Ik zie door de bitten de mond niet meer....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IsabelHx

Ik zie door de bitten de mond niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 10:15

Hoi allemaal,

Via de zoekfunctie kon ik niet helemaal precies een antwoord op mijn vraag vinden, dus vandaar dat ik een topic open.

Ik ben al een tijdje op zoek naar het perfecte bit voor mijn PRE. Gister adviseerde de tandarts mij om met een enkel gebroken bit te rijden omdat haar lagen heel smal en gevoelig zijn. Haar lagen zijn qua breedte ongeveer net zo breed als het tussenstukje van een dubbel gebroken bit en dit stukje wordt dus bij druk telkens over de lagen geschuurd. Nu heb ik haar een tijdje met een enkel gebroken bit gereden, maar dit vond ze niet fijn omdat het natuurlijk zo kan scharnieren en in haar gehemelte kan prikken.

Ik weet nu niet zo goed wat voor soort bit ik moet nemen. Ik wil wel graag een bustrens en ook niet te dik. Op internet zag ik iets over Myler bitten en de Level 1 (MB02) sprak mij wel aan. Denken jullie dat dit een geschikt bit is voor een uiterst gevoelig paard met smalle lagen en een klein mondje?

Omdat het geld me niet op de rug groeit wil ik niet zomaar allerlei bitten kopen om te proberen en in een bitfitter geloof ik niet echt. In mijn ogen moet je een bit namelijk langer dan 5 minuten uitproberen om te weten of het iets is.

Keet

Re: Ik zie door de bitten de mond niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:16

Er zijn winkels waar je een myler mag proberen tegen een laag bedrag :) misschien is dat een optie?
Als hij bevalt, dan hou je hem en betaal je het volledige bedrag. Bevalt hij niet, dan breng je hem terug en betaal je een kleine vergoeding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:17

Myler heeft altijd garantie tot niet goed geld terug. Volgens mij mag je 10/14 dagen proberen en houden ze enkel 10% (€10/15) in van de prijs om het bit te reinigen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:18

Een bitfitter kijkt ook naar de bouw van de mond etc. En kan dus diverse bitten aanraden aan de hand van hetgeen dat ze gezien heeft. Jij kan dan kijken op welke hij het prettigst loopt.
Ik zou in ieder geval voor een ongebroken gaan.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:21

Haai,

Ik heb geen ervaring met Myler bitjes, dus weet niet wat die eventueel voor je zouden kunnen betekenen. Wat ik wel weet is dat bijvoorbeeld Divoza ook een uitprobeer service heeft met bitten. Ik weet niet precies wat de voorwaarden zijn en misschien moet je er wel even naar vragen hoe of wat. Het kan zijn dat dit alleen is met de bitten van Sprenger (daar had ik het toch over met een medewerkster), dus misschien is het alleen een service van Sprenger.

Verder kan ik me voorstellen dat dat scharnieren niet fijn is voor je paard. Je zou eventueel een dubbelgebroken bit kunnen nemen en het middenstuk met sealtex omwikkelen. Dat zou je ook misschien bij je bit kunnen testen die je nu al hebt (dat sealtex is niet zo duur).

Succes

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 13:38

Bedankt voor jullie reacties. Ik wist niet dat Myler ook testservice had. Daar ga ik in ieder geval even naar informeren!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:52

Ik geloof wel in een bitfitter, maar wel een goede dan! Bij de bitfitter die ik ken, mag je het bit vaak ook een weekje of wat uit proberen. Als je het dan nog steeds prettig vindt, dan kan je over gaan tot definitieve koop. Voordeel van een bitfitter is dat je direct kan rijden en voelen, in een kwartier kan je al wel voelen of het eventueel iets kan zijn of totaal niet. Die bitten in de categorie 'totaal niet' sla je over en de bitten die fijn lijken, probeer je een week.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:54

Ik zou gewoon een myler 2dehands kopen en indien niet goed terug verkopen. Deze bitten houden erg goed hun waarde.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:56

Ik heb een myler level 2 en die werkt echt super! Paard was eerder vrij onrustig maar nu echt heel stabiel in aanleuning geworden, kan zelfs zonder neusriem rijden en dan nog loopt ze netjes met goede aanleuning door zonder mond open te doen of iets! Level 1 heb ik nooit gehad alleen volgens mij is dat meer om te beleren toch? Volgens mij hoor je telkens level hoger te gaan.

