Zadel schuift naar rechts

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Faitherr

Zadel schuift naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-17 22:26

Hallo!

Ik heb nog niet zo lang een haflinger, en ik heb het tuig er ook bij gekregen, er zat een veelzijdigheid zadeltje bij en in februari ben ik van plan een goed dressuurzadel te kopen omdat ik dat dan kan combineren met mijn verjaardag en ze dan ook wat beter in vorm is! Ze is nu namelijk wat rond en daardoor glijd het zadel, ze heeft ook niet echt schoft. Nu dacht ik eerst dat het kwam doordat ze rond is dat het zadel schuift maar het is me opgevallen dat hij vooral naar rechts schuift. Nu is rechts ook haar goede kant dus het zou kunnen dat zij zelf scheef is, maar ik voel ook 2 puntjes bij mijn zitbot drukken, ik heb er eerder niet echt bij stilgestaan maar misschien dat de boom dan gebroken is? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ga morgen de zadelmaker bellen
Afbeelding
Afbeelding
na een galopje hing ik er hier echt bijna onder:
Afbeelding
Afbeelding

ik ben benieuwd wat jullie denken/vinden

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:32

Gauw een goede zadelpasser laten komen en een goed passend zadel aan laten meten. Op een rij foto in een ander topic zie ik dat je paard zijn rug compleet weg drukt. Ik denk dus persoonlijk dat dit zadel echt niet fijn ligt.

Ik zou daar echt niet tot februari mee wachten! Als je nu de rug van je paard kapot rijdt en blessures krijgt kunnen de kosten veel hoger worden dan alleen een nieuw zadel! En zonde van zo'n leuk beest!
Laatst bijgewerkt door Renee_S op 27-09-17 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Vestgard-Briggen x Arin-20 jaar-L1+10
Norvik-Gio x Faun Tor-3 jaar

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:33

Als een zadel schuift zit hij niet goed, ookal is het een rond paard het zadel hoort stil te liggen.

Ik zou zadelmaker naar laten kijken en ook de osteopaat voor evt scheefheid te controleren/corrigeren. Februari is echt te lang.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:35

Het kan verschillende redenen hebben; onbalans in het paard, in de ruiter, een slecht passend zadel...meestal heeft het met die drie tegelijk te maken.

Theoretisch zou je zelf een gebroken boom niet zozeer moeten kunnen voelen (door zitting en kussens), maar het is sowieso geen slecht plan de zadelmaker te vragen inderdaad.

Succes!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-17 10:03

Renee_S schreef:
Gauw een goede zadelpasser laten komen en een goed passend zadel aan laten meten. Op een rij foto in een ander topic zie ik dat je paard zijn rug compleet weg drukt. Ik denk dus persoonlijk dat dit zadel echt niet fijn ligt.

Ik zou daar echt niet tot februari mee wachten! Als je nu de rug van je paard kapot rijdt en blessures krijgt kunnen de kosten veel hoger worden dan alleen een nieuw zadel! En zonde van zo'n leuk beest!

jaa zadelmaker gaat zeker langskomen! Ik rijdt ook niet intensief nu natuurlijk omdat ik niet wil dat ze ergens last van krijgt, dat rug wegdrukken merk ik zelf inderdaad ook, maar dat doet ze ook zonder zadel nog wel eens.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:29

Zonder zadel zitten je zitbeenknobbels in de spieren te drukken, bovendien is een paard dat op dat moment rugklachten heeft, niet met een keer zonder zadel klachtenvrij te krijgen.

Helaas moet ik je adviseren om, tot de zadelmaker heeft gezegd dat het goed is, even niet meer te rijden, of op zijn best te rijden met een longeersingel met dikke (hele dikke) western pad eronder. Dat is heel verre van ideaal, en is eerder af-dan aan te raden.

Met een slecht zadel maak je zoveel kapot, daar hoef je niet lang of intensief voor te rijden.

Uit de foto met cavaletti leid ik af dat je nog niet zó heel lang rijdt, kan dat? (excuses als ik er helemaal naast zit!!)

Ook met een zadel dat gemakkelijk schuift, moet je kunnen blijven zitten als je zelf in balans bent.

Met name zo naar rechts zakken, net uit de korte kant weg, betekent vaak dat je balans niet goed is, en dat je teveel in de beugels staat+niet meegaat in de beweging. Als je je onderrug niet gebruikt om de 'klappen' op te vangen; aka meegaat met de beweging, raak je snel uit balans. Dat wordt dan weer gecompenseerd door steun te zoeken in de beugels.

Door natuurkunde (soort van middelpuntvliedende kracht), als je op de rechterhand zit, en je paard gaat in galop de korte kant door, wordeje wat naar rechts ge'slingerd' wanneer je niet in balans zit. Als je dan meer steun in de rechterbeugel zoekt, gaat je zadel scheef zitten.

Ik denk, met alle respect, dat het wegdrukken van de rug zeker ook aan het zadel zou kunnen liggen, maar dat het ook door je houding zou kunnen komen. Mijn excuses als het vervelend over komt, ik bedoel het alleen als tip waar je rekening mee kunt houden

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-17 10:35

khirshanta schreef:
Zonder zadel zitten je zitbeenknobbels in de spieren te drukken, bovendien is een paard dat op dat moment rugklachten heeft, niet met een keer zonder zadel klachtenvrij te krijgen.

Helaas moet ik je adviseren om, tot de zadelmaker heeft gezegd dat het goed is, even niet meer te rijden, of op zijn best te rijden met een longeersingel met dikke (hele dikke) western pad eronder. Dat is heel verre van ideaal, en is eerder af-dan aan te raden.

Met een slecht zadel maak je zoveel kapot, daar hoef je niet lang of intensief voor te rijden.

Uit de foto met cavaletti leid ik af dat je nog niet zó heel lang rijdt, kan dat? (excuses als ik er helemaal naast zit!!)

Ook met een zadel dat gemakkelijk schuift, moet je kunnen blijven zitten als je zelf in balans bent.

Met name zo naar rechts zakken, net uit de korte kant weg, betekent vaak dat je balans niet goed is, en dat je teveel in de beugels staat+niet meegaat in de beweging. Als je je onderrug niet gebruikt om de 'klappen' op te vangen; aka meegaat met de beweging, raak je snel uit balans. Dat wordt dan weer gecompenseerd door steun te zoeken in de beugels.

Door natuurkunde (soort van middelpuntvliedende kracht), als je op de rechterhand zit, en je paard gaat in galop de korte kant door, wordt je wat naar rechts ge'slingerd' wanneer je niet in balans zit.

Ik rijdt zelf al 9 jaar, en niet om het probleem niet op mezelf te richten maar ik denk niet dat het daarmee te maken heeft, ik heb zelf een goede balans alleen ik weet niet of dit heel veel uit kan maken maar het paard is wel heel erg onervaren, ze heeft nog geen balans en valt als het ware nog wel naar binnen, ik ondersteun haar hierin zoveel mogelijk en het gaat al veel beter. Ik denk persoonlijk dat het aan het zadel ligt. Met voltige en zonder zadel etc. heb ik zelf niet het idee dat ikk tekort heb aan balans. De cavaletti foto is van mij inderdaad verschrikkelijk maar dit was de 1e keer dat ze dat deed en ik twijfelde nog een beetje tussen lichtrijden en de verlichte zit. Maar ik zal zeker ook aan de zadelmaker vragen of mijn houding ook verkeerd is!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:44

Oei, die foto na de galop vind ik wel extreem. Ik zou dit zadel er zeker niet meer opleggen en voorlopig even rijden met een barebackpad of longeersingel met dekje.

Mara2000

Re: Zadel schuift naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:48

Een foto is lastig beoordelen maar als ik de 1e foto bekijk is het zadel te groot en te wijd. Ik zou eerst een zadelpasser laten komen voor je er weer opstapt.
Tot die tijd misschien een goede barebackpad.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:38

Faitherr schreef:
khirshanta schreef:

Door natuurkunde (soort van middelpuntvliedende kracht), als je op de rechterhand zit, en je paard gaat in galop de korte kant door, wordt je wat naar rechts ge'slingerd' wanneer je niet in balans zit.

