Oer sterk halster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska88

Oer sterk halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 20:33

Haii

Zo als de titel al zegt, ik ben op zoek naar een sterk halster
Eens in het halfjaar vind ik mijn pony met een kapot halster in het land.. (Joost mag weten hoe want we hebben geen haken/spullen of wat dan ook in het land)

Vaak is het, het haakje/musketon dat kapot is. Maar laatst was mijn leren halster op 3 plekken kapot gegaan met laden in de trailer en dat terwijl hij niet eens zo gek deed..

Nu heb ik altijd een halster op voorraad voor dit soort dingen..

Maar word er wel een beetje flauw van onderhand
Wie o wie heeft er een gouden tip

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:39

Ik denk dat je juist heel blij moet zijn dat je je pony aantreft met een kapot halster op de weide. Blijkbaar blijft ze toch ergens achter hangen, het kan ook haar eigen hoef zijn. Je wilt niet weten wat er gebeurd als het halster niet kapot was gegaan :7

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:39

Misschien gewoon geen halster om laten op het land? Als je paard dingen doet waarbij hij zijn halster kapot trekt, dan wil je niet dat hij diezelfde dingen doet met een halster dat níet kapot gaat.

Mariska88

Re: Oer sterk halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 20:42

Zonder halster vind ik geen optie

En ja jullie hebben wel een punt ja, ach misschien moet ik maar weer een lading simpele halsters inslaan..

Maar frustreert me (nu op dit moment) wel even..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:43

Als de pony echt een halster om moet in de wei kun je juist beter voor kwetsbaardere halsters gaan, je wilt niet hebben dat die zijn hoofd/atlas kapot trekt.

Ik heb al jaren een paar Anky halsters liggen die erg sterk zijn.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:43

Snap dat je een degelijk halster wil maar juist als de paarden ze op het land aanhebben zou ik alleen maar blij zijn dat een halster breekt.
Ooit een paard meegemaakt met zijn achterbeen door het halster heen omdat ie achter zijn oren krabde.
Je leren halster zou kunnen dat dat zwakke punten had.

Edit: waarom is zonder halster geen optie

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:45

Oei. Doodeng een halster om in het land. Snap eerlijk gezegd niet dat mensen dat nog doen...

Zou dus idd een heel kwetsbaar halster omdoen dan omdat die breken kunnen. Je paard zal niet de eerste zijn die zn nek ernstig beschadigd doordat ie vast komt te zitten

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:47

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:48

ik ben het met mijn voorgangers eens.

Een haak is zo gemaakt dat het geen honderden kg tegenhoud. Als je een beetje handig bent kan je ze ook vervangen.

Een lerenhalster op 3 plaatsen kapot lijkt erop dat daar meer slijtage heeft plaatsgevonden, misschien aan de stiksels wat door scheuren kan gebeuren
Als de pony makkelijk te vangen is zou ik het halster lekker afdoen in de weide.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 20:48

Oké heb het begrepen gaf ik al aan
Is idd een punt

Had er even niet aan gedacht in mijn geïrriteerde bui nadat ik vandaag mijn kapotte leren halster zag hangen :')

Schaf weer een stapel simpele halsters aan..

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:51

Ik ga inderdaad met de rest mee wbt een halster om in de wei. Maar wbt je vraag naar een oer sterk halster, ik heb een tijd een stierenhalster gehad voor mijn paard. Ontzettend sterk en dik. Was niet kapot te krijgen, maar deze gebruikte ik dus zelf ook alleen als ik met mn paard bezig was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:15

Je hebr halsters met een soort klittenbandsysteem volgens mij. Is dat niet een optie? Veilig voor in de wei iig.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:53

suffie schreef:
Ik denk dat je juist heel blij moet zijn dat je je pony aantreft met een kapot halster op de weide. Blijkbaar blijft ze toch ergens achter hangen, het kan ook haar eigen hoef zijn. Je wilt niet weten wat er gebeurd als het halster niet kapot was gegaan :7

Dit inderdaad!

oomens schreef:
Misschien gewoon geen halster om laten op het land? Als je paard dingen doet waarbij hij zijn halster kapot trekt, dan wil je niet dat hij diezelfde dingen doet met een halster dat níet kapot gaat.

Maar nog meer dit. Ik vind een halster om als je er niet mee bezig bent maar niks.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 08:39

budgetline van divoza, 5 euro en zijn de sterkste.

Enne, ik ben voor een halster om op de wei. Mijn paarden hebben altijd eentje om. Waarom? Als ze eens ontsnappen kan iedereen ze pakken. En ja, dat heb ik meegemaakt (mijn merrie springt ook over omheiningen van 1.60 soms zonder iets te raken alleen maar om de hormonen te volgen, dus dan wil je graag dat ze gepakt kan worden voordat ze ergens op straat loopt).
Alleen op stal halster af. Ik koop de goedkoopste die er zijn, het zwakke punt is de clip en bij de duurdere halsters is die juist slechter, bij de allergoedkoopste heb je een schuifsysteem en die breekt niet. Schuift hooguit af. (gebeurt wel eens).
Laat iedereen vrij, de vraag is duidelijk, een sterk halster. TS, ik gebruik de goedkoopste, model Baseline van Divoza (wel met clip, maar blijft bij mij goed).
https://www.divoza.com/nl/budget-rider-basic-halster

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 08:47

Koop een speciaal breakaway/paniek halster (je hebt ze van eskadron met ringetje op het kopstuk of je hebt halsters met een kopstuk wat snel breekt of halsters met klitteband) met genoeg reserve onderdeeltjes of een aantal hele simpele halsters (Die juist niet sterk zijn!).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 08:56

Ze vraagt om een sterk halster, niet om andere adviezen. TS weet heus wel wat ze doet en wat ze wil.

