Vraag: welk bitloos hoofdstel voor mijn Belg?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

VKM

Vraag: welk bitloos hoofdstel voor mijn Belg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-17 15:09

Hi all,

Ik heb een vraag.. Sinds zondag ben ik aan het lessen en nu wil ik graag mijn paard bitloos gaan rijden.. Dit omdat zij makkelijk op een touwhalster rijd (buitenrit bijvb) alleen om het rijden te verfijnen heeft mijn instructrice aangeraden om zeker naar een degelijk bitloos hoofdstel te kijken.. Zij raadde mij een sidepull aan, ik zou graag willen weten wat ik het beste voor haar kan gebruiken.. Zij is altijd met bit bereden..

Onderstaande vond ik op de volgende website: (bron) http://www.bitloos.nl/downloads/bruikleen/Hoe_kies_ik_een_bitloos_hoofdstel.pdf

Zonder hefboom zijn er drie manieren van inwerken:
1. de Side Pull, waarbij de teugels direct alleen aan de neusriem zijn bevestigd. Je rijdt dan
eigenlijk met een soort rijhalster. Dit heeft de zachtste inwerking. Voor western en dressuur
zeer geschikt.
2. de Merothische neusriem, waarbij aan de neusriem twee leren kinbandjes zitten die onder
de kin gekruist lopen en waaraan de teugels bevestigd zijn. Deze werkt iets sterker in. Goed
voor western en recreatie, minder goed voor dressuur, omdat er wel met "release" gereden
moet worden.
3. het Kaakgekruiste hoofdstel, waarbij twee keelriemen of keelkoorden kruisen onder de
onderkaak die via ringen aan de neusriem naar buiten lopen en waaraan de teugels verbonden
zijn. Dit geeft de meeste controle, maar is zacht van inwerking omdat die plaatst vindt over
het gehele hoofd. Zeer geschikt om Engels mee te rijden, waaronder dressuur en springen.
Juist ook voor endurance en recreatie buiten, omdat je nog veel te zeggen houdt.

Het laatste zinnetje: ''omdat je nog veel te zeggen houdt,'' is voor mij belangrijk, het duurt nog wel even doordat ik daadwerkelijk met mijn paard buiten ga rijden (mijn vriendin rijd meestal buiten met haar, maar zij is ook een hele zekere ruiter van zichzelf) maar mocht ik dat gaan doen zou ik kiezen voor hetgeen waarmee ik het meeste controle heb over mijn paard, of is dit een verkeerde denkwijze?

Zij is erg licht met grondwerk, wij werken dan vaak met een touwhalster.. Echt aan de hand werken hebben we (nog) niet gedaan dus ik weet even niet waar ik het moet zoeken en welke ''inwerking'' zij nodig heeft..

Ik wil heel graag jullie advies, zij maakt niet eigenlijk nooit echt heel sterk.. Alleen tijdens het wandelen kan ze soms (als ze wat alert is) gaan duwen, ze is dan wel vrij snel weer ''onder controle'' te krijgen.. Ik bedoel hiermee: je krijgt haar snel weer rustig en lekker ontspannen..

Hoe zijn jullie begonnen met een sterk paard? En wat zijn jullie ervaringen met bovenstaand genoemde hoofdstellen? Welke raden jullie mij aan te proberen? Deze vraag is echt even ter informatie, ik bekijk graag meerdere meningen/opties

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:28

Ik ben ooit begonnen met een kaakgekruisd 2de hands hoofdstel van een vriendin.. Ging heel goed! Tot ik zelf een nieuw kaakgekruisd hoofdstel kocht voor mezelf. Toen werd mijn paard helemaal gek om het feit dat het gigantisch aansnoerde als ik de teugels moest oppakken. Ik vermoed dat het bij dat 2de hands hoofdstelletje minder erg was, omdat het al goed doorgereden was..

Enfin, dan overgeschakeld naar een Nurtural. Fijn hoofdstel met goede filosofie erachter. Ook in grote trekpaardenmaten verkrijgbaar. Zeker als jij zelf neigt naar een kaakgekruisde, wel een leuke optie. Voordeel aan dit hoofdstel is dat het niet zo aansnoert door de circle-x. Verder is het een beetje een combi van sidepull en kaakgekruisd. Je kan het hoofdstel ook zodanig fijn afstellen dat het zo goed als overeenkomt met als je met bit zou rijden.

