Stang en trens bitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

911Carrera

Stang en trens bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 18:49

Na het M2 met een mega score en 4 wp afgerond te hebben mag ik naar het Z.

Nu heeft mijn paard heel gevoelige mondhoeken en dat is lastig met het vinden van de juiste onderlegtrens. Ik heb nu van Sprenger de bitten, volledig aurigan. De onderlegtrens is een watertrens. Ik zou toch liever een bustrens hebben maar kan nergens volledig aurigan, dubbel gebroken en als bustrens een onderlegtrens vinden. Ik heb wel met stang en trens gereden met hem om vast te kijken hoe de reactie is, maar dat was sporadisch dus ik kan niet beoordelen of hij met constant gebruik dus last van zijn mondhoeken krijgt. (gewone watertrens gaat ook niet, dus ligt niet aan de combi stang en trens).

Heeft iemand suggesties? Misschien heb ik nergens last van met watertrens maar ik wil liever niet het risico lopen. Heb je zelf je bitten over dan mag je die ook altijd aanbieden!

Svp geen commentaar over blijven rijden op trens e.d. Weloverwogen keuze, blijkt dat paardlief op trens beter loopt dan gaat die er gewoon weer in. Ook rijtechnisch valt er weinig van te zeggen. Hij is gewoon heel gevoelig voor wondjes over zijn gehele lichaam.

Alvast bedankt!

Kidde

Re: Stang en trens bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:54

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:05

Inderdaad die van Sprenger, is een hele fijne.
Smeer je al vaseline in de mondhoeken?

En koop de juiste bitmaat, dat is erg belangrijk, als je het bit aan 1 kant aantrekt moet er eigenlijk 1 vinger tussenpassen.

911Carrera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 19:14

Seventeen schreef:

En koop de juiste bitmaat, dat is erg belangrijk, als je het bit aan 1 kant aantrekt moet er eigenlijk 1 vinger tussenpassen.

Nee op dit moment niet omdat ik gewoon met een bustrens rijdt. Zodra deze bitten erin gaan is dat inderdaad wel een idee zolang ik geen andere onderlegtrens heb.

Hoor ook net dat heel aurigan niet meer bestaat, dat alles sensogan is geworden.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:18

911Carrera schreef:
Seventeen schreef:

Nee op dit moment niet omdat ik gewoon met een bustrens rijdt. Zodra deze bitten erin gaan is dat inderdaad wel een idee zolang ik geen andere onderlegtrens heb.

Hoor ook net dat heel aurigan niet meer bestaat, dat alles sensogan is geworden.

Die van Sprenger is van aurigan?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:28

Persoonlijk snap ik het nooit zo heel goed waarom het super gaat op trensje , je Z mag , er ineens twee in moeten. Mijn tip is , blijf lekker zo door rijden. Ook ivm gevoeligheid wat je aan geeft

Edit
Om toch ontopic te blijven
Mij lijken die trust bitten echt heel fijn. Die witte

911Carrera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 19:42

Klopt, die van sprenger is van Aurigan. Maar toch schijnt aurigan niet meer gemaakt te worden.

En voor wat betreft het rijden op 2 bitten. Zoals gezegd is dit al geprobeerd. Paard loopt hier veel relaxter op lijkt het. En voor mensen alles er bij gaan halen. Mijn neusriem zit altijd los, gewoon eerste gaatje. Dus het is echt dat hij het beter accepteert. Ik mag er nu qua wedstrijden mee rijden, daarom wil ik gewoon uittesten wat voor mijn paard het beste werkt. Daarom deze vraag, wil geen kapotte mondhoeken als dit te voorkomen valt. Alles in belang van het beest ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:43

Laat een bitfitter komen! Dan kun je allerlei verschillende combinaties proberen. Er is zoveel keuze in enorm verschillende prijsklasses

Ik heb er 2 weken terug een afspraak mee gehad. Super tevreden. Heb een aantal bitten uitgeprobeerd. Trens waren we meteen uit maar de stang was moeilijker.

911Carrera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 19:44

vec schreef:
Laat een bitfitter komen! Dan kun je allerlei verschillende combinaties proberen. Er is zoveel keuze in enorm verschillende prijsklasses

Ik heb er 2 weken terug een afspraak mee gehad. Super tevreden. Heb een aantal bitten uitgeprobeerd. Trens waren we meteen uit maar de stang was moeilijker.

In principe ben ik tevreden met de bitten die ik heb. Ik zoek alleen een onderlegbustrens ipv watertrens. Mocht ik toch twijfelen aan de passing dan kan ik een bitfitter inderdaad altijd eens laten kijken.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:46

Kabayo schreef:
Persoonlijk snap ik het nooit zo heel goed waarom het super gaat op trensje , je Z mag , er ineens twee in moeten. Mijn tip is , blijf lekker zo door rijden. Ook ivm gevoeligheid wat je aan geeft

