Er zijn al een aantal topics over geweest, meeste ervan wel verouderd.
Om de tussenperiode in de zoektocht naar een bepaald type western zadel te overbruggen ben ik op zoek naar een zadel. Het is niet om intensief mee te rijden, een beetje dressuurmatog en Wat buitenritten.
Nu dacht is dus aan een tweedehands wintec. Niet te duur en fijne zadels in gebruik.
Echter heb ik een lastig paard. Hoge schoft, brede schouders en lange rug. Volgens de zadelmaker zou ze een wijde boom nodig hebben. (Oranje boom van kent en masters was net iets te groot, een witte van Wintec zou kunnen). Ik twijfel erg, heb nu tweedehands een leuk zadel gezien met een zwarte boom erin en Care system. Passen en terug brengen is moeilijk (witte boom kopen op de gok om te passen, als het dan niet past zit in dus met.die boom te kijken.
En hoe zit dat met drukverdeling op de rug? Ik ben niet van plan om echt veel te rijden maar wil wel zo min mogelijk belasten.
xHaithi
Geplaatst: 06-09-17 18:34
Cair is eigenlijk echt gewoon rommel. In een Cair zadel zit niets degelijks: noch lucht, noch vulling. Ik heb hier de inhoud van een Cair zadel liggen. Het is een soort raar, met plastic tape aan elkaar geplakt paletje. Ik kan wel eens foto's maken mocht je dat willen, of je zoekt even op internet. Blijkbaar bestaan er wel echt zadels met een luchtsysteem in maar dat werkt volledig anders dan het Wintecsysteem.
Zelf heb ik jaren met Cair gereden, niet wetende of het goed of slecht was, maar toen ik sterk voorover begon te vallen na een verandering in constitutie van mijn merrie heb ik er een zadelmaker bij gehaald. Deze vrouw heeft het zadel toen met normale wol opgevuld. Zij meldde dat mijn merrie uitzonderlijk weinig negatieve effecten van het Winteczadel had ondervonden, maar dat ze bij vrijwel iedereen die een Winteczadel heeft, ziet dat paarden veel lichamelijk klachten/gevoeligheden in de rug hebben en dat die zadels nooit echt goed passen. Sinds mijn zadel, met exact dezelfde boom als voorheen, werd opgevuld met wol ligt het ook stukken beter.
Vermits het hier gaat over een overbruggingszadel is het misschien veel werk om het zadel te laten leeghalen en weer op te vullen met wol. Een wolgevuld zadel van Wintec kopen, zal dan weer erg lastig worden omdat enkel zeer oude zadels nog met wol gevuld waren. Tenzij je een recenter zadel kan vinden dat iemand anders al heeft laten opvullen natuurlijk.
De pony waar ik een tijdje les op had, had een Wintec, ik vond het zelf een erg prettig zadel maar de pony had wat nare trekjes (hele les netjes lopen en opeens vlak voor het uitstappen flink bokken en er vandoor gaan). Ik dacht eerst dat ze daarom het Wintec zadel had omdat het bijna niets weegt, maar nu ik dat van xHaithi lees denk ik eerder dat de pony zich slecht gedroeg door het zadel.
xHaiti, mag ik vragen hoeveel jij betaald hebt om de cair door wol op te laten vullen? Mag ook via PB natuurlijk!
Ik heb nog wel ergens een wolgevuld zadel voorbij zien komen, ouder model. En om eerlijk te zijn trekt me dit minder aan. Het nieuwe model heeft net iets meer wrong en dat verkies is toch. Maar misschien dat dit toch wel een goede is, als het vervangen door wol en dure aangelegenheid is.
Ik heb hier 2 cair zadels. Dressuur en veelzijdigheid en er komt een spring bij. Heb ze op verschillendr paarden liggen, momenteel 4. 1 loopt 3 keer L de ander 3 keer B en de 2 laatste zijn onervaren. Zadels liggen op alle 4 prima. Zal niet perfext zijn als een aangemeten zadel, maar ze kunnen er gewoon mooi onder presteren. Dus geen drukplekken ergens. Cair laat ik binnenkort opvullen door de aparte opvulstukken. Heb ze gezien en ze laten het zadel een stuk mooier liggen nu ze wat ouder worden. Verder vind ik ze voor op de rug ook prima. Paarden hebben allemaal geen gevoelige plekken op de rug en worden geregeld nagekeken
Het is ook maar net wat voorn paars je eronder hebt. Net als alle andere zadels moet het passen. Ook met een wol gevuls zadel kun je de rug kapot maken. Als ze daadwerkelijk zo slexhr waren, waren ze niet op de markt, groeiende.
xHaithi
Geplaatst: 06-09-17 19:27
_mexx_lady_: Ik heb je even een PBtje gestuurd Ik zou zelf ook liever een recenter model hebben, mede omwille van gebruiksporen en slijtage, dus ik begrijp dat daar je voorkeur naar uitgaat.
Ik moet wel zeggen dat ik mijn zadel als ruiter wel ontzettend fijn vind. Het is een al wat oudere Isabel Werth en heb er altijd erg graag mee gereden. Dat is dus het probleem niet van de Winteczadels.
maessie
Geplaatst: 06-09-17 19:31
ook hier zeer goede ervaringen met Cair. cair is een soort 'spons'achtige vulling die zich hierdoor mooi aanpast aan de rug.(natuurlijk moet het zadel wel bij het model van je paard passen ) Ik rij er meerdere paarden mee, en nog nooit rugproblemen er door gehad.
Anoniem
Geplaatst: 06-09-17 19:34
Ik heb jaren met de (nieuwe model) Wintec IW cair gereden zonder enig probleem. Ook met de jaarlijkse check-up van fysio is nooit een mankement naar voren gekomen. Ik ben er altijd erg tevreden over geweest en mijn merrie ook trouwens. Qua slijtage en gebruiksporen is mij het zadel 100% mee gevallen.
Niet op elk paard zal een Wintec goed liggen, maar weet wel dat het verschil kan maken of je een oud of nieuw model hebt. Het oude lag bij mijn merrie niet goed. De nieuwe versie dus wel.