Pony bokt op borsttuig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Pony bokt op borsttuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 16:14

Hoi bokkers.

Vreemde vraag maar in verband met verandering van instructeur en toch wel wat problemen een borsttuig met losse martingaal aangeschaft. Passend gemaakt en 2/3 weken mee gereden. Erg fijn en pony werd zichtbaar beter in haar rijden. Uit enthousiastme draagt pony haar hoofd erg hoog, waardoor ze over een punt komt dat ik mijn rem niet meer kan gebruiken. Nu gaat ze niet als een gekko rennen maar ik wil wel een gecontroleerd tempo zodat ze vanuit de achterhand kan springen en niet op de voorhand ter aarde stort.

Geen problemen mee gehad tot een volgende springles. (3e les met) Onwijs strak, stijf en bijna onregelmatig in het lijf erg nijdig bij voorwaartse hulpen en bokken in de landing van de sprong. Uiteindelijk pony rust gegeven, daarna opgepakt aan de longeerlijn en eigenlijk geen bijzonderheden. Pony weer gaan rijden met borsttuig en trappen naar mijn been, strak in het lijf, kop tussen haar benen bij voorwaarts rijden. Dus om uit te sluiten wat de oorzaak was stuk voor stuk iets van harnacement verwijderen. Begonnen met het borsttuig en plop ik had mijn pony terug.

Iemand wellicht die dit herkend? Borsttuig gaf haar voldoende ruimte om haar hoofd te dragen.
Of iemand wellicht een alternatief?

Afbeelding

yamsi0124

Re: Pony bokt op borsttuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:17

kan het niet aan iets anders dan het borsttuig liggen? misschien heeft ze ergens anders last van.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 16:20

Maar waarom is het probleem dan weg nadat het borsttuig is verwijderd? Want ik heb vandaag weer gesprongen en ze is weer zo fijn als altijd.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:20

Misschien schuurt het of zit het niet lekker?

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:21

Misschien ligt het aan de martingaal die ook aan het borsttuig zit? Dat ze dat niet fijn vind/zichzelf teveel begrenst voelt o.i.d.?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 16:23

freetorun schreef:
Misschien ligt het aan de martingaal die ook aan het borsttuig zit? Dat ze dat niet fijn vind/zichzelf teveel begrenst voelt o.i.d.?

Zou kunnen inderdaad.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:23

Kan het zijn dat door het borsttuig het zadel toch iets naar voren trekt, en dat ze er daarom fel op reageert? Misschien kan je eens van iemand een gewone martingaal lenen, om te zien of het daar minder mee is? Hoewel het wel heel gek is dat het eerste periode goed ging.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:25

En het is echt op de juiste maat afgesteld? Dan zou ik denken aan gevoeligheid van huid of spier precies waar het borsttuig loopt. Misschien een kwestie van wennen, beginnende schuurplekjes, strakke spieren of blauwe plek (trap gehad?).

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 16:25

darkadia schreef:
Kan het zijn dat door het borsttuig het zadel toch iets naar voren trekt, en dat ze er daarom fel op reageert? Misschien kan je eens van iemand een gewone martingaal lenen, om te zien of het daar minder mee is? Hoewel het wel heel gek is dat het eerste periode goed ging.

Ja, dat is een idee.
Ik heb niks gemerkt aan het zadel, maar goed dat kan ik uiteraard ook niet 100% uitsluiten.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 16:27

JorineV schreef:
En het is echt op de juiste maat afgesteld? Dan zou ik denken aan gevoeligheid van huid of spier precies waar het borsttuig loopt. Misschien een kwestie van wennen, beginnende schuurplekjes, strakke spieren of blauwe plek (trap gehad?).

