Welke springschoenen voor in de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welke springschoenen voor in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:00

Mijn fries heeft om medische redenen ijzers gekregen, en mag enkel met springschoenen om de wei in. Maar welke springschoenen zijn geschikt om mee de wei in te gaan? Ik ben echt helemaal onbekend met springschoenen, dus heb geen idee waar ik op moet letten ook qua maatvoering niet.

Ze moeten lang genoeg zijn om over het ijzer te vallen, en moeten de kroonrand vrij laten, dus daar niet strak zitten. Daarbij zou het fijn zijn als ze dus niet of zo min mogelijk irriteren in de kootholte omdat ze mok heeft.

Wie kan mij op weg helpen in de wereld van springschoenen? :D

lindamusters

Re: Welke springschoenen voor in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:02

Vaak is het gewoon proberen... Ik heb hele fijne van BR, zijn rondom klittenband dus kunnen zo strak of los als je wil en je bent dan niet gebonden aan t plakrandje. Maar klittenbandstof is niet perse ideaal met zand, dus je zal ze regelmatig moeten wassen. Mijn ervaring met bont is trouwens niet zo goed. Je zou denken bont is lekker zacht, maar er gaat juist veel zand in zitten en daardoor ook schuren!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:05

Ik heb springschoenen van eskadron, maat XXL (gewoon een normale warmbloed) voor de wei. Ze zijn echt lang en ruim van boven. Ze zijn aan de buitenzijde met kunstleer en binnenkant neopreen. 's Avonds haalde ik ze er altijd af en liet ze weer drogen. Nu zijn ze niet meer nodig maar heb die altijd erg fijn gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:06

Ja daar was ik met neopreen ook bang voor, ik neig naar simpele rubberen, maar dat lijkt me ook weer makkelijk kunnen irriteren als ze daar van ‘s ochtends tot ‘s avonds mee in de wei rondloopt.. wat dat betreft lijkt bont of neopreen me weer zachter, maar met zand en modder juist weer niet. Hoewel rubber met zand me ook geen pretje lijkt, en zand op neopreen makkelijker blijft zitten dan op rubber denk ik?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-09-17 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamGuide

Ik heb de simpele van de Epplejeck huismerk voor in het weiland.
Had er niet teveel van verwacht maar ze blijken van hele robuuste kwaliteit te zijn met stevig klittenband wat niet loslaat, mijn paard is ook gevoelig in de kootholtes en heeft geen last van schuren oid.

luffwinny

Voor mij paard heb ik eskadron met bont rand ( gevoelig voor wondjes van andere springschoenen) deze blijven best goed ondanks elke dag dragen, heb wel twee paar zodat ik kan afwisselen. Heb zelf wel een maat groter als met rijden.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:10

Ik heb bij neopreen geen last gehad van zand. Ook nooit wondjes of zo gekregen en paardlief heeft ze vele maanden gedragen. Ook een periode 24/7 maar toen deed ik ze dagelijks wel verwisselen.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:50

Ik heb ook die van eskadron met bont. Die rubberen gaven bij mijn paard hele lelijke wonden in de kootholte. Deze zijn erg zacht en blijven goed zitten

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 00:05

Mijn pony kreeg van rubberen springschoenen hele erge irritaties.

Ik heb met Eskadron goede ervaringen.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 05:50

Ik heb rubberen Nortons maat XL aan bij mijn paard op de paddock.. ondanks gevoelige huid heeft paard geen irritaties of wondjes ervan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:25

Hoe houdt neopreen/ bont zich buiten in de modder?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:34

Eens mer Lindamusters: uitproberen.
Wij hebben ook al van alles gehad. Duur, goedkoop, voorgevormd, van die speciale die niet kunnen draaien (dus wel!). Wat goed bevalt zijn simpele, neopreen dingen. Ik zou gewoon beginnen met een paar simpele, flink groot. Hoeft ook niet zo duur te zijn.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:54

Om te voorkomen dat ze haar ijzer aftrapt inderdaad. Ze heeft een open toon ijzer gekregen, en haar hoef is bij de kroonrand open gelegd waardoor ik die ruimte wel wil sparen.

Voor foto’s zie; [BEH] Hoefzweer, HELP!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:55

DreamGuide schreef:
Had er niet teveel van verwacht maar ze blijken van hele robuuste kwaliteit te zijn met stevig klittenband wat niet loslaat, mijn paard is ook gevoelig in de kootholtes en heeft geen last van schuren oid.

Hier ook al jaren. En dan heb ik de rubberen variant. Die heb je ook in XL waardoor de springschoenen ver over de hoeven vallen. Ik vond ze ideaal!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:04

Tulandro schreef:
DreamGuide schreef:

Hier ook al jaren. En dan heb ik de rubberen variant. Die heb je ook in XL waardoor de springschoenen ver over de hoeven vallen. Ik vond ze ideaal!

Die heb ik ook :j die van Lemieux had ik eerst maar die waren zo kapot. Nu dus goedkope van EJ huismerk en die doen het nog steeds +:)+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:05

Nog een tip. Koop twee paar. Een te groot, en een een maat kleiner. Of net iets kleiner (ander merk) Doe de grote om. Dan de kleinere daar overheen. Die drukken de grote naar beneden. Zo blijven ze mooi over her ijzer vallen.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:05

De simpele rubberen zijn erg praktisch in het weiland en zuigen zich niet vol met water. Mijn paard krijgt er helemaal geen irritaties van, ik heb wel een ruime maat. Als ik ze gebruik staat hij er soms zelfs 24 uur per dag mee. Nergens last van.

Neopreen wordt zo zwaar met veel regen dat ze uit kunnen vallen. Ik ben met rijden in een natte bak weleens ingehaald door mijn springschoen.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:30

Ik zou voor neopreen gaan. Heb er hier 1 die hele kootholte kapot had. Mijn tip let er op dat het klittenband waarmee je hen dicht doet niet te hoog tegen de rand aan zit dit veroorzaakte bij die van mij wondjes terwijl ik ze alleen met rijden om had.

Nu neopreen geloof van BR. Van het winter heeft ze er ook mee op de weo gestaan. Ze worden wel flink vies maar blijven verder vrij goed vond ik.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:44

Ik heb van die oudbollige rubberen springschoenen die je over de hoef heen moet trekken. Die blijven ook gegarandeerd zitten en dan hoef ik niet iedere dag mijn stalhouder de springschoenen om te laten doen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:51

Shanna schreef:

Op mijn werk konden we met regen elke dag de springschoenen uit de paddocks halen :').
Klitteband werkten niet, of ze werden loeizwaar.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:52

Norton crazy springschoenen zijn de enige waarmee de mijne iedere dag de hele dag naar buiten kan zonder ook maar enig schuurplekje te krijgen

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:54

Es_ther schreef:
Shanna schreef:

Op mijn werk konden we met regen elke dag de springschoenen uit de paddocks halen :').
Klitteband werkten niet, of ze werden loeizwaar.

Daar heb ik geen last van gehad, ik maakte wel elke dag het klittenband schoon. Ik was zelden een springschoen kwijt. Dat kwam meestal doordat het niet goed vastzat.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:02

Dat was bij ons de taak van de pensionklant. Maar als zij dat niet deden dan waren zij hun springschoenen kwijt.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:19

Hier blevem ze ook gewoon goed zitten. En het was een natte modder bende die tijd.