Rubberbitje, of toch maar een ijzeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDaim

Rubberbitje, of toch maar een ijzeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 17:45

Hoi!

Al een hele tijd heb ik een 'probleem' met het bit in doen van mijn pony. Zodra ze hem in heeft, geen enkel probleem meer te bekennen, en ook loopt ze nooit met haar mond open. Dus toen kwam ik uiteindelijk uit bij; ze vind het indoen gewoon niet fijn. Dit heb ik een hele tijd lang vol kunnen houden door middel van voor haar zitten, zelf laten happen/bit laten vastpakken, en telkens wanneer ze dit deed een snoepje geven. Uiteindelijk kon ik hem vrij snel in krijgen. Totdat ze dit van de week ook ging weigeren.

Op youtube filmpjes op gezocht van: 'horse won't take the bridle' 'hard to bridle horse' enz. Uiteindelijk kwam ik uit bij een filmpje van een man, die dit trainde bij paarden van andere (het bit indoen dus). Hij begon eerst met een touw, en deze bij de pony indoen. Om een lang verhaal kort te maken, vandaag eens bij mijn pony geprobeert. En warempel, ze nam hem zonder kick of stoot in (het touw). Ik was helemaal verbaasd en door het dolle heen, zo makkelijk is het immers nog nooit gegaan. Daarna nog stuk of 7 keer herhaald, en ze bleef het zo goed doen.

Nu vroeg ik mij af, zou ik nu beter geen rubber bitje aankunnen schaffen? Deze komen niet zo hard tegen de tanden aan, en voelt misschien wat prettiger bij haar? Bitloos is helaas geen optie, 2x een erg nare ervaring mee gehad met haar, en omdat dit ook met ons ongeluk op strand te maken heeft (overigens niet door bitloos gekomen, maar wellicht met een bit minder 'erg' afgelopen, hadden beide niks, behalve een nare ervaring voor mezelf en pony) wil ik haar echt nooit meer bitloos mennen.

Misschien dat meerdere bokkers hier ervaring mee hebben? Rubber? Leer? Of een andere tip hebben?

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:31

wat voor een soort bit heb je. Een enkel gebroken bit kan dubbel klappen en dan pijn gaan doen, een dubbel gebroken bit kan dat niet.
misschien heeft ze hier last van?
kan ook dat het bit te dik of te dun is.
mocht ze beweging juist niet fijn vinden kan een ongebroken bit fijner voor haar zijn.

mijn paard vond het ook niet fijn om der bit in te doen, en onder het rijden schudde ze met het hoofd.
ik ben toen van enkelgebroken overgestapt op dubbel gebroken, en paard hapt der bit in en schud niet meer onder het rijden.

xDaim

Re: Rubberbitje, of toch maar een ijzeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 21:22

Ohja, vergeten te vertellen inderdaad! :D Goed dat je het zegt.

Vorig jaar begonnen met enkelgebroken, liep ze opzich niet slecht op maar ook niet geweldig. Vertoonde toch wat nare dingen, gespannen ogen enz. Ik denk door dit notenkrakereffect. Daarna overgegaan op bitloos, ook geen succes, met rijden ging ze er elke keer vandoor, en met mennen werkte het ook niet helemaal juh-van-het. Toen liverpoolbitje geprobeerd, hier loopt ze helemaal super op! Inmiddels werd ze niet meer gereden, dus daar kan ik niks over zeggen. Alleen het indoen is dus echt een probleem voor haar.

Nu las ik net iets over zeem eromheen naaien, geen idee of dit gaat werken, maar misschien vind ze dit toch wat prettiger dan een hard stuk metaal in haar mond? Omdat ze de leadrope vanmiddag dus telken heel makkelijk aannam en er ook op begon te kauwen, wat ze met haar liverpool/andere bit hiervoor nog niet gedaan heeft. :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:28

"Deze komen niet zo hard tegen de tanden aan"

Hoe doe je het bit in dan, deze hoeft de tanden helemaal niet te raken?
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 02-09-17 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 21:32

Ik weet niet hoe andere het bit indoen, maar als ik een bit indoe dan houd ik hem voor haar mond, en druk ik desnoods met mijn vinger op haar tong om haar mond te openen. Echter gooit ze haar hoofd omhoog en hapt dan, waardoor het bit soms tegen haar tanden aankomt. Wellicht doe ik dan iets grandioooos verkeerd, maar ik heb het altijd zo geleerd.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:41

Ik doe mijn duim op de plek waar het bit moet komen, mond gaat dan open en het bit er in. Zonder tanden te raken

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:49

Ik hoor ook altijd contact van het bit met de tanden als ik het bit in doe, en mijn paard neemt het bit heel makkelijk aan.

