Bepaald zadel beter voor knieblessure?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_tiger

Bepaald zadel beter voor knieblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 22:00

Goedenavond,

Ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn die paardrijden met een vergelijkbare blessure als mij..
Wat is er dan met mijn knie?
Jan 2012 - 'ongeluk' gehad waarbij heel mijn lichaam de andere kant op draaide dan mijn rechtse onderbeen. Hierbij had ik toen mijn kruisband afgescheurd en binnen meniscus gescheurd. (allebei aan geholpen, kruisband reconstructie en meniscus gehecht)

2013 - Klachten bleven aanhouden. binnen meniscus wederom gescheurd (meniscus bijgeknipt).

2014 - klachten bleven aanhouden.
2015 - klachten bleven aanhouden.
2016 - klachten bleven aanhouden, inmiddels in het aantal jaar al x aantal MRI en scans verder.
binnen meniscus WEER gescheurd?? en weer geopereerd hieraan.. klachten werden iets minder
waardoor ik weer actiever kon zijn in de paardensport maar bleef last houden.
2017 - Klachten nog niet verdwenen en inmiddels al JAREN bij de fysio. weer allerlei onderzoeken en test gehad, hieruit bleek dat de Nieuwe kruisband is INgescheurd, Te ver naar achter qua plek is geschoven en hij het dubbele uitrekt dan de goede knie EN buiten Meniscus flink ingescheurd.

nu staat voor eind Oktober 2017 de 4/5 operatie gepland.

hehe, dit waren dus mijn klachten..

Ik vroeg me dus af of er hier nog meer ruiters waren die iets vergelijkbaars hebben en zoja welk zadel heeft hierbij voor jou een voorkeur qua vermindering van de klachten?
Ik heb zelf al een jaar of 9 VZH CTD Le Parcour.
Ik ben aan het twijfelen of een dressuurzadel als Prestige Top Dressage of in iedergeval een met veel kniewrong mij misschien goed hierbij kan helpen.

Ik heb sinds een jaar bow balance beugels van Sprenger, deze bevallen me goed en hebben me al geholpen, maar heb toch nog klachten.

reacties als stoppen etc zijn geen optie en hier zit ik ook niet op te wachten..

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:00

Ik ben aan alle 2 mijn knieen geopereerd geweest. Ik heb zelf altijd het meeste baad bij een zadel waabii de wrongen verplaatsbaar zijn. Een zadel met vaste of grote wrongen geeft mij altijd heel veel pijn aan de knieen (vooral omdat ze dan niet op de goede plek zitten voor mijn knieen). Ik rijd het liefst op mijn Flexee saddle. Heb hier ook de boe balance beugels aan hangen.

Linsey_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 23:07

Verder niemand met een knieblessure??

Sonja_vR

Re: Bepaald zadel beter voor knieblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:31

Ik heb juist bij veel flinke wrongen/dwingende wrongen dat ik er meer last van krijg

Verplaatsbaar is idd handig omdat je de ideale plek kunt zoeken
Of gewoon weinig wrong

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:51

Ik heb een chronische knieblessure links, ik rij juist op een zadel met relatief weinig wrong, een Fryso Profile in combinatie met de sprenger system 4 beugels.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:53

Goh het lijkt wel of ik mezelf zie. Ik heb alleen ook nog een kraakbeen operatie er bij gehad.

Helaas gaan hier de klachten ook niet meer weg. Ik kan niet rijden met te lange beugels. Dus zit ik al op een veelzeidigheid of springzadel. Ik heb wel GPG beugels met veren er in. Ik heb wel het idee dat die wat doen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:56

ik heb ook van die beugels met vering, en idd een veelzijdigheidszadel of springzadel met wat meer wrong, zodat mijn knie 'zacht' ligt. Ik heb ook vermindere motoriek in het hele been (was nog meer schade dan enkel knie), dus kan ook qua spierspanning veel minder. Ik ben ook mijn paard nog veel fanatieker aan het been laten reageren (ook deels uitbesteed) en nu kan ik met de minimaalste hulpen mijn paard rijden, wat bij mij veel klachten heeft doen verdwijnen. :)

en misschien minder leuk om te horen, maar op een gegeven moment is het denk ik ook acceptatie dat je misschien nooit meer helemaal klachtenvrij kan paardrijden, maar zolang dat binnen bepaalde grenzen blijft, ben ik wel bereid concessies te doen ;)
Laatst bijgewerkt door Oehlala op 06-10-17 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:57

Dan ken ik NenaC ik heb ook minder kracht in mijn linkerbeen (van de slechte knie) en hoe slechter mijn paard aan het been is hoe meer moeite ik er mee heb.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:58

Heb je al eens contact opgenomen met een goede zadelmaker? Wellicht kunnen die je verder helpen.
Kun je ook meteen voelen in welke zadels de druk op je knieën verlicht worden!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:59

Ik heb ook verminderde kracht en rij daarom alleen paarden die ik zelf heb afgericht (omdat ik dus ook niet de hulpen uit het boekje kan geven voor zijgangen). Andermans paarden rijden zit er helaas niet meer in.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:00

Ik heb een ghostzadel, waaraan GPG beugels hangen. De ghost geeft een vrije knieligging, met een minimale wrong thv het bovenbeen (alles is aan te passen op de ghost) Op mijn oude paard had ik variant op westernzadel liggen, ook een vrije knie en lange beugels. Op veelzijdigheid of spring kan ik niet meer rijden. Ik heb artrose agv een brommerongeluk, 25 jaar geleden.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:00

Een zadel met een smalle twist, close contact zweetblad en dijwrongen en beugels met een gedraaide ophanging lijken mij fijn met zoiets.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 23:38

Natuurlijk moet je comfortabel zitten en de een zit graag wat meer ondersteund dan de ander. Maar met enkel- en knieproblemen, moet je het ook zoeken in de stijgbeugels. Verende stijgbeugels of beugels met een flexibele voetsteun kunnen echt helpen om fijn te rijden. Mijn dochter heeft hypermobiliteit in de gewrichten en daar ook regelmatig pijn van. Zij rijdt met beugels met zo’n flexibel voetstuk. Dat was voor haar de oplossing. Ze zijn te koop voor nog geen 4 tientjes.

Linsey_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 18:10

Lekker optijd ik weet het..
Inmiddels dus operatie 5 gehad. Binnen meniscus gescheurd, buitenmeniscus gescheurd, kruisband op 2 plaatsen kapot en voor extra stabiliteit nu ook een ALL bandje aan de buitenkant erbij gezet.

Nu ben ik op het punt dat ik mijn paard weer mag gaan longeren aan een touw, maar wel de bak afzetten dat hij mij niet meetrekt.
Nog een klein halfjaartje en dan mag ik er hopelijk weer opkruipen..

Ik had inderdaad al andere beugels, Bow Balance van Sprenger. Niet goedkoop, maar rijdt ook absoluut niet meer zonder. Ben nog aan het wachten op een berichtje van een fysio die ook veel met paardrijden schijnt te doen uit Eindhoven?! (aangeraden door chirurg)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:42

Niet vergelijkbaar, maar hier gevalletje reactieve artritis.
Ik kon op dressuurzadels met flinke wrong en op spring/ VZ zadel niet meer uit de voeten zonder pijnlijke knieën.
Dik tien jaar geleden kennis gemaakt met westernzadels en geen last meer gehad met rijden (heel soms met extreem koud/ vochtig weer). Nu rijd ik al weer een paar jaar rond op een Ghost zadel met een dijwrong, ook geen enkel probleem.
Voor mij was het dus echt een verademing om geen kniewrongen meer te hebben die mijn knie fixeerden. Het is even zoeken bij dressuurmodellen gok ik, als je die zoekt, en inderdaad, zoals anderen ook aangeven: een verplaatsbare wrong kan mogelijk een idee zijn als je wel graag wat steun hebt, maar 'vaste' kniewrongen lijken me voor geen enkele 'knie patient' aan te raden.

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:50

Ik heb niet wat jij heb, maar wel knieproblemen (waarschijnlijk slijtage)
Ik krijg zelf heel snel last van mijn knieen als ik met gewone beugels rij, dus ik rijd graag met van die flexibele. En dikke kniewrongen zijn ook niet fijn bij mijn knieen, vooral niet als het wrongen zijn die ook bij je knie steun geven. Ik zit persoonlijk het lekkerst in een (boomloos) zadel met weinig/geen of verplaatsbare wrongen en dus flexibele beugels.