Singel voor paard met singelnijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Singel voor paard met singelnijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 17:27

:wave:

Ik ben er een beetje mee aan het experimenteren de laatste tijd.
Paardlief heeft redelijk last van singelnijd, al voor ik haar kocht. :)
Uiteraard zal dit ongetwijfeld een combo van factoren geweest zijn waar ik geen invloed op heb, maar nu ik wat intensiever met haar bezig ben wil ik toch maar eens gaan sparen voor een singel die het beste voor haar werkt om de frustratie voor haar (en voor mij) van het opzadelen te verminderen.

Wat ik geprobeerd heb:
- Topfit Horseshop singel met breed oppervlak. 60 cm.
http://www.topfithorseshop.com/Wordpres ... gel-v2.jpg
Hier deed ze het voor mijn gevoel aardig op (dwz: chagerijnig kijken en wat beweging, maar geen extreme kapbewegingen oid), maar ze kreeg er plekken van in haar oksels.
Omdat er geen bontje voor die singel te vinden is ligt die nu werkeloos in een hoekje. :(
- Prestige anatomisch gevormde singel met Fairfax bontje eromheen. 60 cm.
Doet ze het ook redelijk op, maar ze is er nog steeds niet helemaal happy mee. Ik krijg nog steeds boze blikken en hapneigingen als ik rustig aansingel.
- Simpele neopreen singel met bontje eromheen. 55 cm.
Ramp. := Als ik aan kom lopen met het zadel kijkt ze al pissig, loop ik de stal in werkt ze me er het liefst weer uit door haar achterhand richting staldeur te draaien.
- Affinity dressage singel. 70 cm.
Ga ik maandag ophalen, dus die ga ik dan maar testen, waarschijnlijk met het fairfax bontje eromheen.
Iemand gaf me de tip om een iets langere singel te halen omdat bij sommige paarden de korte singel een heftige reactie kan oproepen.

Stiekem ben ik een beetje uitgedokterd en zit ik ook met een schuin oog naar een Fairfax singel te kijken. Maarja, dat is me even een klap geld... := Wie heeft hier goede ervaringen mee?

Ohja:
- Ik maak tijdens het opzadelen de singel aan beide kanten op het laatste singelgaatje vast.
Tijdens het naar de bak lopen singel ik rustig met beleid telkens een gaatje aan aan beide kanten.
In de bak doe ik vaak wat grondwerk met haar waarna ik nog een beetje aansingel. En na ongeveer een kwartiertje rijden singel ik het laatste gaatje aan. Dan krijg ik geen felle reactie meer op het aansingelen en staat ze overal geïnteresseerd naar te kijken zonder reactie.
- Osteo is erbij geweest ongeveer 2 maanden geleden, geen bijzonderheden.
- Zadelmaker heeft het zadel 3 maanden geleden pas op haar gemaakt.
- Merrie is onderbespierd en de paardensportmasseur kreeg een heftige reactie (trappen) toen ze bezig was met haar buikspieren.
- Tijdens het poetsen geeft ze ook reactie als ik over de singelplek heen ga.
- Maagzweren heb ik aan gedacht, maar afgezien van de felle reactie op de singelplek voldoet ze niet aan de andere symptomen.

annibel

Re: Singel voor paard met singelnijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:33

Heb je haar pas geleden ontwormd?
Mijn merrie vertoonde dit gedrag ook heel erg, als je haar buik aanraakte gilde en trapte ze.
Ik heb haar ontwormd en er kwamen heel veel horzellarven uit! Dit is niet te zien in mestonderzoek..
hierna is het een stuk minder geworden..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:34

Die van mij doet het goed met een "FRA supersingel" die zijn volledig elastisch. Als ik haar longeersingel gebruik, die dus niet elastisch is, dan wil ze altijd bijten en is ze nukkig tijdens het aansingelen. Met die FRA singel geeft ze zo goed als geen problemen, zolang ik maar in etappes aansingel.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 17:35

Jap, ze is uit mijn hoofd 3 weken geleden ontwormd. :j Goed dat je het vraagt!

Dan gaat de FRA singel ook op het lijstje.. :j Schuurt die niet?
Mevrouw is gezegend met een erg gevoelig huidje.. :(:)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:35

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 17:39

Zoiets heb ik ook gehad, ging ze ook van over de piep.. -O-

Zadelvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:43

Is het een idee om een schapenvacht te kopen en zelf een hoes te maken?
Schapelwolletje is er al voor 20 euro (nee geen ikea maar een echt mooi gelooide vacht!).

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:44

upendo schreef:
Jap, ze is uit mijn hoofd 3 weken geleden ontwormd. :j Goed dat je het vraagt!

Dan gaat de FRA singel ook op het lijstje.. :j Schuurt die niet?
Mevrouw is gezegend met een erg gevoelig huidje.. :(:)

Paard heeft bij mij geen last van schuurplekken, maar ze is daar ook niet gevoelig aan. Singel kan gewoon in de wasmachine (het is vooral dat aangekoekt vuil dat durft schuren) en ze zijn recht, dus een gewoon bontje past gemakkelijk.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 17:45

Daar heb ik ook aan gedacht! :j
Maar ik vraag me af tot in hoeverre dat een oplossing is voor de singeldwang, het maakt alleen de singel wat zachter en zorgt voor minder/geen plekjes, maar de druk van de singel zit er nog steeds..

Ashkerlon, top, dan ga ik die singel eens opsnorren, kijken hoe ze het daarop doet!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:52

ook nog even een bijkomend vraagje: hoe hard singel je aan? je moet er nog gemakkelijk een vlakke hand kunnen tussen steken. Want dat is ook zo iets dat ik merk aan die van mij, 1 gaatje te strak en het is alsof je er een handrem op gooit. Ze wil kunnen ademen, en door die elastische singel kan dat. Maar dan wel op voorwaarde dat je niet te hard gaat aansingelen.
Als je aangeeft dat die van jou gevoelig is op de buikspieren, zou dat ook wel eens durven mee spelen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 17:56

Ik singel liever te los dan te strak aan. :P
Het gekke is dat het heftigste moment het moment is dat ik de singel aan beide kanten op het meest losse gaatje vastmaak. Dus ik weet niet of het hem zit in te strak aansingelen, mijn gevoel zegt dat het iets tussen die oortjes is..

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:06

Bij een vroeger bijrijdpaard van me heeft de fysio eens gezegd altijd eerst de achterste stoot vast te gespen. Op een of andere manier heeft dat een effect op de manier waarop ze de buikspieren moeten aanspannen (?).
Werkte bij dat paard in ieder geval goed tegen de chagrijnigheid.
Ik heb zelf zo'n anatomische singel en vind die echt top. Dan is de drukverdeling ook weer anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:11

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar google eens op de singel van Eric Le Tixerant :) Paar keer goede ervaringen gehoord van mensen met paarden met singeldwang. Wel prijzig alleen...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:23

Wat bij die van mij goed helpt is een singel met elastiek. Hier inderdaad ook de heftigste reactie bij aanleggen van de singel. Ben al een tijdje aan het trainen op negeren, want bij haar heb ik het gevoel dat het tussen de oren zit, in de jaren dat ik geen zadel had reageerde ze ook zo op een losse dekensingel. Terwijl er geen reactie komt wanneer ze afgeleid is door iets in de verte bijvoorbeeld.

In elk geval, ik probeer goed gedrag te belonen (stem en brokje) en slecht gedrag te negeren. En zo langzaam aan lijkt ze het aanleggen van de singel steeds meer te accepteren.

Heb zelf net een Shires dressuursingel gekocht ter vervanging van mijn kortere Thorowgood. Vind dit ook een erg fijne zachte flexibele singel, waar ze tot nu toe goed op reageert.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:04

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:39

Mijn paard had ook singelnijd.
Singels met en zonder elastiek,bont en geen bont geprobeerd.