Edit

Mee eens hoor, als je paard prima loopt op trens dan lekker zo laten. Eerst was het echt een doel, Z en dan gelijk stang en trens, tegenwoordig kom ik er meer met trens tegen dan met stang en trens. Mensen stappen veel minder snel over, goeie vooruitgang want je doet geen stang en trens in omdat het mooi staat. Maar om antwoord te geven op je vraag, neue shule bitten, heel licht en hele fijne bitten, wel duurder maar toch super fijn voor het paard omdat ze zo licht zijn. Een bitfitter is zeker een aanrader, zo kun je verschillende bitten proberen, en vaak mag je eventueel ook nog omruilen na een week rijden blijkt het niks te zijn. Ook het goed afstellen van de bitten gaat bij heel veel fout, ook bij de 'goeie' ruiters.
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 08-10-17 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:47

A oke, ik had niet begrepen dat je al een set had.
Met wat voor bit rijd je in je trenshoofdstel? Het meest logisch is om hetzelfde bit in onderleg te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:48

luffwinny schreef:
Kabayo schreef:

Edit

Mee eens hoor, als je paard prima loopt op trens dan lekker zo laten. Eerst was het echt een doel, Z en dan gelijk stang en trens, tegenwoordig kom ik er meer met trens tegen dan met stang en trens. Mensen stappen veel minder snel over, goeie vooruitgang want je doet geen stang en trens in omdat het mooi staat.

Toch is dat laatste niet helemaal waar. Er wordt behoorlijk veel op trens gereden en ieder jaar meer. Ik ben er ook geen voorstander van maar soms kom je er niet onderuit ermee te gaan rijden.

911Carrera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 19:50

luffwinny schreef:
Kabayo schreef:

Edit

Mee eens hoor, als je paard prima loopt op trens dan lekker zo laten. Eerst was het echt een doel, Z en dan gelijk stang en trens, tegenwoordig kom ik er meer met trens tegen dan met stang en trens. Mensen stappen veel minder snel over, goeie vooruitgang want je doet geen stang en trens in omdat het mooi staat.

Dat ben ik zeker met jullie eens! Maar zoals hierboven uitgelegd, ik heb nog niet definitief besloten en het is een weloverwogen beslissing om het te proberen. Als je een keuze hebt moet je daar gebruik van maken door beiden te proberen en de beste optie te kiezen! Nogmaals, paard staat 1 en de rest komt daarna. Hij moet fijn op een bit kunnen lopen, dat heeft de hoogste prioriteit :)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:52

Vec: Ik zeg ook dat er veel op trens word gereden. Maar als je in het Z1 een stang en trens nodig hebt klopt er iets niet, sowieso moet elk paard gewoon op een trens alle oefeningen kunnen doen, een stang en trens is om de hulpe te verfijnen niet omdat je anders geen proef kunt doorkomen.
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 08-10-17 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

911Carrera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 19:53

vec schreef:
Met wat voor bit rijd je in je trenshoofdstel? Het meest logisch is om hetzelfde bit in onderleg te gebruiken.

Nu tijdelijk een extra dik gewoon rvs bit. Door een ongeluk aan de binnenkant van de mondhoek een gat in het slijmvlies. (is een topic over, daar staat alles in mocht je meer willen weten). Daar ben ik op blijven rijden tot ik mijn punten M2 had om niet steeds van bit te hoeven wisselen. Normaal gesproken rijd ik met een Sprengen KK ultra dynamic RS dubbel gebroken bustrens of een myler bustrens. Vandaar dat mijn voorkeur uit blijft gaan naar sprenger. Voor zover ik weet heeft Myler geen stang-trens combi's, maar corrigeer me als ik het mis heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:56

luffwinny schreef:
Vec: Ik zeg ook dat er veel op trens word gereden. Maar als je in het Z1 een stang en trens nodig hebt klopt er iets niet, sowieso moet elk paard gewoon op een trens alle oefeningen kunnen doen, een stang en trens is om de hulpe te verfijnen niet omdat je anders geen proef kunt doorkomen.

so had ik even krom gelezen!

Als je het op trens niet kunt kun je het op st ook niet en andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:57

911Carrera schreef:
vec schreef:

Nu tijdelijk een extra dik gewoon rvs bit. Door een ongeluk aan de binnenkant van de mondhoek een gat in het slijmvlies. (is een topic over, daar staat alles in mocht je meer willen weten). Daar ben ik op blijven rijden tot ik mijn punten M2 had om niet steeds van bit te hoeven wisselen. Normaal gesproken rijd ik met een Sprengen KK ultra dynamic RS dubbel gebroken bustrens of een myler bustrens. Vandaar dat mijn voorkeur uit blijft gaan naar sprenger. Voor zover ik weet heeft Myler geen stang-trens combi's, maar corrigeer me als ik het mis heb.

Dan zou ik wat rondbellen voor de KK en onderleg. Die zijn er vast. Mogen de ringen ook niet zilverkleurig zijn?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:04

Mijn paard loopt ook op een sprenger dubbel gebroken maar mijn stang en trens van neue shule zijn bijna even zwaar samen als mijn sprenger bit alleen, heel fijn. Mijn paard heeft gevoelig en klein mondje, en liep er zo mee weg. Zeker een aanrader.

911Carrera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 21:57

Citaat:
Dan zou ik wat rondbellen voor de KK en onderleg. Die zijn er vast. Mogen de ringen ook niet zilverkleurig zijn?

Liever niet. Ik heb geheel goudkleurige bitten nu. Als dan de ringen van de onderlegtrens zilverkleurig zijn vind ik dat persoonlijk geen potje.