Ik ben er een beetje mee aan het experimenteren de laatste tijd.
Paardlief heeft redelijk last van singelnijd, al voor ik haar kocht.

Uiteraard zal dit ongetwijfeld een combo van factoren geweest zijn waar ik geen invloed op heb, maar nu ik wat intensiever met haar bezig ben wil ik toch maar eens gaan sparen voor een singel die het beste voor haar werkt om de frustratie voor haar (en voor mij) van het opzadelen te verminderen.
Wat ik geprobeerd heb:
- Topfit Horseshop singel met breed oppervlak. 60 cm.
http://www.topfithorseshop.com/Wordpres ... gel-v2.jpg
Hier deed ze het voor mijn gevoel aardig op (dwz: chagerijnig kijken en wat beweging, maar geen extreme kapbewegingen oid), maar ze kreeg er plekken van in haar oksels.
Omdat er geen bontje voor die singel te vinden is ligt die nu werkeloos in een hoekje.

- Prestige anatomisch gevormde singel met Fairfax bontje eromheen. 60 cm.
Doet ze het ook redelijk op, maar ze is er nog steeds niet helemaal happy mee. Ik krijg nog steeds boze blikken en hapneigingen als ik rustig aansingel.
- Simpele neopreen singel met bontje eromheen. 55 cm.
Ramp.

- Affinity dressage singel. 70 cm.
Ga ik maandag ophalen, dus die ga ik dan maar testen, waarschijnlijk met het fairfax bontje eromheen.
Iemand gaf me de tip om een iets langere singel te halen omdat bij sommige paarden de korte singel een heftige reactie kan oproepen.
Stiekem ben ik een beetje uitgedokterd en zit ik ook met een schuin oog naar een Fairfax singel te kijken. Maarja, dat is me even een klap geld...

Ohja:
- Ik maak tijdens het opzadelen de singel aan beide kanten op het laatste singelgaatje vast.
Tijdens het naar de bak lopen singel ik rustig met beleid telkens een gaatje aan aan beide kanten.
In de bak doe ik vaak wat grondwerk met haar waarna ik nog een beetje aansingel. En na ongeveer een kwartiertje rijden singel ik het laatste gaatje aan. Dan krijg ik geen felle reactie meer op het aansingelen en staat ze overal geïnteresseerd naar te kijken zonder reactie.
- Osteo is erbij geweest ongeveer 2 maanden geleden, geen bijzonderheden.
- Zadelmaker heeft het zadel 3 maanden geleden pas op haar gemaakt.
- Merrie is onderbespierd en de paardensportmasseur kreeg een heftige reactie (trappen) toen ze bezig was met haar buikspieren.
- Tijdens het poetsen geeft ze ook reactie als ik over de singelplek heen ga.
- Maagzweren heb ik aan gedacht, maar afgezien van de felle reactie op de singelplek voldoet ze niet aan de andere symptomen.