Ik heb een hele lange tijd gezocht naar een fijn bit, uiteindelijk een tijd een leerbit gebruikt. Heel zacht, en voor toen de beste oplossing en geen naar tand-contact.

Uiteindelijk bleek dat ik gewoon een veel dunner bit moest hebben ivm weinig ruimte, maar een leerbit of een zeem-omhulsel is goed te proberen.
Bedenk wel dat wanneer je met zeem over ijzer getrokken gaat werken, je beter een stuk dunner bit als normaal kan nemen. Anders wordt het propvol in de mond van je paard.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:51

Is het bit niet te koud?Je kunt er ook wat stroop op smeren, dan hapt ze er misschien wel zo in.

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 22:28

Bedankt iedereen voor het meedenken!

Nibbit zo doe ik het inderdaad ook. Vind het knap dat het lukt zonder tanden aan te tikken afentoe, dat is mij nochtoe nog niet gelukt.

Nachtlampje inderdaad, ik heb altijd wel iets tandcontact bij het indoen, en zodra ze dit voelt klapt de boel dicht en word het telkens lastiger hem indoen. Dunner bit zou ik misschien ook nog een kunnen proberen ja, misschien dat dat toch wat prettiger is voor d'r!

ambre eigenlijk warm ik het bitje altijd op in mijn handen, waardoor hij niet steenkoud meer is, lijkt me zelf ook niet zo fijn om ineens iets kouds in m'n mond te krijgen haha :D. Stroop erop heb ik in het begin inderdaad gedaan, maar die slimmerd heeft dit na een tijdje door waardoor ze dit er af gaat likken en vervolgens geen hap pogingen meer doet. }>

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:35

Ik zou toch gaan oefenen bij jezelf om het bit beter in te doen.
Tanden aanraken hoeft echt niet.
Niemand die je daarmee kan helpen?

Rubber zou ik nooit doen. Dat is stroef.
Kunststof kan wel.

En dan zou ik ongebroken proberen
geen scharen met rijden.

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 22:53

bruintje123 dan ga ik daar maar eens mee aan de slag. Vreemd is dat, altijd zo geleerd, op deze manier, totdat je een paardje treft wat dit niet 'pikt', je zit gelijk een soort van met je handen in het haar! :D Geen idee waar ik iemand vandaan zou moeten halen die mij kan helpen, op stal rijd verder iedereen bitloos geloof ik, misschien eens vragen aan m'n rechtricht en meninstructrice! :)

Rubber las ik inderdaad van dat dat stroef is, zeker als ze geen speeksel aanmaken. En dit doet ze eigenlijk ook niet. Ongebroken leek mij zelf inderdaad ook het beste, omdat dit met mennen voor ons toch het beste werkt. :)

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:57

Ik herken het! Mijne had het met uitdoen. Had een dubbelgebroken bit. Maar telkens met uit doen deed ze van pijn oid haar tanden bij elkaar en ging ze half steigeren. Waarschijnlijk deed er met het uitdoen toch een stuk ijzer in haar gehemelte prikken. Met het myler bitje geen probleem meer gehad. Heel dun rond bit. Misschien is dit iets om te proberen? Kan er nergens iets uitsteken. Is heel stabiel wel. Geen idee of het werkt hoor xd en als je probeert; bit in je hand en een snoepje in je hand. Dus ze pakt het bit en snoepje tegelijk?

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 07:57

miesnaom oh dat is ook erg vervelend zeg, steigeren bij het uitdoen! Dat doet die van mij gelukkig niet, uitdoen is geen enkel probleem. Ik weet niet in hoeverre zo'n Myler bit handig is voor het mennen, omdat de hulpen daar iets anders zijn als met rijden. Misschien dat het inderdaad uiteindelijk wel zo'n bit word, maar voordat ik €100 uitgeef wil ik beter eerst andere dingen proberen. Maar jij heb dus fijne ervaringen met Myler?

