem naar aan de neusriem vast ipv bit en dan voor het riempje waar de neusriem aan hangt zegmaar. dan doe je je teugels door hyet stukje waar het bit aan zou zitten, wat je net aan de neusriem heb gemaakt, en maak je ze aan de andere kant vast. dan heb je kinggekruist. je kan ze ook hoger vastmaken, maar zou niet weten waaraan. dan zou je een kaakgekruist hebben :) heb het zelf nog niet uit geprobeert wel om gehad lag bes goed.

maar je kan beter een bitloos hoofdstel kopen hoor! dit is niet echt superhandig maar wel een goed alternatief

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 19:34

n_i_c_a_evey schreef:
ja je maakt zegmaar het stukje waar het bit aan word bevestigd korter, het kom dan of de hoogte van de neusriem, an maak je hem naar aan de neusriem vast ipv bit en dan voor het riempje waar de neusriem aan hangt zegmaar. dan doe je je teugels door hyet stukje waar het bit aan zou zitten, wat je net aan de neusriem heb gemaakt, en maak je ze aan de andere kant vast. dan heb je kinggekruist. je kan ze ook hoger vastmaken, maar zou niet weten waaraan. dan zou je een kaakgekruist hebben :) heb het zelf nog niet uit geprobeert wel om gehad lag bes goed.



Aaah! Makkelijker dan ik hoopte haha.. Thnx!!

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:35

JvS1998 schreef:
n_i_c_a_evey schreef:
ja je maakt zegmaar het stukje waar het bit aan word bevestigd korter, het kom dan of de hoogte van de neusriem, an maak je hem naar aan de neusriem vast ipv bit en dan voor het riempje waar de neusriem aan hangt zegmaar. dan doe je je teugels door hyet stukje waar het bit aan zou zitten, wat je net aan de neusriem heb gemaakt, en maak je ze aan de andere kant vast. dan heb je kinggekruist. je kan ze ook hoger vastmaken, maar zou niet weten waaraan. dan zou je een kaakgekruist hebben :) heb het zelf nog niet uit geprobeert wel om gehad lag bes goed.



Aaah! Makkelijker dan ik hoopte haha.. Thnx!!

zal ik morgen eff foto maken? :j :')

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:41

Dat klinkt alsof het een enorm slechte release geeft en niet erg lekker zit :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:45

Hiermee zou je dat volgens mij kunnen: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... s-ipv-bit/ :)

n_i_c_a_evey schreef:
ja je maakt zegmaar het stukje waar het bit aan word bevestigd korter, het kom dan of de hoogte van de neusriem, an maak je hem naar aan de neusriem vast ipv bit en dan voor het riempje waar de neusriem aan hangt zegmaar. dan doe je je teugels door hyet stukje waar het bit aan zou zitten, wat je net aan de neusriem heb gemaakt, en maak je ze aan de andere kant vast. dan heb je kinggekruist. je kan ze ook hoger vastmaken, maar zou niet weten waaraan. dan zou je een kaakgekruist hebben :) heb het zelf nog niet uit geprobeert wel om gehad lag bes goed.


Dit zou ik dus niet doen, hoewel ik je idee snap hoor! Ten eerste is de 'release' niet super, de teugels glijden niet zo soepel door die lusjes heen vrees ik. Daarbij moet je je realiseren dat niet alle delen van het hoofdstel gemaakt/bedoeld zijn om veel druk op te zetten. (En dat kan natuurlijk altijd onverwacht gebeuren als je paard weg schiet oid). De onderste delen van de bakstukken, duswaar het bit normaal aan gaat, komt natuurlijk meer druk op op bovenstaande manier als de teugels er direct aan zitten. In een noodgeval heb je dan kans dat het leer dan scheurt/knapt. (En dit is een verhaal van de ervaringsdeskundige :D Toen ik nog reed bouwde ik ook ooit een gewoon hoofdstel naar bitloos om en eindigde een stukje galop erg spectaculair met een teugel die nog maar aan één kant bevestigd was :+ )

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:50

NikkiDeKerf schreef:
Hiermee zou je dat volgens mij kunnen: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... s-ipv-bit/ :)

n_i_c_a_evey schreef:
ja je maakt zegmaar het stukje waar het bit aan word bevestigd korter, het kom dan of de hoogte van de neusriem, an maak je hem naar aan de neusriem vast ipv bit en dan voor het riempje waar de neusriem aan hangt zegmaar. dan doe je je teugels door hyet stukje waar het bit aan zou zitten, wat je net aan de neusriem heb gemaakt, en maak je ze aan de andere kant vast. dan heb je kinggekruist. je kan ze ook hoger vastmaken, maar zou niet weten waaraan. dan zou je een kaakgekruist hebben :) heb het zelf nog niet uit geprobeert wel om gehad lag bes goed.


