Tuigage invetten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Herlinde98

Tuigage invetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 14:06

Halloo allemaal,

Ik heb een paar oude tuigen gekregen om een compleet tuig ( of 2) voor mijn pony'tjes samen te stellen.
Echter zijn deze tuigen wel aardig uitgedroogd en nodig toe aan een vetbeurt.
Ik heb gehoort dat mensen hun tuigen een paar dagen in de olie laten liggen om het weel zo goed mogelijk te krijgen.
Ik was niet van plan om daarvoor dure flessen olie van de kieffer oid te halen.
Er is mij verteld dat zonnebloem olie ook werkt, maar op bokt zie ik ook mensen die het afraden.
Is er een makkelijke/snelle/goede manier om dit aan te pakken?
Of ben ik genoodzaakt om gewoon met mijn sponsje een aantal keren alles te vetten?

Wat raden jullie aan?

Groetjesss

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:07

In de olie leggen tast de stiksels aan. Niet doen dus....

Heel goed schoon maken en invetten. En waarschijnlijk kan je het invetten een flink aantal keer herhalen.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:12

Eerst heel erg goed schoonmaken met zadelzeep. Ik heb er passier zadelzeep voor gebruikt geloof ik, dan een dag goed laten drogen. Toen heb ik mijn tuig 2x in de tuigolie gezet en de 3de keer met tuig vet behandeld. Het tuig is nu mooi soepel en waterafstotend. Zonnebloem olie zou ik zelf echt niet doen.

Ik heb een leren tweespan tuig in cob maat, en al met al valt het me heel erg mee wat ik verbruikt heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:15

Zadelzeep. Dat helpt namelijk 10 keer beter dan olie.

Zonnebloemolie wordt plakzooi trouwens.

Bedenk wel: oude, droge tuigen zijn riskant om te gebruiken.

Eline_S_S

Re: Tuigage invetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:44

Ik heb ooit een hoofdstel een nachtje in de olie gelegd en het resultaat is dat alle riempjes glad blijven. Super irritant.
Inderdaad goed schoonmaken met zadelzeep, en daarna een dikke laag vet erop smeren.

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 15:01

Heb ze net nog is goed bekeken, ze zijn vooral oud en vies. Echt droog valt nog wel mee behalve de hoofdstelletjes en 1 broek die durf ik niet meer te gebruiken. Bedankt voor de tips ik ga er mee aan de slag!

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:08

op de onderkant van het leer kan je echt een hele dikke laag aanbrengen. Vaak slurpt die kant van het leer de olie een stuk beter op dan de bovenkant. Ik kreeg bij Divoza te tip om de onderkant te blijven in olien totdat het leer het niet meer direct opslurpt. Dan kan je het overtollige olie mooi uitpoetsen met een doekje. De bovenkant vet ik altijd in met een kwast, smeer het goed uit en met een doekje wrijf ik de overtollige olie uit en weg.

Verder nog een tip om echt alle gespjes helemaal los te maken, zodat je ook goed het leer kunt invetten waar het gespje van het andere stukje leer zit. Vaak is dat juist het meest broos.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:22

hier wel het tuig in olie gelegd. Maar geen dagen lang. Dan zuigt het zich zo vol dat het helemaal bol gaat staan. Ik doe een uurtje max. Dan er uit om uit te lekken en dan oppoetsen en drogen. Daarna eventueel het proces nog eens herhalen mocht het nodig zijn.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:06

Sowieso eerst een zeep en daarna een verzorging. Voor oud of droog leer is ledervet of olie zeer goed. Voor het normale onderhoud ga je best voor een lederbalsem, -conditioner of -creme.

Ik zou het ook niet in de olie leggen maar vetten of olien tot het verzadigd is, dus dat je het vet of olie er weer af moet nemen. Kans is groot dat het anders te vol gaat zitten of als je geen nylon garen hebt dat de garen breken door te veel vocht. Daarna kan je het dus gewoon onderhouden met een conditioner bijvoorbeeld, dan blijft het in goede conditie.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:10

Leerwasmiddel. Gooi je een scheut van in een emmer en slinger je het een halve minuut in rond. Daarna vetten en dan pas gespen los gaan maken. Faulpelz heet het geloof ik.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:11

Bij echt oud en verwaarloosd leer gebruik ik eerst afwasmiddel, dan zadelzeep en als het schoon en droog is steeds een laag zonnebloemolie. In het begin kun je dikke lagen smeren, maar op het eind niet meer, want het moet er wel in willen trekken. Dan goed wrijven met een droge doek en het is weer mooi soepel. In het vervolg kun je het dan gewoon normaal onderhouden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:01

Een uurtje in de olie bij droog leer kan prima. Ook al wel gedaan. Gewoon zonnebloemolie werkt goed. Daarna uit laten druppen en uitpoetsen. Maar echt droog leer blijft stug en breekbaar.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:34

Heb ook wel lauwe melk gebruikt om het schoon te maken. zelf ben ik ook niet zo fan van olie omdat dat de stiksels aan kan tasten. Ben zelf meer van de lederbasem. Elke dag invetten Brother niet meer zo alles opslorpt. Meestal een week elke dag en daarna elke maand. Nu jaren later op zolder zijn ze nog steeds goed. Een keer vetten in het jaar en ze blijven goed.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 06:43

Leen schreef:
Sowieso eerst een zeep en daarna een verzorging. Voor oud of droog leer is ledervet of olie zeer goed. Voor het normale onderhoud ga je best voor een lederbalsem, -conditioner of -creme.

Ik zou het ook niet in de olie leggen maar vetten of olien tot het verzadigd is, dus dat je het vet of olie er weer af moet nemen. Kans is groot dat het anders te vol gaat zitten of als je geen nylon garen hebt dat de garen breken door te veel vocht. Daarna kan je het dus gewoon onderhouden met een conditioner bijvoorbeeld, dan blijft het in goede conditie.

zo doe ik het ook altijd! op die manier heb ik een 10 jarig zadel terug nieuw laten lijken.
olie doe ik ook niet, aangezien het dan een vies boeltje word en ik bija elke veek wedstrijd heb.

olie en witte broek.... uitleg nodig? :D

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 07:40

Eerst met zadelzeep, word t al zachter van. En dan met oli. Ik haal altijd van die leerspray bij de supermarkt of axion voor 3,-. Is eigenlijk voor ledere meubels of schoenen. Hoe dan ook, t is voor leer!