Jackytje schreef:Ik ben ooit begonnen met een kaakgekruisd 2de hands hoofdstel van een vriendin.. Ging heel goed! Tot ik zelf een nieuw kaakgekruisd hoofdstel kocht voor mezelf. Toen werd mijn paard helemaal gek om het feit dat het gigantisch aansnoerde als ik de teugels moest oppakken. Ik vermoed dat het bij dat 2de hands hoofdstelletje minder erg was, omdat het al goed doorgereden was..
Enfin, dan overgeschakeld naar een Nurtural. Fijn hoofdstel met goede filosofie erachter. Ook in grote trekpaardenmaten verkrijgbaar. Zeker als jij zelf neigt naar een kaakgekruisde, wel een leuke optie. Voordeel aan dit hoofdstel is dat het niet zo aansnoert door de circle-x. Verder is het een beetje een combi van sidepull en kaakgekruisd. Je kan het hoofdstel ook zodanig fijn afstellen dat het zo goed als overeenkomt met als je met bit zou rijden.
Als je graag iets in de trend van je touwhalster zoekt, kan je kijken naar een natural hackamore, hackamore of jaquima aangezien die ook van onderen volgens een 'hefboomsysteem' inwerken.
Ik rijd overigens tegenwoordig met een sidepull na best intensief aan mijn rijbasis gesleuteld te hebben en dat gaat tot nu toe toch even goed als toen met de 2dehandse kaakgekruisde.De Nurtural heb ik niet meer geprobeerd sinds onze basis beter is, maar vond ik sowieso al minder een topper omdat de baard van mijn paard heel erg in de riempjes onderaan vastzitten en ze daar duidelijk 'not amused' door was
Wat tot slot ook heel goed werkte hier voor mij was de combinatie bit en sidepull. De teugel met het bit legde ik gewoon om de knop van mijn westernzadel en nam ik enkel op als ik het gevoel had dat ik even weinig te zeggen had. Uiteindelijk kwam ik bijna nooit aan die teugel en was het meer voor mijn gemoedsrust.Tegenwoordig gebruik ik die dan ook niet meer en rijd ik puur op sidepull.
8nnemiek schreef:Mijn tinker ging heel hard wegrennen met kaakgekruisd, die vond het vreselijk.
Bij mijn Belg maak ik gewoon de teugels vast aan de neusriem van een normaal hoofdstel. Tijdens buitenritten heb ik dan nog een tweede paar teugels aan het bit vast.. Onze belg is echt super makkelijk, daar kan ik een klein kind op zetten, maar controle via een bitloos hoofdstel bestaat niet bij mijn belg, als die van ons geen zin meer heeft dan draait ie om en sjokt naar huisBitloos met een belg is echt een kwestie van een goede band hebben en je paard vertrouwen, want zo'n neusriempje daar lopen ze gewoon doorheen als ze geen zin hebben. Geldt natuurlijk voor elk paard, maar een belg is wat zoiets betreft nog wat koppiger en lomper.
Koper schreef:Het is gewoon een kwestie van proberen. Zo zijn er bij voorbeeld paarden die erg zwaar worden van een kaakgekruisd hoofdstel. Ze gaan er dan in hangen.
Mijn ruin ging héél hard rennen met een hackamore, met een kaptoom was het net of de hulpen vertraagd doorkwamen en op een sidepull gaat 't nog het minst beroerd. Maar hij reageert het beste op een bit. Ook dat verschilt per paard. Het is hartstikke mooi als jij een bitloos hoofdstel leuk vindt. Maar kijk ook eerlijk naar wat je paard aangeeft qua voorkeur.
Gebruikers op dit forum: annikavolder, ComscoreBot en 10 bezoekers