Welk zadel past zowel op een pony als een paard

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

huppelz

Welk zadel past zowel op een pony als een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-17 07:31

Halli Hallo,

Op het moment is mijn dochter van haar 16" zadel afgegroeid.
Haar Connemara hebben we nog, maar we hebben ook 2 wat grotere rijpaarden (BWP).
Nu stelde mijn dochter dat er ook zadels zijn die op haar pony en haar paard passen. Als vb. noemde ze de Stübben Juventus.
Weet iemand of dit een goed idee is en welke zadels in aanmerking zouden komen?

P.s het zadel dat we te koop hebben is een Beval Artisan boom maat 31/32

nieuwe Golden Dress rijbroek te koop, en een nieuwe Pfiff

Heleennn

Re: Welk zadel past zowel op een pony als een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 07:35

Dat is helemaal afhankelijk van jullie paarden en pony, het enige waar ik me vragen bij stel is de inch-maat. Je kan op een pony geen al te grote inch leggen, dat wordt dan te lang. En aangezien je dochter al uit het pony zadel is gegroeid is het misschien beter om voor een grotere inch-maat te gaan. Dat zal dan helaas waarschijnlijk te groot/lang zijn voor de pony.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 07:42

Ik weet niet hoe groot de connemara is, en vooral hoe kort/lang in de rug, maar ik had/heb voor mijn (inmiddels bejaarde) welsh-arabier een euroriding diamant. Het is een zadel dat wel vaker voor de grotere ponies wordt gebruikt en dat vervolgens prima op een niet te breed paard past.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 07:43

Denk dat dat alleen kan als de ruggen vrijwel hetzelfde zijn en dat lijkt me op zich sterk.
Je kan ook naar boomloos kijken maar dat moet je maar net willen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:02

Ik heb op mijn connemara een 17 inch. Die kan ook op andere paarden, maar het moet wel passen natuurlijk. De ruggen van alle drie zouden hetzelfde moeten zijn en die vlieger gaat vaak niet op helaas.

Warning: High level of sarcasm.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:07

Of het een pony of paard is maakt weinig uit, bij boomzadels gaat het er om dat de vorm van schoft / schouders / rug vrijwel hetzelfde is, wil een zadelboom goed passen. En het is wel héél toevallig als je precies 2 of meer dezelfde paardjes hebt lopen wat dat betreft :)

Sowieso is de lengte natuurlijk ook een issue, dat het voor de pony niet te lang mag worden maar Connemara's zijn ook weer niet zo klein en kort toch dat er per definitie geen 17 inch zadel op zou kunnen passen qua lengte?

Ik zou zeggen leg de situatie voor een een goede zadelpasser. Of overweeg inderdaad een flexibel zadel.
Die kan je ook aan laten passen door bvb. www.boomlooszadelpasservice.nl of www.buitenzinnig.nl en er zijn er nog andere volgens mij :)

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl
Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK.
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:09

In principe ieder zadel zolang het maar past. Er zijn ook zat ponies die langer in de rug zijn dan een gemiddeld modern paard dus je kunt er gewoon niets over zeggen zonder de dieren te kennen.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-17 08:38

Iedereen tot zo ver alvast bedankt voor het mee denken.
Een 17" van de Stübben Juventus past goed op de pony. Heb er helaas niet aan gedacht die op een paard te leggen.
Welk merk zadel heb jij Reneee?
Op het paard ligt een Kieffer Norbert Koof, 17,5" uit mijn hoofd en daarvoor heb ik geen deskundige nodig om te zien dat die niet past op de pony die overigens 1.44 is.;)
1 vd 2 paarden wordt ivm leeftijd nog niet gereden.
Zit wel een beetje omhoog :(ze zit nu zonder zadel en heeft dit weekend gewoon wedstrijden.

nieuwe Golden Dress rijbroek te koop, en een nieuwe Pfiff

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:45

Als ze wedstrijd heeft dan rijdt/oefend ze nu toch ook neem ik aan?
Dan gewoon even je beugels een gaatje langer in het 16 inch.
Ik ben 1.80 maar heb mijn kont ook wel eens in een 16 inch geprakt hoor. Soms is het even niet ideaal.
Daarna gewoon rustig aan gaan testen en proberen en dus voorlopig niet inschrijven voor andere wedstrijden.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 12-09-17 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:45

Ik had op een van mijn Connemara's de Pfiff Gotthard liggen (17 of 17,5 inch), die lag daarvoor op een E pony en nu op mijn paarden!

Maar het zal toch wel verschillend zijn hoor. Op mijn andere Connemara lag een Stübben Edelweiss Deluxe en die pastte niet op de andere paarden.

Ik denk dat het niet perse merk gebonden is wat wel en niet gaat passen. Ik zou er daarom een goede zadelmaker bij halen. :D
Laatst bijgewerkt door Change3x op 12-09-17 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:46

Op basis van de info die je geeft kan echt niemand zeggen dat je dit of dat merk & type kan kopen en het dan goed zal zijn.

Dan is minstens een zeer gedetailleerde omschrijving nodig van de vorm van beide ruggen + duidelijke foto's rondom...dan kan je wat tips krijgen wat bij paarden en ponies werkt die daar een beetje op lijken.

Maar ook dan blijft het heel erg natte vinger werk dus als je snel een ander zadel wilt dan kan je beter z.s.m. iemand langs laten komen met een aantal zadels die je aanspreken :j

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl
Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK.
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie