Graag jullie mening over dit zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StephanyM

Graag jullie mening over dit zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 10:53

Ik durf het al bijna niet meer te vragen met zoveel vragen over zadels hihi maar goed het blijkt idd niet het makkelijkste te zijn om een goed passend zadel te vinden.
Graag jullie menig over dit zal voor zover je dat kunt zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is een Santa Cruz Leopold met (denk ik) foam vulling. Ik weet dat de zadelstroppen totaal verkeerd uitkomen! Maar zou dit opgelost kunnen worden door de juiste singel? Banaan singel o.i.d.

ireika

Re: Graag jullie mening over dit zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:15

Vanaf een foto is het onmogelijk om te bepalen of je zadel écht past (men kan bv niet zien of de kussens onder het zadel mooi aansluiten of niet)

Op het eerste zicht lijkt dit zadel een iets te brede boom te hebben, waardoor het naar voor kantelt (en de singelstoten naar achter gaan wijzen, en de kussens achteraan opwippen)

StephanyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 12:53

Bedankt ireika je hebt helemaal gelijk. Maar het zadel knelt nergens aan de voorkant, brugt niet, kussens sluiten goed aan. Is voldoende ruimte voor de schoft en ruggengraat.

Je hebt gelijk dat deze misschien iets te ruim is, al kantelt hij niet naar voren en klappert of wipt ook niet om hoog.
Nou is het zo dat m'n paard niet veel bespiering heeft op 't moment dus hij zou wel iets in dit zadel kunnen groeien. Of is het altijd een slecht idee om een zadel iets op de groei te kopen?

Maar dan nog blijft de vraag, is het probleem van de singelstoten evt. Op te lossen door een andere zadelriem, kan of gaat dit het verschil kunnen maken?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:32

Het enige dat ik ook zo meende te zien is inderdaad het te ruim lijken aan de voorkant waardoor het wat voorover kantelt.
Om het echt te weten zou ik er een goede fitter bij halen en ermee gaan rijden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:53

Ik vind m wel mooi liggen, alleen zitten er nu 2 verschilllende kussens onder?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:12

Ik vind de kussens niet gelijk ogen van achter. Ook als je links en rechts vergelijkt ziet het er ongelijk uit. Ik zou sowieso een goede zadelpassen langs laten komen. Vind wel dat het middelpunt mooi recht ligt.

Singelstoten kunnen wel een probleem gaan geven dat het zadel naar voren gaat schuiven. Dit weet je alleen door er even mee te rijden. Geen mogelijkheid om de stoten anders te bevestigen?

StephanyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 14:22

Rena100 schreef:
Ik vind de kussens niet gelijk ogen van achter. Ook als je links en rechts vergelijkt ziet het er ongelijk uit. Ik zou sowieso een goede zadelpassen langs laten komen. Vind wel dat het middelpunt mooi recht ligt.

Singelstoten kunnen wel een probleem gaan geven dat het zadel naar voren gaat schuiven. Dit weet je alleen door er even mee te rijden. Geen mogelijkheid om de stoten anders te bevestigen?

De kussens zijn naar mijn weten perfect gelijk, heb ook goed gekeken of er andere ongelijkheden aan 't zadel zitten maar ziet er allemaal super uit. Maar ga nog eens checken misschien toch wat over 't hoofd gezien.

En idd de singelstoten geven een probleem, gister proef gereden en 't zadel schuift naar voren. Niet heel gek als je de plaats van de singelstoten ziet .
Maar gaat de juiste singel hier een verschil in maken?

Dit is by the way zon beetje het 25e zadel dat ik pas en eindelijk iets gevonden wat toch wel heel dichtbij komt. Vandaar dat ik ook graag jullie mening hoor. Wel we niet blind staren omdat ik
' zadelpasmoe' ben haha.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:23

het blijven foto's he, ik kan dat niet zien. Lichtinval kan er voor zorgen dat het scheef oogt, maar goed, ik weet het niet zeker.

Andere singel kan zeker uitmaken, maar is niet altijd zaligmakend. Je zou nog kunnen kijken of een zadelmaker de voorstel singelstoot naar voren kan verplaatsen, dan zou het al beter uitkomen. Dat loopt de eerste best recht naar beneden.

Mijn zadel heeft aanpasbare singelstoten, en de voorste zit dus ook helemaal vooraan bij het zadel, anders schoof deze ook naar voren.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:33

De kussens lijken inderdaad nogal ongelijk.
Het rechterkussen lijkt zichtbaar langer door te lopen. Maar het paard lijkt van achter af gezien niet helemaal symmetrisch te zijn. Staat het hier wel recht? Dat kan natuurlijk vertekenen.

Nog eens zitten kijken, de kussens zijn niet gelijk van vorm.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:34

StephanyM schreef:
Rena100 schreef:

De kussens zijn naar mijn weten perfect gelijk, heb ook goed gekeken of er andere ongelijkheden aan 't zadel zitten maar ziet er allemaal super uit. Maar ga nog eens checken misschien toch wat over 't hoofd gezien.

En idd de singelstoten geven een probleem, gister proef gereden en 't zadel schuift naar voren. Niet heel gek als je de plaats van de singelstoten ziet .
Maar gaat de juiste singel hier een verschil in maken?