--

Wat ik me net dus ook bedacht, mijn Liverpool menbit is dus vrij zwaar, geen idee hoe zwaar precies, maar het is geen licht bit. En dan voor zo'n klein ponie'tje, kan het zijn dat ze dat ding niet fijn vind omdat hij zo zwaar is? :) of zeg ik nu iets heel doms? Met haar vorige bit in doen was het ookaltijd een crime hoor, maar die ging uiteindelijk wel. Deze ook wel, maar op een andere manier. :)

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 08:05

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 08:11

bora oh dankjewel! Dat ziet er goed uit, ga daar eens voor kijken! Dankje!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 08:15

Bij het indien van het bit je rechterhand onder het hoofd door doen met het hoofdstel in die hand. Zodat je rechterhand op de neus komt met de beide bakstukken in je hand en zodat het bit voor de mond hangt. Met je linkerhand het bit in de mond doen en zodra je pony het aanneemt met je rechterhand via de bakstukken het bit rustig omhoog brengen in de mond. Op deze manier kan je pony het hoofd niet omhoog brengen.
Bij het uitdoen het kopstuk heel voorzichig over de oren halen en dan zelf de pony heel rusti het bit uit laten doen en dan het hoofdstel verder naar beneden brengen en er af halen. Diegen die er voorstaan bij het hoofdstel afdoen ipv er naast of die het hoofdstel er uit trekken doen de pony zeer en daardoor krijg je de angst voor het uit doen van het bit. Pony kan natuurlijk ook problemen en pijn met/aan de tanden hebben maar daar ga ik even niet vanuit.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 08:16

Ik ben met dit bit gaan rijden omdat de mijne niet lekker liep op een ijzeren liverpool. (verschillende soorten uitgeprobeerd) En hier loopt ze al ruim 5 jaar super op.

Wat je met een menhoofdstel ook kunt doen. Is eerst het hoofdstel aandoen zonder bit en daarna pas het bit indoen. Eerst het bit rechts vast maken en daar het bit indoen en links vast maken

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 19:20

Bedankt voor de tips hierboven! Rechts vast en dan later links vast maken heb ik vandaag geprobeerd, maar werkt helaas ook niet. :(

--

Vandaag dus bit erbij gepakt, maar krijg hem echt met geen mogelijkheid in. Iemand van stal gevraagd, die kreeg hem ook niet in. Toen in haar mond gekeken, zij wist mij te vertellen dat ze een dikke tong heeft, en mijn Liverpool is dus vrij dik, dus denk dat ze met dit bit gewoon heel weinig ruimte heeft. Daarna met touw geoefend, en die neemt ze zo beet. Maar zodra het ijzer haar lippen raakt, klemt ze alles stijf op elkaar.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:24

Is je paard al naar de tandarts geweest? Wellicht heeft je ergens last, dat hij het daarom niet in wil..

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 20:07

Jester_ tandarts gaat zeer binnenkort komen. Maar tijdens het mennen merk ik geen pijnsignalen op. Integendeel, ze loopt super. Is echt het indoen wat niet zo vlot verloopt..

Love_riding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:14

Misschien heb je wat bij je zoektocht aan het boekje van Myler over bitten en paardenmonden - ik heb er veel van geleerd en snapte veel beter hoe een paardenmond in elkaar zit! Ook als je geen Myler-bit hebt of koopt. Titel:

Dale, Ron & Bob Myler, Een beter bit (A whole BIT better), doelmatige communicatie door het juiste bit en een ontspannen paard. ISBN nr. 9054391510.

Ik heb ooit een tijd een rubber bit van iemand mogen lenen waarvan de UITEINDEN van metaal waren. Daardoor had je het voordeel van een flexibel bit, maar niet het nadeel van het stroeve schuren van rubber in de mondhoeken. Ik gebruikte het bij het mennen, fantastisch bit. Maar het was geleend en ik heb het nooit ergens te koop kunnen vinden helaas. Als ik me goed herinner kwam het uit Hongarije.
Gelukkig is mijn paard intussen niet meer zo moeilijk bij bit indoen, hij weet dat er onder dat bit altijd een stuk wortel ligt. Hij hapt er net zo enthousiast in als bij de hackamore die ik jaren gebruikt heb.

Nog even over zeemleer naaien over een bit: je hebt ook speciaal latex 'kleefband' om om het harde bit te wikkelen. Maar het bit wordt daar wel erg dik van vond ik. En het bit wordt net als een (volledig) rubberbit stroef.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 18:07

Ja ik vind zelf de myler een fijn bitje! Dun en geen scherpe hoeken oid want het blijft beetje een geheel xd lekker duidelijk uitgelegd Haha. Qua mennen geen idee, heb daar geen verstand van. Kan je geen bitfitter laten langskomen?

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 20:15

Bedankt iedereen voor het meedenken!

--

Van de week een rubberbitje besteld, die is gisteren binnen gekomen. Gelijk gekeken of ze deze wel innam, en het is nog nooit zo makkelijk gegaan! Ze vind hem onwijs prettig om in te nemen, wat ik onwijs fijn vind. Het bitje is ook niet koud, en wanneer ik hem uit doe is hij lekker warm. Ik heb dus eindelijk het ideale bit gevonden! :D

Alsnog bedankt voor jullie reacties en het meedenken.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 07:07

Wat fijn!