Hij is door mijn instructeur afgesteld. Die rijd op meerdere internationale concoursen. Dus ik ga er vanuit dat dat wel goed zit. Kan zijn dat ze op die plek gevoelig is geworden. Het is een onwijze miep. Want als t zadel opgevuld moet worden laat ze dat ook altijd even merken. Maar afgelopen week heeft ze ook niet op het zadel gereageerd. Dus ik ga er vanuit dat die nog goed is. (1 aug opgevuld en gaat 7 nov weer mee ter controle)

Schuren is me niet opgevallen. Maar ze is inderdaad wel geschoren en daarna is ze gedrag gaan vertonen. Ze is op de dag geschoren van de springles toen was er niks aan de hand, de week erop kwam het gedrag.
Laatst bijgewerkt door Saaams op 24-10-17 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:28

Saaams schreef:
darkadia schreef:

Ja, dat is een idee.
Ik heb niks gemerkt aan het zadel, maar goed dat kan ik uiteraard ook niet 100% uitsluiten.

En als je de riemen van bovenzijde zadel vandaan iets langer maakt? Lijkt op de foto relatief 'strak', als in: dat er wel meteen druk op komt zodra ze gaat lopen/bewegen. Dat zou ook nog mee kunnen spelen. (trekt t ook meteen minder aan t zadel uiteraard)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 16:29

darkadia schreef:
Saaams schreef:

Ja, dat is een idee.

En als je de riemen van bovenzijde zadel vandaan iets langer maakt? Lijkt op de foto relatief 'strak', als in: dat er wel meteen druk op komt zodra ze gaat lopen/bewegen. Dat zou ook nog mee kunnen spelen. (trekt t ook meteen minder aan t zadel uiteraard)

Ik ga eerst even een losse martingaal proberen, daarna kijken naar haar reactie als ik het inderdaad een gaatje langer doe. Ze laat bij opstappen en wegrijden al direct nijdig gedrag zien. Dus dat is betrouwbaar.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:43

Misschien vindt ze een gewone martingaal prettiger? Of anders een 5 punts borsttuig. Ik heb volgens mij hier ergens een aantal martingalen liggen maar pin me nergens op vast. Weet ook zo 1, 2, 3 niet welke maat maar als ik ze gevonden heb en je hebt er iets aan dan wil ik er gerust 1 opsturen

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 16:46

NinaCharlie schreef:
Misschien vindt ze een gewone martingaal prettiger? Of anders een 5 punts borsttuig. Ik heb volgens mij hier ergens een aantal martingalen liggen maar pin me nergens op vast. Weet ook zo 1, 2, 3 niet welke maat maar als ik ze gevonden heb en je hebt er iets aan dan wil ik er gerust 1 opsturen

Lief bedankt! Lopen genoeg ponys hier op stal! Komt vast goed.

Vraag me af of er meerdere paarden zijn die hier last van hebben.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:49

Mijn paard werd er eigenlijk ook wel nijdig van en vertraagde ook. Mijn instructeur noemde het toen "hangen in de martinaal". Gelukkig had hij het verder niet nodig en spring ik nu zelden. Wil het wel gaan oppakken maar denk niet dat ik een martingaal nodig ga hebben. Dus ik herken het wel een beetje moet ik zeggen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:50

Kan het niet zijn dat de pony vastzit in het borstgebied (spieren), waardoor het borsttuig vervelend voelt?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 08:19

FCSA schreef:
Kan het niet zijn dat de pony vastzit in het borstgebied (spieren), waardoor het borsttuig vervelend voelt?

Nee lijkt me onmogelijk :D Ze is nog geen 4 weken geleden behandeld door joy4horses. (sportmasseur)

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 16:19

Ben je er al achter wat het was, TS? Hoop dat het beter gaat!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 17:26

We hebben nog niks getest! :’) druk gehad, ziek geweest en even vertrouwen er weer bij gepakt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:35

Er zijn ook paarden die zich een soort van opgesloten voelen en voorwaartser zijn zonder. Misschien lees ik erover heen maar waarom wil je springen met marginaal als het blijkbaar zonder ook gaat?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 19:52

Omdat ze bij extreme enthousiastme. Ze is heel blij als ze mag springen. Ze haar hoofd dus teveel draagt, waardoor ze over een bepaald punt komt dat ik dan mijn rem niet meer heb. Het gaat goed. Maar bijv in parcoursen en in de cross gaat ze dan gewoon te hard op de volgende hindernis af.