Dit is by the way zon beetje het 25e zadel dat ik pas en eindelijk iets gevonden wat toch wel heel dichtbij komt. Vandaar dat ik ook graag jullie mening hoor. Wel we niet blind staren omdat ik
' zadelpasmoe' ben haha.

Waarom laat je geen zadelmaker komen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:40

Het zadel lijkt krom (scheef) te zijn. Niet zozeer de kussens. het lijkt niet heel verkeerd te liggen, maar ik zou hier toch een goede zadelmaker naar laten kijken. Je zal niet de eerste zijn die een zadel koopt met een scheve boom

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:29

Is boomloos anders geen optie? Heeft toch een iets makkelijker pasvorm. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:34

Waarom zou je boomloos? Dit paard heeft toch echt geen probleemrug zo te zien. Moet toch makkelijk een zadel op te vinden zijn.

StephanyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 20:09

Babootje schreef:
Waarom zou je boomloos? Dit paard heeft toch echt geen probleemrug zo te zien. Moet toch makkelijk een zadel op te vinden zijn.

Nou makkelijk wil ik het niet noemen heb nu zo'n beetje 25 zadels gepast er geen van alle lag goed.

ANTJE : Boomloos vind ik prima voor lange bosritten in stap of door zitten in draf. Maar heb vaker gehiirf/ gelezen dat Boomloos niet goed is wanneer je ( ook) dressuur rijd. Vanwege piek belasting bij de stijgbeugels omdat de druk niet goed verdeeld word zonder boom.

BABOOTJE: ik zou dolgraag een goede zadel passer service of zadel maker willen laten komen. Ik heb nu 1 zadel maker gehad die me op wat tips na en een hele slechte schoft meting en 75 euro armer niks heeft opgeleverd. Ik woon in Zweden en ondanks dat het hier geweldig is verlang ik soms zooo erg naar Nederland waar je Keus hebt tot en met! Andere zadelpassers liggen hier 2 tot 8 uur vandaan. Dus helaas geen optie.

Heb vanmiddag nog eens grondig gekeken naar 't zadel maar hij is toch echt niet schreef

StephanyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 20:14

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Heb vanmiddag de strop uit het leren 'zakje' geleider ' of hoe het ook heet gehaald. De eerste strop ligt dan veel meer naar voren. Is dit een goede oplossing? ( los gezien van het feit of 't zal er wel of niet beter door blijft liggen)
Of is dat eigenlijk niet de bedoeling? Volgens mij moet het prima kunnen omdat de geleider verder niks geen steun geeft alleen de stop op de (verkeerde) plaats houdt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:18

Als je zo zeker weet dat hij past en niet scheef is ga je er toch gewoon mee rijden? :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:22

StephanyM schreef:
ANTJE : Boomloos vind ik prima voor lange bosritten in stap of door zitten in draf. Maar heb vaker gehiirf/ gelezen dat Boomloos niet goed is wanneer je ( ook) dressuur rijd. Vanwege piek belasting bij de stijgbeugels omdat de druk niet goed verdeeld word zonder boom.

Dat is zooooo 2001 :')

Tegenwoordig hebben de boomloze zadels een even goede drukverdeling als boomzadels.

StephanyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 08:35

Jester_ schreef:
Als je zo zeker weet dat hij past en niet scheef is ga je er toch gewoon mee rijden? :)

Ja klopt, wilde alleen graag jullie mening horen. 't is hier (Zweden) helaas niet zo makkelijk om een goede zadel maker te vinden. Anders had ik deze echt wel laten komen.
Heb erop gereden maar hij schuift naar voren en waarschijnlijk alleen omdat de stroppen verkeerd uitkomen. 't lijkt er verder op dat hij heel mooi aansluit alleen misschien een tikje te wijd in de boom is. Maar met een paard met weinig bespiering en vooruitzicht op meer rijden / trainen denk ik dat 't misschien wel goed is dat hij iets kan groeien hierin.

Maar straks nog een proefritje heb de voorste strop nu veel meer naar voren kunnen leggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 09:02

Als hij alleen voor iets te breed is maar verder wel goed past, kun je er ook een gevouwen handdoek aan de voorkant voorleggen. Zodat het zadel daar op aansluit zeg maar..die tip heb ik ooit gehad van een zadelmaker bij een paard met een lastige zadelrug.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 09:07

Is het een zadel met enkel zweetblad? Dan zou ik de singelstoten gauw terug stoppen. De gaan wss teveel bewegen onder het zadel.

Het lijkt mij ook te breed waardoor het ksntelt en de singelstoten niet mooi liggen.

(Ik zie dat t al eerder genoemd is maar de scheefheid vd kunnens viel mij ook meteen op. )

StephanyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 11:12

Bedankt allemaal! Ga het NIET doen!

Komt hoop ik wel weer wat anders op m'n pad. Voor de gene die denken waar heeft ze het over :7
Ik woon in Zweden en zijn genoeg zadels te krijgen hier maar vaak rond de grote steden, zo'n 3 tot 8 uur rijden hier vandaan ;(

Heb nu ook eindelijk gezien wat jullie met de kussens bedoelde! De ene is dus blijkbaar langer! Ze zijn wel gelijk gevuld maar naar de lengte had ik dan weer niet gekeken. Weer leer momentje *\o/*
Afbeelding