Ik rijdt zelf al 9 jaar, en niet om het probleem niet op mezelf te richten maar ik denk niet dat het daarmee te maken heeft, ik heb zelf een goede balans alleen ik weet niet of dit heel veel uit kan maken maar het paard is wel heel erg onervaren, ze heeft nog geen balans en valt als het ware nog wel naar binnen, ik ondersteun haar hierin zoveel mogelijk en het gaat al veel beter. Ik denk persoonlijk dat het aan het zadel ligt. Met voltige en zonder zadel etc. heb ik zelf niet het idee dat ikk tekort heb aan balans. De cavaletti foto is van mij inderdaad verschrikkelijk maar dit was de 1e keer dat ze dat deed en ik twijfelde nog een beetje tussen lichtrijden en de verlichte zit. Maar ik zal zeker ook aan de zadelmaker vragen of mijn houding ook verkeerd is!

Aaah ok, dat verklaart je houding daar wel een hoop :)

Onbalans in het paard is zeker een hele goede bijdrage aan het schuiven. Als je ervan overtuigd bent dat het zadel de hoofd oorzaak is, hoop ik dat je snel een goed (maar betaalbaar) zadel kunt krijgen :)

Goed van je dat je verder kijkt!

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:32

Als het niet aan je zadel zou liggen kan je overwegen om een staartriem te gebruiken.
Ik heb zo ooit ook op een schoftloze pony gezeten tot het zadel bijna op zijn buik hing en ik er wel af moest vallen. Dat arme beest heeft nog een kwartier staan galoperen in de bak uit paniek.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:39

Zoals je laatste foto's na fe galop heb ik al eens gezeten met een boomloos zadel die bij het bijsingelen echt niet vaster kon.
Echter wel een ronde dikke pony met slechte balans in galop.
Ook móeten afstappen omdat dit gevaarlijk werd.
Zadel recht gelegd maar elke keer na galop lag die scheef. Bij galop rechtdoor was het maar minim alleen na een bocht ging die erg scheef.
Rij dit paardje inmiddels niet meer.

Kan dus aan de onbalans liggen van paard maar zadelmaker erbij halen is zeker niet overbodig.

Strooigoed
Wat brengt de lieve Sint ons dit jaar?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:47

Buigt je paard makkelijker naar links of naar rechts? Jij schrijft dat rechts haar goede kant is. Het zou kunnen dat rechts haar lange slappe kant is en links dus haar korte sterke kant.
Het paard zal je dan meestal naar rechts zetten en het zadel ook. Heel verstandig om een goede zadelmaker te laten kijken. Maar een fysio of iets dergelijks kan ook heel veel voor je betekenen.

Een staartriem zou ik zeker niet doen! Moet er niet aan denken dat het zadel aan de staart vastzit en er zo aan trekt! Brrrr

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-17 21:23

Nicky1963 schreef:
Buigt je paard makkelijker naar links of naar rechts? Jij schrijft dat rechts haar goede kant is. Het zou kunnen dat rechts haar lange slappe kant is en links dus haar korte sterke kant.
Het paard zal je dan meestal naar rechts zetten en het zadel ook. Heel verstandig om een goede zadelmaker te laten kijken. Maar een fysio of iets dergelijks kan ook heel veel voor je betekenen.

Een staartriem zou ik zeker niet doen! Moet er niet aan denken dat het zadel aan de staart vastzit en er zo aan trekt! Brrrr

Staartriem lijkt me inderdaad ook niet comfortabel, borsttuig overweeg ik nog omdat dat ook helpt tegen het naar achter schuiven, dat doet ie namelijk ook een beetje. Ik ga zo snel mogelijk de zadelmaker laten komen om te kijken of er nog iets te doen is met dit zadel en als dat niet het geval is zoeken we een goed passend zadel uit en betaal ik deze wel maandelijks af aan mijn ouders. Ze moet er zeker geen last van hebben/krijgen dat is het belangrijkste.
Ze buigt makkelijker naar rechts dus ik denk dat wat jij verteld ook wel meespeeld

Ik denk dat het zadel gewoon niet past/opgevuld moet worden, hiervoor ga ik een zadelmaker laten komen en ik regel ook een aspraak met de fysio. Ik ben heel benieuwd wat de oorzaak is.
Iemand trouwens een mening over het gebruik van een borsttuig zoals ik benoemde trouwens?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:42

Borsttuig lijkr me vriendelijker. Zie je ook vaak bij jumping tegen het naar achter schuiven van zadel tijdens de sprong.