Nu een prolite singel en probleem is weg

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:59

Blijheid schreef:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar google eens op de singel van Eric Le Tixerant :) Paar keer goede ervaringen gehoord van mensen met paarden met singeldwang. Wel prijzig alleen...

Ik heb deze ook gebruikt bij een narrige merrie en die deed het er goed op.

Hou er ook rekening mee dat het gedrag inmiddels zo ingesleten kan zijn dat je het ook met de perfecte singel er niet meer (helemaal) uit krijgt. Maar deze singel is echt nog wel het proberen waard. :j

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:16

Je zou de Wintec anatomische singel met Cair eens kunnen proberen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:27

In plaats van de fairfax kan je ook de prolite singel proberen.
Heb ik hele goede ervaringen mee en lijkt dus op de fairfax.

Daarnaast heeft, dacht ik, kingsley een bontje wat misschien wel om de eerste singel past.

Gevonden:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xx_Irisje op 16-09-17 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:29

Hier hele goede ervaringen met de e-motion singel van Harry's Horse.
Er zit elastiek binnenin in plaats van aan de uiteinden.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:38

Rije schreef:
Blijheid schreef:

Ik heb deze ook gebruikt bij een narrige merrie en die deed het er goed op.

Hou er ook rekening mee dat het gedrag inmiddels zo ingesleten kan zijn dat je het ook met de perfecte singel er niet meer (helemaal) uit krijgt. Maar deze singel is echt nog wel het proberen waard. :j

Deze heb ik ook. Erg fijn. Lijkt op butterfly alleen is deze helemaal van elastiek

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 20:40

Het enge vind ik met die butterfly en Eric le Tixerant singel dat het een soort rubberachtige onderkant heeft? Ik ben bang dat dat gaat schuren.. :/

En daar ben ik me van bewust Rije! :j Maar ik merkte heel extreem verschil tussen haar Prestige singel (nukkig maar nog te doen) en een neopreen singeltje (op het agressieve af). Er zijn dus wel degradaties in. En ik heb er vrede mee dat het nooit het stralende zonnetje op stal gaat worden als de singel wordt omgedaan, maar ik wil het voor ons allebei zo aangenaam mogelijk proberen te maken..

Die Prolite singel is dus ook een optie?
Wat me opvalt is het verschil in vorm van de Fairfax en Prolite, de Fairfax lijkt een groter drukverdelend oppervlak te hebben en meer gevormd. Is dat verschil ook echt merkbaar als je hem om hebt?

Auch.. Die prijs van dat bontje.. :=
Zoiets zocht ik inderdaad, maarja, 170 euro is echt wel flink geld...

Die e-motion singel kan ik ook wel proberen, dat kost me de kop niet.. :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:46

Waar moet een paard nog meer aan voldoen dan om aan te geven dat ze maagzweren heeft?

Citaat:
- Merrie is onderbespierd en de paardensportmasseur kreeg een heftige reactie (trappen) toen ze bezig was met haar buikspieren.
- Tijdens het poetsen geeft ze ook reactie als ik over de singelplek heen ga.
- Maagzweren heb ik aan gedacht, maar afgezien van de felle reactie op de singelplek voldoet ze niet aan de andere symptomen.

Dit zijn toch echt wel duidelijke aanwijzingen dat het daar niet goed zit:

https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4&t=55s

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 21:22

Sorry, maar ik zit niet zo te wachten op dit soort reacties.. :=

Ze eet goed, is actief, glanst als een spiegel, komt juist aan in plaats van dat ze afvalt etc etc.
Daarnaast is ze ook alleen op de singelplek zelf gevoelig en niet op alle andere plekken die in het filmpje worden aangewezen.

En als ze daadwerkelijk last van maagzweren zou hebben, zou haar gedrag tov singelen dan niet altijd even heftig moeten zijn?

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:24

Ik heb mijn zadelmaker daarvoor laten komen, echt heel veel singels getest en het werdt er één van 140,- maar geen idee welk merk.

Ik kan het aanraden een zadelmaker te zoeken die veel verschillende soorten singels verkoopt.