Als je graag iets in de trend van je touwhalster zoekt, kan je kijken naar een natural hackamore, hackamore of jaquima aangezien die ook van onderen volgens een 'hefboomsysteem' inwerken.

Ik rijd overigens tegenwoordig met een sidepull na best intensief aan mijn rijbasis gesleuteld te hebben en dat gaat tot nu toe toch even goed als toen met de 2dehandse kaakgekruisde. :j De Nurtural heb ik niet meer geprobeerd sinds onze basis beter is, maar vond ik sowieso al minder een topper omdat de baard van mijn paard heel erg in de riempjes onderaan vastzitten en ze daar duidelijk 'not amused' door was :')

Wat tot slot ook heel goed werkte hier voor mij was de combinatie bit en sidepull. De teugel met het bit legde ik gewoon om de knop van mijn westernzadel en nam ik enkel op als ik het gevoel had dat ik even weinig te zeggen had. Uiteindelijk kwam ik bijna nooit aan die teugel en was het meer voor mijn gemoedsrust. :o Tegenwoordig gebruik ik die dan ook niet meer en rijd ik puur op sidepull.

Apple

Re: Vraag: welk bitloos hoofdstel voor mijn Belg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:52

Ik verplaats je vraag even naar HAR (Harnachement)

8nnemiek

Re: Vraag: welk bitloos hoofdstel voor mijn Belg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:04

Mijn tinker ging heel hard wegrennen met kaakgekruisd, die vond het vreselijk.
Bij mijn Belg maak ik gewoon de teugels vast aan de neusriem van een normaal hoofdstel. Tijdens buitenritten heb ik dan nog een tweede paar teugels aan het bit vast.. Onze belg is echt super makkelijk, daar kan ik een klein kind op zetten, maar controle via een bitloos hoofdstel bestaat niet bij mijn belg, als die van ons geen zin meer heeft dan draait ie om en sjokt naar huis :') Bitloos met een belg is echt een kwestie van een goede band hebben en je paard vertrouwen, want zo'n neusriempje daar lopen ze gewoon doorheen als ze geen zin hebben. Geldt natuurlijk voor elk paard, maar een belg is wat zoiets betreft nog wat koppiger en lomper.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:10

Het is gewoon een kwestie van proberen. Zo zijn er bij voorbeeld paarden die erg zwaar worden van een kaakgekruisd hoofdstel. Ze gaan er dan in hangen.

Mijn ruin ging héél hard rennen met een hackamore, met een kaptoom was het net of de hulpen vertraagd doorkwamen en op een sidepull gaat 't nog het minst beroerd. Maar hij reageert het beste op een bit. Ook dat verschilt per paard. Het is hartstikke mooi als jij een bitloos hoofdstel leuk vindt. Maar kijk ook eerlijk naar wat je paard aangeeft qua voorkeur.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

VKM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-17 13:50

Jackytje schreef:
Ik ben ooit begonnen met een kaakgekruisd 2de hands hoofdstel van een vriendin.. Ging heel goed! Tot ik zelf een nieuw kaakgekruisd hoofdstel kocht voor mezelf. Toen werd mijn paard helemaal gek om het feit dat het gigantisch aansnoerde als ik de teugels moest oppakken. Ik vermoed dat het bij dat 2de hands hoofdstelletje minder erg was, omdat het al goed doorgereden was..

Enfin, dan overgeschakeld naar een Nurtural. Fijn hoofdstel met goede filosofie erachter. Ook in grote trekpaardenmaten verkrijgbaar. Zeker als jij zelf neigt naar een kaakgekruisde, wel een leuke optie. Voordeel aan dit hoofdstel is dat het niet zo aansnoert door de circle-x. Verder is het een beetje een combi van sidepull en kaakgekruisd. Je kan het hoofdstel ook zodanig fijn afstellen dat het zo goed als overeenkomt met als je met bit zou rijden.

