Dressuurzadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ella_

Dressuurzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 08:57

Ik ben op zoek naar een nieuw dressuurzadel.
ik ben wel bereid om er wat geld aan te geven. Met welke merken hebben jullie een goede ervaring?
En hoeveel hebben jullie zadels gekost?

rien10

Re: Dressuurzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 08:59

Ik heb en Albion € 2.400,--
Ben er erg blij mee.
Maar..... ik zou geen "uitgangspunt" nemen. Gewoon kijken wat goed is voor je paard.

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 09:01

Ik zoek nu even de merken die me aanspreken, en dan kan ik verschillende zadelfitters laten komen en zien welke het beste past op mijn paard :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:02

Inderdaad gewoon wat zadels proberen! Ik heb alleen nog Passier zadels (dressuurzadels zijn model Corona), ben tevreden over de kwaliteit, ligt netjes op m'n paarden. Al die moderne zadels met gedwongen zit vind ik vreselijk.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 13-10-17 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:03

Ik heb Passier, Albion, Euroriding en Kingsley (gehad).

Passier (Grand Gilbert) super fijn, goed leer. Zit minder lekker, iets hard.

Albion (SLK) zit super fijn (lichte diepe zit, niet gedwongen), maar zadel werd wel snel beetje bruinig en ik heb het zadel terug naar de fabriek moeten sturen in Italië, omdat de boom uit het niets brak. Wel super service!

Euroriding (Titan II) echt super fijn zitten (diep, geeft veel steun), mooi leer. Past helaas niet meer op m'n paard.

Kingsley echt topzadel, super goede service vanuit het bedrijf zelf en zijn ook heel eerlijk. Zadel is fijn licht en ondanks dat het 17,5inch is lijkt het een fijn 'klein' zadeltje.

Ihashe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:08

Custom zit altijd lekker, maar heeft wel een flink prijskaartje.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:28

Ik rij al jaaaren met een ainsley, super fijn zadel!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:01

Ik heb een Barnsby en Albion zadel.
Barsnby heeft een hele gedwongen zit, daar kreeg ik rugpijn van dus deze ligt in de kast.

De Albion ziet er na jaren nog steeds uit als nieuw, fijn leer, een fijn zitvlak en een ongedwongen zit.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:29

Een zadel is heel erg persoonlijk.
Custom vind ik geweldig, evenals mijn goedkope rossner amerika.

Een ainsley vind ik dan weer 10 keer niks.

Het zadel moet maar net bij jouw paard en jouw lichaam en zit passen.

Bij de ainsley werd ik in een stoelzit gezet terwijl ik van mezelf nog nooit zo heb gezeten.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:32

Change3x schreef:
Barsnby heeft een hele gedwongen zit, daar kreeg ik rugpijn van dus deze ligt in de kast.

De Albion ziet er na jaren nog steeds uit als nieuw, fijn leer, een fijn zitvlak en een ongedwongen zit.

Ik heb een barnsby majestic en die is juist niet gedwongen.

Afbeelding

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:38

Ik heb verschillende dressuurzadels gehad:

- Ideal Vivian: fijn zadel, zat heerlijk, goed leer, boom niet aanpasbaar, nette prijs € 1.495,00

- KN Allegro: fijn zadel, bleef heel mooi, toonde weinig slijtage, zat wel wat breed, boom niet aanpasbaar: € 1.995,00

- Albion SLK: heel fijn zadel, mooi leer, smalle twist, toonde ook weinig slijtage, veel schoudervrijheid voor het paard, boom niet aanpasbaar: € 2.395,00

- Sommer Diplomat: heel fijn zadel, topkwaliteit leer, verstelbare flexus boom met 30 jaar garantie: € 2.200,00

Mijn huidige zadels:

- Sommer Esprit Athen: super zadel, past op heel veel paarden, verstelbare flexus-boom met 30 jaar garantie, tweedehands gekocht voor € 600,00 (4 jaar oud), nieuwprijs vanaf € 3.095,00

- Sella Velluto II: mijn nieuwe zadel, vorige week pas afgeleverd :o op maat gemaakt, veel kniewrong en diepe zit, zit zalig, ligt super op mijn paard tot nu toe: € 2.295,00 op maat gemaakt in standaard kleur, extra's als lak etc is mogelijk kost wel extra.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:43

JenniferU schreef:
Change3x schreef:

Ik heb een barnsby majestic en die is juist niet gedwongen.

[ [url=m/tPLsMC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb deze, dat zal dan wel de andere versie zijn.
Afbeelding

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 12:25

iemand een Erreplus?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:07

Ella_ schreef:
iemand een Erreplus?

Over Erreplus is er al een topic, daar staan verschillende ervaringen.

sophievnoss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:12

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Graziozo zadel. En wil graag mijn ervaring delen! Het leer is prachtig, de zit is heel smal en voelt echt top! Het zadel is qua pasvorm voor het paard heel comfortabel. Doorzitten is tegenwoordig hobby

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 23:02

Op het moment een nieuwe WoW waar ik ( en vooral mn paard) veel plezier van heb. Voordeel is dat er heel veel aangepast kan worden maar wel alleen door een goede WoW fitter. Koste ruim €3000
Kn tango , een zadel die perfect bij mijn lijf past. Kwaliteit is erg goed ,zadel ziet er na 10 jaar nog zeer netjes uit( ben ook wel zuinig op mn spullen)
Jc saphier ,goedkoper zadel( rond de 1000€ als ik me niet vergis) prijs kwaliteit is goed en een fijne zit.

Wat ik belangrijk aan ieder zadel vind is dat het ten eerste goed past op de rug van t paard maar zeker niet onbelangrijker dat het voor de ruiter ook goed past. Als je als ruiter steeds uit balans raakt omdat t model van t zadel niet bij je lijf past zit je ook je paard steeds ( in meer of mindere mate) in de weg. Wees dus zeer kritische op beide punten. De zadels in het hogere midden segment en duurder zijn kwalitatief allemaal goed is mijn ervaring maar wat voor jou en jouw paard het ideale zadel is is echt persoonlijk.
Mijn eerste WoW paste goed op de rug van t paard( die erg schraal was op dat moment) maar had vanaf t begin al mijn twijfels geuit bij de fitter of ik er aan kon wennen. Binnen 3 maanden toch t zadel voor een ander model geruild en zit nu super fijn ( paard is nu ook een stuk voller en dit model past nu ook beter) .
Kijk eens bij stal of clubgenoten wie qua lijf op jouw lijken en vraag eens welk zadel ze hebben en of je er misschien eens op mag zitten( let op de maten!) zo kan je misschien toch een betere kijk krijgen op wat bij je past

IngridW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:39

Voor mijn nieuwe paard was ik op zoek naar een nieuw zadel. De bevindingen van mijn nieuwe zadel,
Graziozo zou ik graag willen delen omdat mij dit veel heeft gebracht en als het goed is nog gaat brengen :) . Als eerste is het belangrijk dat het goed op het paard ligt, het mooie is dat alles aangepast kan worden, qua vulling, qua boom, enz.
Ten tweede is het belangrijk dat je er zelf goed in/op zit, je balans krijgt en daardoor het paard niet stoort in zijn beweging.
Op de bok voelde het zadel al goed aan, het zadel heb ik nu al een paar maanden, maar ik ben zo vooruit gegaan in mijn houding en zit, echt niet te geloven. Wil echt nooit meer een ander zadel. In mijn 'oude' zadel lagen mijn benen niet stil, stond ik op mijn tenen, zat ik achterover. ik moet soms zoveel moeite doen. Nu voel ik balans, kan mijn benen stil wegleggen, ik heb rust in mijn zit. De wrong en het zit gedeelte zijn super zacht een zetel om op te zitten.
Alles is van zacht leer gemaakt, ik heb mijzelf helemaal verwend met Graziozo spullen. Singel mocht natuurlijk niet ontbreken en dan ook maar een hoofdstel. Helemaal shiny shine!!!
Ohwja bij het zadel kun je het achterkantje verwisselen, ik heb er een met steentjes, volgens mij zijn het Swarovski steentjes <3.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:47

