Doel: zo historisch mogelijke 15e eeuwse outfit voor paard en ruiter
Disclaimer: Ik ben een historicus, dus ik hecht best wat waarde aan een zo historisch mogelijke opzet. Echter... ik ben geen ervaren naaister, mijn paard is nu niet echt historisch correct, mijn budget is niet onuitputtelijk en het samenvoegen van alle elementen tot één passend geheel voor maar één foto-shoot van 1,5 uur heeft mij doen besluiten om het niet op alle fronten even nauw te nemen met het historisch correcte. Mochten er desondanks mensen zijn die tips en ideeën hebben om het geheel nog beter te maken, ik hou me aanbevolen!
Met dank aan Arne voor alle tips, en mijn moeder voor de naailes

Stap 1: Historisch onderzoek (ja je bent een historicus of niet)
Ik wilde een jurk en een mooi uitgerust paard. Zoals al gezegd, het vinden van historisch correct harnachement werd een grote uitdaging dus werd het zoeken naar een passend alternatief.
Iedereen kent wel de plaatjes van de toernooiuitdossing. Paarden in volle caparison. Zoiets wilde ik ook! Maar dan wel een beetje meer prinses en minder ridder.

Dus met verder zoeken kwam ik op dit plaatje uit. Precies wat ik in gedachte had!

Stap 2: Uittekenen en uitmeten
Echt veel kaas heb ik niet gegeten van naaiwerk en patronen uittekenen. Maar ik wist ongeveer wat ik wilde dus ben ik met pen en papier naar buiten gegaan en heb Stef van voor tot achter opgemeten. Ik kom uit op het volgende ontwerp.
Een gekleurde stof over zijn kont, rondgesneden zodat hij mooi met zijn been mee naar achter loopt en dan onder afgewerkt met een dunne sluierachtige stof. Ik had verzonnen om achter bij zijn staart een soort van naad te maken zodat de stof daar iets bij elkaar getrokken wordt om wat meer plooi aan de achterkant te geven. Een borstband met sloffen over de teugels en hoofdstel maken het geheel af.

Stap 3: Stofjes zoeken
Stofjes zoeken kan pas op het moment dat je ook een jurk hebt. Dus eerst maar eens de jurk geregeld. Samen met een collega van het museum uitgekomen bij Incognito in Roermond. Een costuumwinkel die alles hebben van carnaval tot historisch tot gala. De historische jurken zijn van de plaatselijke historische toneelvereniging, dus ik ga er vanuit redelijk historisch correct.

En dan stofjes zoeken!

Staat hem best leuk, toch?

Gisteren de eerste stappen gemaakt en ik kreeg meteen al van Arne een hele goede tip om op de rug een driehoek in te korten zodat de zijkanten wat omhoog getrokken worden en de plooien aan de voorkant van zijn been niet zo lubberen. Voor bevestiging raadde hij linten aan voor om de staart om opwaaien tegen te gaan en ook voor de bevestiging aan de singel.
Uiteindelijk krijg je dan een beetje dit patroon (sorry, beetje uitverhouding getekend).

Wordt vervolgd...