Klittenband schuurt, breakaways betekent dat je je halsters ELKE dag op moet zoeken als ze niet defnitief weg zijn. Ik ken dat ook. Dus dat is zeker geen optie voor de TS.
Bij echt geweld scheurt ook een sterk halster is mijn ervaring. Maar een goed halster gaat 5 jaar mee, een slecht halster 2 maanden tot 2 weken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:13

Toch vind ik dat TS best geadviseerd mag worden paard zonder halster te zetten. Het is gewoon gevaarlijk. Ik lees vaker berichten van paarden die vastzitten met hun halster dan paarden die ontsnappen uit het land ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:17

germie schreef:
Enne, ik ben voor een halster om op de wei. Mijn paarden hebben altijd eentje om. Waarom? Als ze eens ontsnappen kan iedereen ze pakken. En ja, dat heb ik meegemaakt (mijn merrie springt ook over omheiningen van 1.60 soms zonder iets te raken alleen maar om de hormonen te volgen, dus dan wil je graag dat ze gepakt kan worden voordat ze ergens op straat loopt).

Ook met een halster zijn paarden behoorlijk dodelijk als je ze in je voorruit krijgt. Je moet gewoon zorgen dat ze niet ontsnappen. Als jij weet dat ze regelmatig over een omheining springt, dan is die omheining blijkbaar niet genoeg. Die wordt niet ineens wel goed wanneer je paard daar mèt een halster overheen springt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:18

https://www.divoza.com/nl/chetaime-safety-first-halster

Misschien een optie?

Overigens lopen mijn paarden altijd zonder halster in de wei, heb teveel nare dingen gezien met halsters die niet stuk gingen. Als ze ontsnappen (wat sowieso pas een keer is gebeurd, lijkt me ook abnormaal als dat vaak gebeurd) laten ze zich prima pakken zonder halster, dat vind ik geen excuus, enkel een gebrek aan opvoeding...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:33

Wel of geen halster in het land.... TS zeg dat zonder halster geen optie voor haar is.

Misschien is het handig om te weten waarom dat geen optie is. Dan kunnen er pas adviesen gegeven worden.

Dus TS, waarom is geen halster in het land geen optie voor jou?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:36

germie schreef:
Ze vraagt om een sterk halster, niet om andere adviezen. TS weet heus wel wat ze doet en wat ze wil.

Nou nee dus, dat blijkt wel uit haar eerste reactie waarin ze dat zelf toegeeft. En wat betreft jouw eigen situatie: heel erg eens met oomens. Zorg dat je paard niet buiten de omheining komt want dat halster helpt die dode automobilist niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:40

Beetje off topic maar ik vind "safety halsters" van die non-producten. Als ik wil dat mijn paard meteen los kan zijn, dan A) zet ik hem niet vast of B) krijgt hij geen halster om of C) pruts ik iets met een stro touwtje wat in een ruk kapot is. Je wilt een halster om met een reden. En die reden kan toch niet zijn lostrekken? Doe dan niks om.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:41

Caily schreef:
https://www.divoza.com/nl/chetaime-safety-first-halster

Misschien een optie?

Overigens lopen mijn paarden altijd zonder halster in de wei, heb teveel nare dingen gezien met halsters die niet stuk gingen. Als ze ontsnappen (wat sowieso pas een keer is gebeurd, lijkt me ook abnormaal als dat vaak gebeurd) laten ze zich prima pakken zonder halster, dat vind ik geen excuus, enkel een gebrek aan opvoeding...

Niet altijd!!

oomens schreef:
Ook met een halster zijn paarden behoorlijk dodelijk als je ze in je voorruit krijgt. Je moet gewoon zorgen dat ze niet ontsnappen. Als jij weet dat ze regelmatig over een omheining springt, dan is die omheining blijkbaar niet genoeg. Die wordt niet ineens wel goed wanneer je paard daar mèt een halster overheen springt.

Dat is toch iets heel anders dan wat Germie schrijft :j

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:53

Kimm4 schreef:
Dat is toch iets heel anders dan wat Germie schrijft :j

Is dat zo? Ik lees dat Germie haar paard met halster op de wei zet zodat men haar als ze weer eens ontsnapt kan vangen. Of zie ik dat verkeerd?

Als dat inderdaad is wat er staat, dan is wel/geen halster niet het probleem, maar het uitbreken op zich. Los dát dan op, door opvoeding en/of goede omheining, dan kun je je paard gewoon veilig op de wei zetten. Dat halster voegt pas iets toe wanneer je van jouw paard het probleem van een ander hebt gemaakt, i.e. als het al buiten losloopt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:01

rien10 schreef:
Beetje off topic maar ik vind "safety halsters" van die non-producten. Als ik wil dat mijn paard meteen los kan zijn, dan A) zet ik hem niet vast of B) krijgt hij geen halster om of C) pruts ik iets met een stro touwtje wat in een ruk kapot is. Je wilt een halster om met een reden. En die reden kan toch niet zijn lostrekken? Doe dan niks om.

Mijn ervaring is dat het halster wel wat kracht nodig heeft voordat het los schiet. Ik krijg wel eens paarden in training die lastiger te pakken zijn, dan dragen ze dit halster permanent en oefen ik met een lederen halster er overheen. Mijn vorige paard droeg in de wei een halster zodat haar eczeemdeken op zn plek bleef, dan kies ik ook graag voor een veilige oplossing.