Ik ben helemaal gek op mijn Prestige Venus, zo'n verschil met al mijn vorige zadels :)

IngridW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:48

Ella_ schreef:
Ik ben op zoek naar een nieuw dressuurzadel.
ik ben wel bereid om er wat geld aan te geven. Met welke merken hebben jullie een goede ervaring?
En hoeveel hebben jullie zadels gekost?

Zelf heb ik nu een Graziozo zadel, echt super fijn. Hiervoor diverse gehad, maar deze past EN op mijn paard en mijn zit is er enorm door verbeterd. Volgens mij koste deze rond de 3.000,-

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:53

Ik heb een Albion Fabrento, echt een heeeel fijn zadel

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:53

Ik ben sinds kort in bezit van een Busse zadel, echt een heel erg fijn maar ook heel erg mooi zadel!

Afbeelding

Mijn moeder heeft een Albion zadel, die is ook echt heerlijk!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 23:00

Kom ik aanzetten met mijn thorowgood. :')
Heb de low whriter variant en heb m tweedehandands gekocht voor 300 euro.
Nieuwzijn ze nog geen 1000 euro en ik ben erhelemaal verkikkerd op <3 <3
Paard loopt er super fijn onder...
En ik zit er echt fijn op

Zen_pip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:27

IngridW schreef:
Voor mijn nieuwe paard was ik op zoek naar een nieuw zadel. De bevindingen van mijn nieuwe zadel,
Graziozo zou ik graag willen delen omdat mij dit veel heeft gebracht en als het goed is nog gaat brengen :) .
Alles is van zacht leer gemaakt, ik heb mijzelf helemaal verwend met Graziozo spullen. Singel mocht natuurlijk niet ontbreken en dan ook maar een hoofdstel. Helemaal shiny shine!!!
Ohwja bij het zadel kun je het achterkantje verwisselen, ik heb er een met steentjes, volgens mij zijn het Swarovski steentjes <3.

Sinds kort ook trotse eigenaar van een Graziozo zadel, met een denim achterkantje <3 er zitten ook steentjes in. Zo mooi!
Dus nu ook een nieuw S&T hoofdstel besteld **\O/** met dezelfde steentjes. Ik ben om!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:43

Ik had vroeger een wintec Isabell Werth, zat goed maar was eigenlijk iets te diep qua zit.

Ben dan overgestapt naar Bates Innova met contourblocks, ben ik zeer tevreden van! circa 3000 euro.
Was nog aan het twijfelen voor een prestige maar die waren wat moeilijker tweedehands te vinden, en pasvormen zijn ook weer anders. Tweedehands ligt Bates Innova rond de 900-1000 euro.

Dimphyvanoss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:19

Ik heb sinds vorige week mijn Graziozo zadel (Model Milano) binnen. Ik merkte dat mijn paard met mijn vorige zadel zich niet kon los laten in de rug, waardoor de souplesse ook kwam te ontbreken. Tevens bleef zijn spierontwikkeling in de schouder achter omdat er niet genoeg bewegingsvrijheid was. Ik zelf ben fysiotherapeut dus ik weet hoe belangrijk het is om als ruiter zelf ook een goede zit te moeten hebben om je paard hiermee in het juiste ritme te krijgen, en consequente hulpen te geven. Sinds ik het graziozo zadel heb, ben ik me veel meer bewust van mijn eigen lichaam en sta ik beter in contact met mijn paard. Ik zit niet meer op mijn paard maar er in! *\o/* . Zadel is anatomisch opgemeten dus hij is precies aangepast op de bouw. Het zadel bied veel meer openheid, en vrijheid in de schouders waardoor mijn paard ook de mogelijkheid heeft om veel meer op zijn eigen benen te lopen.