Past dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Past dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 21:04

Ik weet dat het vanaf een scherm moeilijk is, en natuurlijk is het voelen en passen niet vanachter een scherm te doen.

Nieuw zadel. Heel mooi, zit fijn, geweldig. Maarrrrrr... voor mijn gevoel zou het achter wat omhoog (of voor wat omlaag) moeten. Wat vinden jullie? Hoort over het 'diepste' punt van het zweetblad niet de stijgbeugelriem te zitten?

Ik heb inmiddels zoveel gehoord dat het niet meer duidelijk is waar ik op moet letten :\ kussens zitten overal zo te voelen aan.

Afbeelding

Liannetje86

Re: Past dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:09

Hij/Zij staat op rust ;) zou hem allereerst een keer recht zetten, want dat vertekend soms ook nog... (En ja, blijft lastig vanaf een scherm)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:09

Voor zover te beoordelen vanaf een foto (maar dat gaf je zelf al aan), moet idd de voorkant omlaag cq de achterkant omhoog (waarschijnlijk een combinatie van beide). Het diepste punt van de zitting moet in het midden zitten; nu ligt dat punt te ver naar achteren.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:10

Naast t feit dat hij op rust staat, vind ik ook de schoudervrijheid beperkt als ik het zo zie.

Wat zegt de zadelmaker?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:12

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:23

Ik denk dat als je het zadel een stuk naar achteren legt, achter zijn schouderblad, dat het dan al wat rechter gaat liggen :-)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 21:27

Ik heb ook niet echt een handige foto gemaakt- de zweetbladen liggen íets verder naar onder gericht zeg maar, als hij recht-recht staat, maar voor mijn gevoel zouden ze wat verder mogen nog.

Ik heb niet het idee dat ik naar achter 'gedrukt' wordt, als ik erop zit. Ik vind het verdomd lastig, want hij lijkt verder goed 'aan' te liggen.

Het is een australian stock inderdaad, maar daar lopen vaak de zweetbladen niet recht naar onder, maar wat naar voren.

Door al het verschillende wat ik zie en lees, raak ik in de war. Cantle en pommel hoort de bovenkant recht van te zijn, nee- je moet naar de zitting kijken, die moet precies horizontaal. Nee, dat toch ook niet, de oversingel moet en de stijgbeugel moet je op letten...

De vorige eigenaresse (ik kan het nog terug geven, maar dan wil ik zéker weten dat het niet past) zegt dat het iets naar achter mag liggen nog.

Zadelmaker is nog niet langs geweest, morgen nog eens een rit maken met dit zadel, dan kijkt iemand met aardig wat verstand er ook even naar.

Als die het niet met zekerheid kan zeggen, toch maar even de zadelmaker vragen.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:34

Afbeelding
Afbeelding

De mijne ligt heel anders dan de jouwe. Het zweetblad ligt bij mij praktisch recht naar beneden

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:35

Ziet er voor mij uit als te smal, heb altijd al zon zadel willen hebben maar de moeilijkheid tot het vinden van een zadelmaker met een tweedehandse die ook nog eens past hield me tegen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:41

ik zou hem stukje naar achter schuiven heb je ook meer schoudervrijheid
maak even nieuwe foto als hij dan niet op rust staat.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:55

Ik denk dat ie ook te ver naar voren ligt en helt idd achterover

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 22:09

Ik maak morgen even wat nieuwe foto's inderdaad- bedankt alvast voor alle reacties! Toch erg fijn dat er nog even mensen mee willen denken :)

xBostonx, die van jou is ook wel even asociaal mooi :D Het model is ook wel anders, maar die ligt inderdaad ook aardig anders dan de mijne.

Ik voel me een beetje stom dat ik het zo lastig vind hoor :\

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:30

Persoonlijk zou ik er niet mee rijden. Ik vind het niet goed passen.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:33

khirshanta schreef:
Ik maak morgen even wat nieuwe foto's inderdaad- bedankt alvast voor alle reacties! Toch erg fijn dat er nog even mensen mee willen denken :)

xBostonx, die van jou is ook wel even asociaal mooi :D Het model is ook wel anders, maar die ligt inderdaad ook aardig anders dan de mijne.

Ik voel me een beetje stom dat ik het zo lastig vind hoor :\

Dankje! De kleur was wel een ramp met combineren. Gelukkig uiteindelijk wel aardig gelukt haha :D

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 22:47

rien10 schreef:

Hoeveel ervaring heb je met stock zadels? Buiten je eerdere bericht (want sommige modellen hebben het zweetblad wát naar voren)- je zou me er enorm mee kunnen helpen als je het wat verder zou kunnen onderbouwen en me wijzer kunt maken waar ik op moet letten, en wat nou wel of niet klopt.

Bedankt alvast!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:03

Vergelijkbaar zadel met die van jou.
Afbeelding

Jouw paard staat ongelukkig, maar als hij goed staar ligt het nog niet goed

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:14

khirshanta schreef:
rien10 schreef:

Hoeveel ervaring heb je met stock zadels? Buiten je eerdere bericht (want sommige modellen hebben het zweetblad wát naar voren)- je zou me er enorm mee kunnen helpen als je het wat verder zou kunnen onderbouwen en me wijzer kunt maken waar ik op moet letten, en wat nou wel of niet klopt.

Bedankt alvast!
.
Geen ervaring met stockzadels. Maar ik vind dit zadel niet passend. Daarvoor hoef ik geen verstand van stockzadels te hebben. En met een niet passend zadel wil ik niet rijden. Ik zou wachten op de zadelmaker.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:18

Boom is te smal.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:20

Ik zou er ook niet mee rijden. Het lijkt te smal.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 23:24

Ok, 'helaas' lijkt mijn idee dat hij voor moet zakken dus toch niet heel vreemd. 'helaas' omdat het een hele goede kwaliteit zadel is en ik graag had gewild dat het had gepast, maar de aanhalingstekens omdat ik blij ben met jullie advies, en nu verder kan kijken naar een goed passend zadel.

Bedankt allemaal!

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:26

Ik begrijp niet waarom je random een zadel koopt zonder dat iemand met verstand van zaken -lees een zadelmaker- er naar kijkt.....
De boom, de kusssns, schoudervrijheid, ligging singel...

ALS je dat allemaal zelf al zou zien, kun je dus niets opvullen, etc én optimaliseren voor je paard.

Op het oog passen is knap; je moet de boom (laten) voelen, wiebelt of brugt het niet etc.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:27

Heb je t al gekocht, of op proef, om te passen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 00:40

Gekocht met recht op teruggave, natuurlijk. Anders was er inderdaad eerst een professional bijgeweest :)

Lein: deze kwaliteit zadel komt bijzonder weinig voorbij, daarom inderdaad op de gok gehaald, met teruggaverecht als het niet past.
Proberen mag toch? Ik probeer liever, zodat mijn Knullie en ik uiteindelijk een heerlijk zadel voor ons allebei hebben :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 03:00

Bel je zadelmaker eens? Wellicht is de boom te verbreden?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 04:16

khirshanta schreef:
Gekocht met recht op teruggave, natuurlijk. Anders was er inderdaad eerst een professional bijgeweest
.

Nou, dat komt wel goed dus. Succes!