Dit zou ik dus niet doen, hoewel ik je idee snap hoor! Ten eerste is de 'release' niet super, de teugels glijden niet zo soepel door die lusjes heen vrees ik. Daarbij moet je je realiseren dat niet alle delen van het hoofdstel gemaakt/bedoeld zijn om veel druk op te zetten. (En dat kan natuurlijk altijd onverwacht gebeuren als je paard weg schiet oid). De onderste delen van de bakstukken, duswaar het bit normaal aan gaat, komt natuurlijk meer druk op op bovenstaande manier als de teugels er direct aan zitten. In een noodgeval heb je dan kans dat het leer dan scheurt/knapt. (En dit is een verhaal van de ervaringsdeskundige :D Toen ik nog reed bouwde ik ook ooit een gewoon hoofdstel naar bitloos om en eindigde een stukje galop erg spectaculair met een teugel die nog maar aan één kant bevestigd was :+ )


tja das waar maar ik zij ook al je kan beter gwn een bitloze kopen, maar voor het idee dacht ik je kan het proberen.... :?

Anoniem

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:31

Snap ik! Ik zeg alleen dat ik het dus beter ook niet eens zou proberen ivm het risico :)

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 00:50

Ik maak ook van die sidepull neusriemen van Biothane, voorbeeld:
Afbeelding

Deze ^^ is onderlegd met flexibel foam, en kost 14,95
Zonder het foam kost hij 9,95

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 01:21


Texas02

Berichten: 4605
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 03:02

n_i_c_a_evey schreef:
ja je maakt zegmaar het stukje waar het bit aan word bevestigd korter, het kom dan of de hoogte van de neusriem, an maak je hem naar aan de neusriem vast ipv bit en dan voor het riempje waar de neusriem aan hangt zegmaar. dan doe je je teugels door hyet stukje waar het bit aan zou zitten, wat je net aan de neusriem heb gemaakt, en maak je ze aan de andere kant vast. dan heb je kinggekruist. je kan ze ook hoger vastmaken, maar zou niet weten waaraan. dan zou je een kaakgekruist hebben :) heb het zelf nog niet uit geprobeert wel om gehad lag bes goed.

maar je kan beter een bitloos hoofdstel kopen hoor! dit is niet echt superhandig maar wel een goed alternatief


Dat heb ik al een keer geprobeerd, maar ik vond dat dat echt voor geen meter reed.. Heel anders dan een sidepull..

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 18:40


JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 18:46

Dabo schreef:
Ik maak ook van die sidepull neusriemen van Biothane, voorbeeld:
[ Afbeelding ]

Deze ^^ is onderlegd met flexibel foam, en kost 14,95
Zonder het foam kost hij 9,95


Heb je een foto waarbij hij op 'zo'n hoofdstel zit?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:46

Wat ik doe is heel simpel, bakstukken aan de neusriem vast (boven de riem die achter de oren gaat) met het stuk waar je normaal het bit aan hangt. En dan daar de teugels weer doorheen. Is even proppen maar zit wel stevig.
Mijn paarden reageren er erg goed op.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 00:54

Afbeelding
Hier een biothane sidepull neusriem aan een leren hoofdstel. Gewoon je eigen neusriem er helemaal af. De bakstukken waar normaal je bit aan zit een of 2 gaatjes hoger doen, en daar deze neusriem aan.
Op deze foto zit hij voor het goede dacht ik wel ietsje te laag..

_Lies13
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-11-17

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:35

Ik zou beginnen met een neusriem die je er aan kan maken. Als het je dan bevalt kan je altijd nog overschakelen naar een bitloos hoofdstel.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:06

Omgebouwd engels hoofdstel.
Afbeelding

_Lies13
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-11-17

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:20

Heb je daar de bakstukken om je neusriem gedaan en daar je teugels aan gedaan?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:23

_Lies13 schreef:
Heb je daar de bakstukken om je neusriem gedaan en daar je teugels aan gedaan?

Ja, werkt verbazend goed als sidepull :j