Als je graag iets in de trend van je touwhalster zoekt, kan je kijken naar een natural hackamore, hackamore of jaquima aangezien die ook van onderen volgens een 'hefboomsysteem' inwerken.

Ik rijd overigens tegenwoordig met een sidepull na best intensief aan mijn rijbasis gesleuteld te hebben en dat gaat tot nu toe toch even goed als toen met de 2dehandse kaakgekruisde. :j De Nurtural heb ik niet meer geprobeerd sinds onze basis beter is, maar vond ik sowieso al minder een topper omdat de baard van mijn paard heel erg in de riempjes onderaan vastzitten en ze daar duidelijk 'not amused' door was :')

Wat tot slot ook heel goed werkte hier voor mij was de combinatie bit en sidepull. De teugel met het bit legde ik gewoon om de knop van mijn westernzadel en nam ik enkel op als ik het gevoel had dat ik even weinig te zeggen had. Uiteindelijk kwam ik bijna nooit aan die teugel en was het meer voor mijn gemoedsrust. :o Tegenwoordig gebruik ik die dan ook niet meer en rijd ik puur op sidepull.

Hi Jackytje, bedankt voor je reactie! Hier kan ik zeker iets mee. Ik weet nog niet wat het beste voor mijn paard werkt. Ik wil ook graag naar haar wensen kijken en waar zij het best op reageert. Ik kan vanalles willen maar als zij het niet prettig vind dan begint de zoektocht natuurlijk opnieuw. Ik zal onderaan dit bericht even neerzetten welk hoofdstel mij wel wat lijkt. Bedankt in elk geval :o

8nnemiek schreef:
Mijn tinker ging heel hard wegrennen met kaakgekruisd, die vond het vreselijk.
Bij mijn Belg maak ik gewoon de teugels vast aan de neusriem van een normaal hoofdstel. Tijdens buitenritten heb ik dan nog een tweede paar teugels aan het bit vast.. Onze belg is echt super makkelijk, daar kan ik een klein kind op zetten, maar controle via een bitloos hoofdstel bestaat niet bij mijn belg, als die van ons geen zin meer heeft dan draait ie om en sjokt naar huis :') Bitloos met een belg is echt een kwestie van een goede band hebben en je paard vertrouwen, want zo'n neusriempje daar lopen ze gewoon doorheen als ze geen zin hebben. Geldt natuurlijk voor elk paard, maar een belg is wat zoiets betreft nog wat koppiger en lomper.

Bedankt voor je reactie! Haha dat geen zin hebben en dan maar omdraaien heb ik bij mijn dame nog niet gemerkt, maar tijdens het wandelen stapt ze de straat naar de wei toe wel net een pasje sneller (nog steeds echt Belgen-tempo) Maar inderdaad: ik ben aan het denken om altijd een bit erin te hangen, wel een stil bit, zodat ik haar wel als het nodig is kan corrigeren of begeleiden.

Koper schreef:
Het is gewoon een kwestie van proberen. Zo zijn er bij voorbeeld paarden die erg zwaar worden van een kaakgekruisd hoofdstel. Ze gaan er dan in hangen.

Mijn ruin ging héél hard rennen met een hackamore, met een kaptoom was het net of de hulpen vertraagd doorkwamen en op een sidepull gaat 't nog het minst beroerd. Maar hij reageert het beste op een bit. Ook dat verschilt per paard. Het is hartstikke mooi als jij een bitloos hoofdstel leuk vindt. Maar kijk ook eerlijk naar wat je paard aangeeft qua voorkeur.

Bedankt voor je reactie Koper, ik ga ook zeker naar haar wensen luisteren en kijken welk soort hoofdstel zij het fijnst vind (waar ze op reageert) Als dat uiteindelijk een bit blijkt te zijn dan is dat ook helemaal prima! Sowieso voor het buitenrijden lijkt het me fijn om teugels aan het bit te hebben, en mocht ik ze dan moeten gebruiken dan heb ik in elk geval een stok achter de deur.

Allen, ik zit te denken aan een Rambo Micklem Multi Bridle. De reden hiervoor is omdat ik heb gelezen dat het hoofdstel op meerdere manieren en zelfs met bit te gebruiken is, hierdoor kan ik verschillende manieren testen.. Wat denken jullie?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie