Schoft meting zadel maker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StephanyM

Schoft meting zadel maker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 23:18

Hallo, paar weken terug is er een zadelmaker bij mijn paard geweest. Dit was wat teleurgesteld maar dit ter zijde.
Ze heeft hierbij ook een meeting van de schoft gemaakt en ik heb hier dan weer een kartonnen malletje bij gemaakt. Dacht handig om al een groffe schatting te geven of 'een zadel past of niet.

Nu weet ik dat mijn paard redelijk breed is, maar toen ik gister een geleend Bates zadel had en ik het koppijzer eruit haalde ( groen) was deze exact het zelfde als wat de zadelmaker had getekdnd/ gemeten. Maar groen is normaal tegen smal aan!

Ik snapte er werkelijk helemaal niks meer van. Dus ben zelf gaan kijken en meten en nu kom ik er dus achter dat de zadel maker precies op zijn schoft op zo'n schouderbladen heeft gemeten....

Maar moet je een meting voor een zadel niet doen waar de boom van het zal ook komt te liggen? Of terwijl 3 fingers achter het schouderblad?

Nog even foto's van het verschil!. Geen wonder dat 't niet lukt om met mijn eerste mal een zadel te vinden!!

Afbeelding
Waar de zadel maker heeft gemeten

Afbeelding
Meting zadel maker met kopijzer erbij

Afbeelding
3 fingers achter schouder

Afbeelding
Verschil!!

Flevolander

Re: Schoft meting zadel maker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:10

Door de hoek van de foto's zou ik zelf niet kunnen beoordelen waar zijn schouderblad begint, maar wie weet hebben andere mensen hier wel een mening over..

StephanyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 10:14

Flevolander schreef:
Door de hoek van de foto's zou ik zelf niet kunnen beoordelen waar zijn schouderblad begint, maar wie weet hebben andere mensen hier wel een mening over..

Nej heb de foto's zelf gemaakt, is natuurlijk veel duidelijker van de zijkant van een afstand. Maar waar het mij vooral omgaat. Wat is de correcte meting?

Op de schouders of op de plek waar de boom begint dus iets achter de schouders?

Lijkt mij super logisch dat je achter de schouders meet, zelfde plek als waar 't zadel komt te liggen maar misschien heb ik ''t helemaal fout.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:17

De maat van het kopijzer meet je natuurlijk waar het kopijzer komt te liggen. En dat is in ieder geval niet op de schouderbladen ;)

StephanyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 10:26

eilleen333 schreef:
De maat van het kopijzer meet je natuurlijk waar het kopijzer komt te liggen. En dat is in ieder geval niet op de schouderbladen ;)

Dank!!

Maar kan het nog een andere reden hebben dat de zadelmaker OP de schoft heeft gemeten?
Voordat ik haar er mee confronteer

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:45

splashie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:55

StephanyM schreef:
eilleen333 schreef:

Dank!!

Maar kan het nog een andere reden hebben dat de zadelmaker OP de schoft heeft gemeten?
Voordat ik haar er mee confronteer

... dat die er geen verstand van heeft!
De boommaat meet je op de plek waar de boompunten van het zadel liggen en dat is 2-3 opstaande vingers achter het schouderblad (afhankelijk van de stokmaat van je paard)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:08

waar Splashie 3-4 openstaande vingers zegt heb ik als msfc'er geleerd 3 gesloten vingers vlak achter het schouderblad te leggen..

splashie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 20:19

Flevolander schreef:
waar Splashie 3-4 openstaande vingers zegt heb ik als msfc'er geleerd 3 gesloten vingers vlak achter het schouderblad te leggen..

Even goed lezen Flevolander! Er staat 2-3 (!) OPstaande vingers, dat is 2-3 vingers naast elkaar. De uitslag van het schouderblad bepaalt waar de boompunt ligt als het paard met z'n voorbenen naast elkaar staat. Heb ik het nu begrijpelijk uitgelegd?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 23:33

Denk dat ik aan de bril moet splash.. Mijn excuses

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 00:03

Ik heb wel eens gezien dat zadelmakers de breete van de schouders pakken ipv het deel waar gebruikelijk het zadel ligt omdat die vinden dat het kopijzer zo breed moet zijn dat de schouders er onder door bewegen. Zo zijn er verschillende theorien over zadelpassen.
Ik ben van mening dat je idd meet daar waar een zadel hoort te liggen en het kopijzer dus zal zitten. Dat is paar cm achter het schouderblad.

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:21

Hmmm ik zou minstens die zadelmaker om uitleg vragen. Dat groen ding is zoals je zegt gewoon een onderdeel van het zadel dus in de praktijk zal die groene boom inderdaad meer naar achteren liggen. Om het even welke filosofie die zadelmaker heeft, in de praktijk zal een zadel met die boom gewoon niet passen als je inderdaad zelf juist hebt gemeten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:29

Wij gaan met opmeten van een paard uit van 2,5 cm achter het schouderblad, dat is 2 a 3 vinger breedtes. Dus niet op de schoft/ schouderblad. Overigens leggen wij ook altijd de rest van de rugvorm vast d.m.v. mallen totdat de vorm niet meer veranderd + de bovenlijn ( de zgn,. twist en rock).
Dit filmpje is daar ook heel duidelijk in: https://www.youtube.com/watch?v=Sv6HsDRqZNk

StephanyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 20:17

ElCid schreef:
Wij gaan met opmeten van een paard uit van 2,5 cm achter het schouderblad, dat is 2 a 3 vinger breedtes. Dus niet op de schoft/ schouderblad. Overigens leggen wij ook altijd de rest van de rugvorm vast d.m.v. mallen totdat de vorm niet meer veranderd + de bovenlijn ( de zgn,. twist en rock).
Dit filmpje is daar ook heel duidelijk in: https://www.youtube.com/watch?v=Sv6HsDRqZNk

Dit had ik ook een beetje verwacht, dat ze de gehele rug op zou meten, dat ik te horen kreeg hoeveel cm de boom moet zijn ( ongeveer, aangezien het per merk verschilt) en evt hoe en graden. Maar niks van dit alles. Een zadel wat ze mee had wat maar 1vinger max ruimte gaf en net iets te lang was maar wel kon volgens haar?! Boos en teleurgesteld ben ik maar wel een rekening sturen van 75 euro!

Wilde juist een zadel maker omdat ik t beste voor m'n paardje wil tegen een budget wat ik kan veroorloven. Nu moet ik het alsnog zelf doen. Ben gelukkig al heel veel wijzer geworden in het passen en meten van zadels!

Maar deze zadel maker is weg gegooid geld. Helaas zit er verder weinig in de buurt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 22:49

Triest dat er mensen zich zadelpasser noemen terwijl ze dat niet zijn; deze persoon is duidelijk een zadelverkoper............ :o
Het is inderdaad aan te raden om zelf te leren hoe een zadel moet passen en zelf een paard op te kunnen meten ( wat echt niet moeilijk is!).