Ervaringen zadel: Strada Esprit de Luneville

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jetm

Ervaringen zadel: Strada Esprit de Luneville

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 10:52

Hallo,

Mijn oog is gevallen op de Strada Esprit de Luneville en ik zou hier graag recente ervaringen over horen.

Een paar vragen die ik heb
- Is de zitting zacht ?
- Hoe is het met de aanpasbaarheid (achteraf) van dit zadel ?
- Is er misschien iemand in de buurt van Driebergen (Utrechtse Heuvelrug) die zo'n zadel heeft en waar ik hem eens mag bekijken ? Of iemand die les geeft op eigen paarden met zo'n zadel ?

Verder zou ik graag ervaringen (positief of negatief) horen om wel/niet voor dit zadel te gaan.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:09

Ik heb zo'n zadel voor mijn merrie. Na vele jaren zadelellende kwam ik via via met dit merk in aanraking. Wat een verschil ten opzichte van andere merken!

Voor wat betreft je vragen:
Het zadel zit heerlijk zacht.
Ik heb begrepen dat de gehele zadelboom achteraf te vervangen is.
Ik zit helaas niet in jouw buurt. Maar het is inderdaad wel aan te raden om het zadel te proberen want het zit heel anders.

Voor mijn merrie was dit zadel een verademing. Lag als een huis en eindelijk voelde ik het paard eens! Helaas heb ik niet zo lang plezier van het zadel kunnen hebben omdat mijn merrie inmiddels wegens blessures met pensioen is.
Het zadel is opgebouwd om het paard zo min mogelijk te hinderen. Voor mij was de twist wat te breed maar omdat mijn paard er zo goed onder liep, nam ik dat graag voor lief. Het zadel heeft een vrije zit, dat moet je wel liggen.
Nadeel vind ik de zachtheid van het leer waardoor je gauw slijtage ziet.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 19:36

Dankjewel voor je antwoord @Puera.

Hoop dat er ook nog iemand van wat dichterbij reageerd want Fryslân is idd een beetje uit de richting en het lijkt me fijn het zadel in ieder geval eens in het echt te kunnen zien.
De onafhankelijke zit ben ik met mijn vorige ijslanderzadel wel gewend.

Balen dat je merrie door blessures nu met pensioen is.
Fursti mijn ijslander heb ik moeten laten inslapen nadat hij een infectie heeft opgelopen na wat een onschuldige peesoperatie had moeten zijn.

Heb nu een 6,5 onbeleerde Welsh Cob die dat ijslanderzadel niet past dus moet opnieuw op zoek.

lotje5lotje

Re: Ervaringen zadel: Strada Esprit de Luneville

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:12

Vraag Buitenzinnig eens hier op Bokt, die verkoopt/past deze zadels volgens mij!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 13:33

lotje5lotje schreef:
Vraag Buitenzinnig eens hier op Bokt, die verkoopt/past deze zadels volgens mij!

Bedankt voor je reactie. Heb even gekeken op de website van Buitenzinnig maar die verkoopt alleen boomloze zadels volgens de site. De Strada is niet boomloos en staat er ook niet bij als merk.
Ik heb ook een mailtje gestuurd naar de NL importeur maar nog geen reactie ontvangen.
Dus ik hoop op meer reacties hier :)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:12

Buitenzinnig is ook wel bij mij geweest, ook voor Strada kun je daar terecht.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:56

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:01

Klopt, via haar ben ik aan mijn Strada gekomen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 20:10

Ik net antwoord van Calista ontvangen via de mail.
Zou nog steeds wel graag een Strada van dichtbij willen zien.

Mijn Welsh Cob van 6.5 heb ik net 4 weken en is (door omstandigheden) nog onbeleerd dus voor ik daar op kan zitten duurt nog even.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:50

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 18:45

De fabrikant van Strada zit in Engeland. Calista is de Nederlandse dealer.
Dat weet ik dan weer wel :)

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:05

Babybeertjes schreef:
Weet iemand toevallig wat het verschil tussen Calista van Exclusive saddles en deze strada uit engeland?
http://stradasaddles.co.uk/product-info/

De Europese versie is aangepast ten opzichte van het origineel.
Het bedrijf in Engeland vindt het origineel het beste zadel, het bedrijf in Europa heeft daar aanpassingen op gedaan die zij weer beter vinden.

De boom is het zelfde en het foam ook. Het verschil zit in het buitenste materiaal van de kussens en hoe ze vast gemaakt zijn.
De Engelse versie (Vienna) heeft de kussens bedekt met een waterproof textiel materiaal dat mee rekt met het foam en de kussens zittten aan de boom vast met kleine schroeven. Bij de Engelse versie kan je ook kiezen uit verschillende wrongen.
De Europese versie (Luneville) zijn de kussens bedekt met leer en die zitten vast gestikt.

Ze leveren vanuit Engeland geen nieuwe zadels naar Europa.
Je kan wel tweedehands over laten komen buiten de dealers om.

Ik heb proef gereden op een Strada Luneville en die zat voor mij vrij breed in de twist. Maar dat was ook een model voor een breder paard. Ik heb het nagevraagd en de modellen voor smallere paarden hebben ook een smallere twist. Dus die wilde ik heel graag proberen.
We hadden al een pas afspraak staan maar helaas is mijn merrie geblesseerd geraakt en zijn we nog zeker een half jaar aan het revalideren en daarna dieeten voordat we verder kunnen.

Verder lijkt de zit inderdaad op een IJslands zadel (een moderne, niet die met het diepte punt zo ver terug)
Je zit heel vrij, weinig steun. Je moet het echt zelf doen. Ik vond het prettig. Maar ik hou dan ook niet van die kuipjes zadels.

Overigens kan het wel dat de boom toch niet meer past. Ik heb van twee verschillende personen gehoord dat ze door de veranderingen van hun paard toch naar een andere maat toe moesten. Dus het is niet 100% voor altijd passend.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:27

Hier een zeer tevreden gebruiker!
Sinds ruim een jaar heb ik de Strada.
Het zadel is zeer licht en zacht en ben zeer te spreken over het concept met de thermoplastische boom.
Het zadel warmt op door lichaamswarmte er daardoor krijgt het de eigenschap van levend spierweefsel.
Als het zadel is opgewarmd kan je het bijna dubbelvouwen.
Het is daardoor zeer beweeglijk en gaat mee met de bewegingen van het paard.
Daarnaast is het stevig genoeg voor een juiste drukverdeling.
Ik wil nooit meer wat anders, mijn paard is er zeer mee vooruit gegaan.
De Engelse versie heeft overigens lange singelriemen, de Europese heeft korte, ook op het dressuurmodel.
Het idee daarachter is dat lange passanten het voorbeen belemmeren in de beweging.

Een ieder die het zadel eens wil proberen is welkom!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:07

Toevallig heb ik die van mij net te koop gezet ;)
Een warmbloed model.
De bomen zijn verwisselbaar (maar dat kost wel zo'n 350 euro en daarvoor moet hij naar de zadelmaker) De boom is semiflexibel.
Superfijne zadels, zeker voor korte paarden met brede schouders.