Strooigoed
Wat brengt de lieve Sint ons dit jaar?

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-17 06:24

Art_Ificious schreef:
Borsttuig lijkr me vriendelijker. Zie je ook vaak bij jumping tegen het naar achter schuiven van zadel tijdens de sprong.

ja staartriem komt er sowieso niet aan, of de zadelmaker moet een heel goed argument hebben en verzekeren dat ze er geen last van heeft. Maar borsttuig lijkt me wel een oplossing. Helpt die ook tegen schuiven?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 06:33

Mijn ervaring met een ronde Haf is om een dressuurzadel met driepuntssingel aan te schaffen (uiteraard wel door een zadelpasser laten testen vóór aanschaf).

Eindelijk een klein beetje boerin!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-17 22:02

Shenavallie schreef:
Mijn ervaring met een ronde Haf is om een dressuurzadel met driepuntssingel aan te schaffen (uiteraard wel door een zadelpasser laten testen vóór aanschaf).

oeh goede tip! Ga ik zeker onthouden!

Voor de geïnteresseerde, er komt 12 oktober een fysiotherapeut kijken en binnenkort regel ik een afspraak met een zadelmaker. Twijfel nog of ik dat daarvoor of daarna wil doen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 00:10

persoonlijk zou ik ervóór doen; de aanpassingen (of wellicht toch een ander zadel) zijn dan gedaan, waardoor je de week na de fysio rustig aan, met een compleet schone lei kunt beginnen.

Als de bespiering gaat veranderen, gaat dat over een periode van weken/maanden, en kun je in ieder geval met een zo ondersteunend mogelijk zadel aan de slag.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-17 08:58

khirshanta schreef:
persoonlijk zou ik ervóór doen; de aanpassingen (of wellicht toch een ander zadel) zijn dan gedaan, waardoor je de week na de fysio rustig aan, met een compleet schone lei kunt beginnen.

Als de bespiering gaat veranderen, gaat dat over een periode van weken/maanden, en kun je in ieder geval met een zo ondersteunend mogelijk zadel aan de slag.

Wat bedoel je met de bespiering? Want dit is inderdaad ook waar ik een beetje mee zit want de rede dat ik oa. wachtte tot februari is omdat ik haar dan weer mooi in form had kunnen trainen en ze haar teveel aan gewicht kwijt zou zijn en de bespiering een beetje normaal. Denken jullie dat dat zo erg kan veranderen dat ik dan wéér een ander zadel moet komen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:51

Het kan zijn dat je nu beter een nieuw zadel aan kunt schaffen wat straks opgevuld moet worden (ik denk niet dat ze van boommaat zal veranderen, maar ik ben geen professional)

Kan ook zijn dat je nu met opvullen al een goede start kunt maken, en straks beter een nieuw zadel kunt kopen.

Of misschien is nu laten aanpassen, en straks weer laten aanpassen ook al genoeg :)

Hoe dan ook, het belangrijkste is dat je nadenkt over het welzijn van je pony, en dat doe je. Top!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-17 19:42

khirshanta schreef:
Het kan zijn dat je nu beter een nieuw zadel aan kunt schaffen wat straks opgevuld moet worden (ik denk niet dat ze van boommaat zal veranderen, maar ik ben geen professional)

Kan ook zijn dat je nu met opvullen al een goede start kunt maken, en straks beter een nieuw zadel kunt kopen.

Of misschien is nu laten aanpassen, en straks weer laten aanpassen ook al genoeg :)

Hoe dan ook, het belangrijkste is dat je nadenkt over het welzijn van je pony, en dat doe je. Top!

Nou dan zullen we wel zien. Ik ga vragen of ze het kunnen opvullen met dit zadel en dan testen we ook meteen wat uit. Dan betaal ik mijn ouders wel maandelijks terug voor het zadel. Ze mag er geen last van hebben Haar welzijn staat zeker voor op!

(iemand een goede zadelmaker/passer in omgeving nijmegen? Zat zelf te denken om gewoon divoza langs te laten komen maar tips zijn welkom!)

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:53

Ik zou Edwin van saddlematch eens bellen!!

vanityisbest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:43

vervelend,snel naar de zadelmaker want dit is ook niet goed voor je ponys rug suc6! *\o/*

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie