Ervaring Halster - Hoofdstel HH

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariekeRomy
Berichten: 95
Geregistreerd: 14-06-16
Woonplaats: Den Haag

Ervaring Halster - Hoofdstel HH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 15:26

Hoi,

Ik wil voor mijn verzorgpaard dit halster/hoofdstel kopen:
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... n_725.html

Heeft iemand ervaring hiermee, gaat het materiaal niet snel stuk? Is hij fijn te gebruiken?

Als je een ander goed hoofdstel weet waarmee je bitloos kan rijden die niet te prijzig is (maat cob) dan hoor ik het graag!
Oja, zoals je misschien uit de vorige zin al kan opmerken ben ik niet specifiek op zoek naar een halster/hoofdstel maar naar een hoofdstel waarmee ik bitloos (en het liefste ook met bit) mee kan rijden

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:29

Ik rij zelf met mn quarter bitloos met een bosal of met een simpel geknoopt touw halster.

Een sidepull (zoals je deze denk ik wil gaan gebruiken) kan je hier ook vinden van kwalitatief goed materiaal, dit lijkt me in het geval van je paard dat door het werk gaat zweten niet erg prettig :)

http://westernstore.nl/index.php?dispat ... ory_id=191

Een bosal is als je echt bitloos verder wil ook aan te raden, maar dan wel pas als je paard en jij goed gewend zijn. Een bosal kan vrij heftig inwerken als je deze verkeerd gebruikt, en is daarnaast best wat duurder. :)

Dit zijn wij (als voorbeeld) met bosal, dus zonder bit :)

Afbeelding

silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:43

ik heb dit hoofdstel gekocht, maar ik vond hem niet fijn met rijden, echt stevig is hij ook niet...
mijn paard heeft ook maatje cob, maar deze valt heel raar... en het kopstuk zag er vanuit het zadel echt uit als een halster dat alle kanten opging, bleef dus niet netjes op zijn plek liggen.

leuk om een keertje voor de lol mee te rijden, maar niet om echte buitenritten ofzo mee te maken.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Ervaring Halster - Hoofdstel HH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:58

Je kan even kijken op de Barefoot site? Wat jij zoekt dan is een combi-hoofdstel..

MariekeRomy
Berichten: 95
Geregistreerd: 14-06-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 16:20

silvericathy schreef:
ik heb dit hoofdstel gekocht, maar ik vond hem niet fijn met rijden, echt stevig is hij ook niet...
mijn paard heeft ook maatje cob, maar deze valt heel raar... en het kopstuk zag er vanuit het zadel echt uit als een halster dat alle kanten opging, bleef dus niet netjes op zijn plek liggen.

leuk om een keertje voor de lol mee te rijden, maar niet om echte buitenritten ofzo mee te maken.


Ik ben ook niet van plan om er echt mee buiten te gaan rijden maar gewoon om in de bak mee te gaan rijden, ik heb nog nooit op een andere manier bitloos gereden dan met een halstertje dus ik dacht ik wil dit eens gaan proberen. Maar zo te lezen is het dus bijna het zelfde als een halster als je er bitloos mee rijd? Heeft jou paardje een wat groter hoofd of slanker, mijn verzorgpony is namelijk een haffie dus misschien dat hij daar wat krapper/steviger zit dan bij jou? En is ie wel geschikt om gewoon een beetje mee recreatief te rijden? Ik wil namelijk niet direct een duur hoofdstel kopen want ze is uiteraard niet mijn eigen paard :D
Laatst bijgewerkt door MariekeRomy op 18-09-17 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:24

Je zou ook kunnen kijken bij mensen die hoofdstellen maken van Biothane, die kunnen ook zo'n halster-hoofdstel maken en is mooi materiaal :)

MariekeRomy
Berichten: 95
Geregistreerd: 14-06-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 16:27

Drico schreef:
Je zou ook kunnen kijken bij mensen die hoofdstellen maken van Biothane, die kunnen ook zo'n halster-hoofdstel maken en is mooi materiaal :)

Is dat van dat spul waar veel mensen endurance mee rijden? Ik ga zeker even kijken want dat lijkt me dan kwalitatief beter maar wss wel duurder

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Ervaring Halster - Hoofdstel HH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:32

Wat je ook kunt doen, is een losse sidepull neusriem kopen en die aan de bakstukken van je huidige hoofdstel vastmaken en de neusriem van de hoofdstel eraf halen. Dat is denk ik de goedkoopste oplossing.

MariekeRomy
Berichten: 95
Geregistreerd: 14-06-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 16:38

Incroyable schreef:
Wat je ook kunt doen, is een losse sidepull neusriem kopen en die aan de bakstukken van je huidige hoofdstel vastmaken en de neusriem van de hoofdstel eraf halen. Dat is denk ik de goedkoopste oplossing.


Daar had ik nog niet overnagedacht, ik ga daar ook even naar kijken

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:53

Drico schreef:
Je zou ook kunnen kijken bij mensen die hoofdstellen maken van Biothane, die kunnen ook zo'n halster-hoofdstel maken en is mooi materiaal :)

*steekt vinger op*
Ik maak inderdaad dit soort hoofdstellen.
Bv een sidepull hoofdstel met bithangers. Kun je bit- en bitloos mee rijden.
Met een halster-hoofdstel zoals je voorbeeld van HH kun je wel met bit rijden, maar niet bitloos, want haal je het bit eraf, hou je alleen een halster over.

Het Sidepull hoofdstel met bithangers kost idd wel iets duurder (38,95) maar dan kun je hem ook nog in een leuk kleurtje, of combinatie van kleuren laten maken.

Voorbeeld van een sidepull hoofdstel met bithangers: (mijn longeerhoofdstel) :D
Afbeelding
Teugels maak je dan gewoon vast aan de ringen aan de zijkant :-)
Deze heeft dan ook nog een ringetje op de neus (gebruik ik niet) en de neus en kopstuk zijn onderlegd met flexibel foam.

Als je het bit met de bithangers eraf haalt, hou je dit over:
Afbeelding

MariekeRomy
Berichten: 95
Geregistreerd: 14-06-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 21:22

Dabo schreef:
Drico schreef:
Je zou ook kunnen kijken bij mensen die hoofdstellen maken van Biothane, die kunnen ook zo'n halster-hoofdstel maken en is mooi materiaal :)

*steekt vinger op*
Ik maak inderdaad dit soort hoofdstellen.
Bv een sidepull hoofdstel met bithangers. Kun je bit- en bitloos mee rijden.
Met een halster-hoofdstel zoals je voorbeeld van HH kun je wel met bit rijden, maar niet bitloos, want haal je het bit eraf, hou je alleen een halster over.

Het Sidepull hoofdstel met bithangers kost idd wel iets duurder (38,95) maar dan kun je hem ook nog in een leuk kleurtje, of combinatie van kleuren laten maken.

Voorbeeld van een sidepull hoofdstel met bithangers: (mijn longeerhoofdstel) :D
[ [url=m/wkWZTx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Teugels maak je dan gewoon vast aan de ringen aan de zijkant :-)
Deze heeft dan ook nog een ringetje op de neus (gebruik ik niet) en de neus en kopstuk zijn onderlegd met flexibel foam.

Als je het bit met de bithangers eraf haalt, hou je dit over:
[ [url=m/mjjta0.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb je site even bewaard, op de foto's ziet het er mooi uit en de prijs is nog wel te doen, ik ben volgende maand jarig dus wie weet :j

Ik zie ook dat je losse sidepull neusriemen verkoopt, hoe bevestig je deze aan je hoofdstel?

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:37

Pippieloverx schreef:
Ik heb je site even bewaard, op de foto's ziet het er mooi uit en de prijs is nog wel te doen, ik ben volgende maand jarig dus wie weet :j

Ik zie ook dat je losse sidepull neusriemen verkoopt, hoe bevestig je deze aan je hoofdstel?

Je haalt je neusriem en bit van je eigen hoofdstel, en aan de bakstukken waar je normaal je bit vastmaakt maak je nu de neusriem vast.
Voorbeeld van een neusriem aan een leren hoofdstel:

Afbeelding
Hier goed te zien. Zou hem dan wel iets hoger doen, op deze foto zit hij wat te laag.

