te smalle zadelboom: hoe merk je het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

te smalle zadelboom: hoe merk je het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 15:04

Een zadelmaker kan mij van alles wijsmaken. Tuurlijk is zijn product het beste wat er is! Tja, het is net zoiets als de slager die zijn eigen vlees keurt...
En dan komt de twijfel: ligt het zadel wel echt goed? Ben ik er niet voor de zoveelste keer ingetrapt?
Ik heb zo het gevoel dat de zadelboom van mijn zadel te krap is, maar ik weet eigenlijk niet hoe dit zich uit...

SandravdB

Re: te smalle zadelboom: hoe merk je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:07

vaak ligt het dieptepunt te ver naar achteren, ook kun je als je onder het zadel voelt voelen dat het drukt, zeg maar ter hoogte van waar het zweetblad boven begint. Misschien kun je foto toevoegen van als het zadel op het paard ligt en dan zonder dat er iemand op zit

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:15

Mijn paard was in 10 minuten kreupel toen we hem 's avonds na het passen en aanpassen van de boom en vulling gingen rijden. Ondanks dat ik dus met de aanpassing ook nog gereden had in bijzijn van de zadelmaker. Wat heb ik me ziek gevoeld toen dit gebeurde! Zadelmaker is het uiteraard komen herstellen en paard liep na een week weer als een zonnetje.
Onlangs begon Paard wat moeilijk te doen met z'n hoofdstel indoen (tandarts was recent geweest, dus zou gek zijn als het daaraan lag), toen zag ik een klein plekje op zijn schoft en heb ik de zadelmaker gebeld. Paard was gegroeid, er werden weer wat dingen aangepast en voila, ook zijn hoofdstel gaat weer probleemloos aan.
Ik denk dus de de beste graadmeter je paard zelf is. Wat lastig is als je je paard nog niet zo goed kent, dit gedoe met zijn hoofdstel staat nu ook op het lijstje 'manieren om aan te geven dat ik me niet helemaal in mijn hum voel met mijn spullen'.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:22

Wanneer je paard een grote show weggeeft na het opstappen en beslist dat je de nieuwe bodem mag testen.
Dit is wat mij overkwam gisterochtend. :=
De afspraak voor een second-opinion (door een andere zadelpasser!) had ik al staan voor over een paar dagen, precies omdat ik ook twijfelde over de ligging en daardoor aan de kunde van de voormalige zadelpasser. Een nieuw zadel wat ik net 3 weken heb. Mijn zadel is zeer waarschijnlijk te smal óf te smal opgevuld. Zelfde middag met een ander zadel geen opstap probleem.
Een goed idee is dus om een ander erbij te halen wanneer je twijfelt. Naar je twijfel luisteren, want vaak is daar een goede regel voor. Haal een andere goede zadelpasser erbij. Voorkomt ook een zanderige broek. :)*

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 15:25

Het is maar een gevoel, maar het kost me moeite om mijn vingers tussen de boompunten te komen. Ook dat-ie zuur is zodra ik het zadel opleg. Dat hoort gewoon niet...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 15:26

leanR schreef:
Wanneer je paard een grote show weggeeft na het opstappen en beslist dat je de nieuwe bodem mag testen.
Dit is wat mij overkwam gisterochtend. :=
De afspraak voor een second-opinion (door een andere zadelpasser!) had ik al staan voor over een paar dagen, precies omdat ik ook twijfelde over de ligging en daardoor aan de kunde van de voormalige zadelpasser. Een nieuw zadel wat ik net 3 weken heb. Mijn zadel is zeer waarschijnlijk te smal óf te smal opgevuld. Zelfde middag met een ander zadel geen opstap probleem.
Een goed idee is dus om een ander erbij te halen wanneer je twijfelt. Naar je twijfel luisteren, want vaak is daar een goede regel voor. Haal een andere goede zadelpasser erbij. Voorkomt ook een zanderige broek. :)*

Ik had al in mijn hoofd om een second opinion te laten doen :j

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:38

dorothea schreef:
Het is maar een gevoel, maar het kost me moeite om mijn vingers tussen de boompunten te komen. Ook dat-ie zuur is zodra ik het zadel opleg. Dat hoort gewoon niet...

Dan is inderdaad je boom te smal! Hoort geen tegendruk te geven meende ik. Heb dit ook gehad met mijn pony. Vorige eigenaar heeft er met een te smalle boom op gereden waardoor zijn hele rug gevoelig werd.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:50

Nouja, die van ons kijkt al boos met opzadelen sinds we hem kennen (ik weet waar hij vandaan komt en na zijn fijne fokker helaas bij een niet zo fijn bekend staande handelaar terechtgekomen), maar als dat boze/zure ineens is, óf erger wordt, dan valt dat ook onder de noemer 'je paard geeft wat aan'. Lijkt mij.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 16:09

Kan een monoblad een vertekend beeld geven?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:22

Nee, dat geeft namelijk geen extra druk.

Als je voor al geen vinger ertussen krijgt, heb je kans dat het niet goed ligt.

Een onprofessionele manier om drukverdeling te zien, is ook met een wit sjabrak rijden. Als het voor te smal is, zie je dat het zadel gaat 'bruggen'; dat er voorop donkere punten zitten, en achter.

Een foto helpt inderdaad ook om iets van een beeld te krijgen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:40

Het zadel wat wij een half jaar geleden voor ons nieuwe, toen erg schrale, paard hadden gekocht leek minder goed te liggen de laatste tijd.
Ik zat minder goed in balans en teveel naar achteren, waardoor ik met mijn lichaam weer naar voren ging compenseren en hij werd vluchteriger met opstappen.
Als je goed keek kon je ook echt zien dat het zadel, de zitting, achterover lag.
Gisteren is de zadelpasser geweest en het paard was inderdaad bij de schoft behoorlijk veel breder geworden waardoor het zadel voor was gaan knellen en achterover was gaan hellen.
Je kunt het dus aan meerdere dingen merken.