MariekeRomy
Berichten: 95
Geregistreerd: 14-06-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 07:12

[/quote]
Je haalt je neusriem en bit van je eigen hoofdstel, en aan de bakstukken waar je normaal je bit vastmaakt maak je nu de neusriem vast.
Voorbeeld van een neusriem aan een leren hoofdstel:

Afbeelding
Hier goed te zien. Zou hem dan wel iets hoger doen, op deze foto zit hij wat te laag.[/quote]

Oke bedankt! Ik ga denk ik voor een losse sidepull neusriem kijken bedankt iedereen voor de reacties

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Ervaring Halster - Hoofdstel HH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:42

Ik heb het hoofdstel gehad van in je beginpost. Ik vond het wel een fijn hoofdstel! Bit ging er makkelijk af enzo. Maar niet zo netjes om echt mee dressuur ofzo te rijden. Maar als je hem wil gebruiken voor bitloos, daar is hij niet echt voor geschikt. Het is echt een halster met aan de zijkant twee extra stukken waar het bit aan zit.
Dus als je zoekt voor een hoofdstel waar je makkelijk het bit aan/af kan doen: geschikt. Voor bitloos: zou ik niet aanraden.

MariekeRomy
Berichten: 95
Geregistreerd: 14-06-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 20:17

Laulitz schreef:
Ik heb het hoofdstel gehad van in je beginpost. Ik vond het wel een fijn hoofdstel! Bit ging er makkelijk af enzo. Maar niet zo netjes om echt mee dressuur ofzo te rijden. Maar als je hem wil gebruiken voor bitloos, daar is hij niet echt voor geschikt. Het is echt een halster met aan de zijkant twee extra stukken waar het bit aan zit.
Dus als je zoekt voor een hoofdstel waar je makkelijk het bit aan/af kan doen: geschikt. Voor bitloos: zou ik niet aanraden.


Bedankt voor de informatie! Dan ga ik die niet kopen, ik wil namelijk echt bitloss gaan rijden. Ik ga voor mijn verjaardag een losse sidepull neusriem vragen(van dabbo's disign) :D

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:20

Pippieloverx schreef:
Bedankt voor de informatie! Dan ga ik die niet kopen, ik wil namelijk echt bitloss gaan rijden. Ik ga voor mijn verjaardag een losse sidepull neusriem vragen(van dabbo's disign) :D

Helemaal leuk! :-) +:)+

MariekeRomy
Berichten: 95
Geregistreerd: 14-06-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 15:23

Dabo schreef:
Pippieloverx schreef:
Bedankt voor de informatie! Dan ga ik die niet kopen, ik wil namelijk echt bitloss gaan rijden. Ik ga voor mijn verjaardag een losse sidepull neusriem vragen(van dabbo's disign) :D

Helemaal leuk! :-) +:)+


Net besteld! Ik ben voor een simpele zwarte gegaan aangezien het hoofdstel ook zwart is! *\o/*

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:57

Citaat:
Net besteld! Ik ben voor een simpele zwarte gegaan aangezien het hoofdstel ook zwart is! *\o/*

Hij gaat morgen op de post :-)

MariekeRomy
Berichten: 95
Geregistreerd: 14-06-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 18:16

Dabo schreef:
Citaat:
Net besteld! Ik ben voor een simpele zwarte gegaan aangezien het hoofdstel ook zwart is! *\o/*

Hij gaat morgen op de post :-)


Ik heb hem binnen! Ik mag hem helaas pas 27 of 28 oktober gebruiken want ik heb deze voor mijn verjaardag gekregen van iemand maar die gene had gevraagd of ik het zelf wou bestellen ivm de maat enzo, en ik vier mijn verjaardag de 21e en de eerste volgende keer dat ik ga is de 26 of 27e

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Ervaring Halster - Hoofdstel HH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:39

Ohh even geduld dus nog! :-) Je mag altijd een foto van je paardje met de neusriem op mijn Facebook zetten hoor, :-) Of hier op bokt natuurlijk ook ;-) haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:45

Deze is toevallig net gemaakt, ik heb inderdaad zo'n halster-hoofdstel (hier zonder bit eraan) maar dan van neopreen :)
Gebruik hem alleen voor longeren of tijdens lange buitenritten waar ze tussendoor dus even zonder bit kan grazen.
Voordele van deze is dat hij (lijkt mij) beter op z'n plek blijft liggen dan een halster zodra je gaat rijden?

Verder heb ik gewoon een hoofdstel met bit en eentje zonder, omdat ik toch beide met regelmaat gebruik :)
Afbeelding

EDIT: Lees net dat je al wat besteld hebt, succes ermee dan! :)