Faraon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:06

Ik heb voor mijn PRE veel verschillende bitten geprobeerd maar hij vond een ongebroken bustrens van Harry's Horse het fijnst.
Zijn qua prijs ook goed te betalen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:13

Spanjaarden schijnen erg vaak goed te reageren op ongebroken.
Als ik nog ooit eens besluit een bit erin te hangen word het denk ik een Billy Allen, een beetje een compromis tussen dubbel gebroken en ongebroken.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:18

ik heb een namaak myler van billy allen, alle paarden reageren hier fijn op! ik kan wel zeggen dat ik fan van mijn bitje ben ^^.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:24

Misschien kan je een ongebroken bus/watertrens eens proberen? Ik heb er zelf een van kunststof.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:26

Myler kan zeker fijn. Al heb ik de ervaring dat veel paarden dat toch net te dun vinden.
Kijk dan eens naar een hele goedkope en simpele ongebroken trens van harry's horse of imperial riding. Te koop voor zo'n 22 euro.

Wat ook nog fijn kan zijn de kunstof ongebroken bitten van nathe of dergelijke.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:49

Myler is voor paarden die ik ken nooit te dun geweest @bruintje123 als een paarden er te heftig op reageren is het 99% van die gevallen de hand van de ruiter die er voor zorgt, niet het bit.

Mocht je jezelf niet comfortabel voelen qua gedachte over een 12mm bit dan is myler ook in 14mm te bestellen. Voor mijn paard is de 14mm gewoon echt te dik overigens!

Grappig dat je trouwens de ongebroken harry's horse wel adviseerd, je weet dat die ook slecht 13mm dik zijn? ;)

@ _Zoe welk level je pakt is afhankelijk van je paard. Ja het systeem is ontwikkeld met de gedachte dat het paard groeit in de levels.
Maar bv Chalotte Dujardin rijd Valegro nog steeds op een level 1, nou niet een paard dat aan het begin van zijn africhting staat hahaha
Ik reed op een level 3, ben nu terug op een 2 deze ligt net een fractie beter in mijn paard zijn mond. Een level 1 komt te veel op de tong en daar wordt de aanleuning iets rommelig van in mijn geval.

Overigens gebruik ik de Myler ook in combinatie met mijn stang als ik met stang en trens rijd! Enige nadeel zijn die grote ringen maar voor mij echt de beste combi ooit. Had heel netjes een stang met een onderlegtrens geprobeerd met bitfitter maar alles was het net niet. Tot ze de stang en myler erin deed en pony ging lopen.

Maar dit over myler, ik zou ook gaan kijken voor een ongebroken bit, en of je paard dan een roterende(ala myler) prettiger vind of een vaste dat is kwestie van inhangen en voelen. Sommige vinden een tongboog fijn en andere helemaal niet
Zijn ook genoeg paarden die fijn lopen op de trust flexi of een ander soort kunststof bit. Die van mij reageert het beste op RVS. Maar ook dat is testen!
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 31-08-17 17:13, in het totaal 2 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:55

In zo n geval zou ik zelf eerst ongebroken proberen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:20

Diesel
Als er iemand een zachte hand heeft ben ik het wel.
Ik heb paarden gereden waar andere niet mee overweg konden omdat ze zo "heftig" reageerde op een bit.
Laat ik het anders zeggen. Gevoelige sensibele paarden (in alle hulpen en omgang) zijn jaren mijn specialiteit geweest in opleren of weer vertrouwen geven.
Dus nee jou informatie zonder iemand te kennen slaat royaal de plank mis.

Dan heeft hh ondertussen dunnere bitten in het assortiment. Voorheen waren die gelijk aan imperial riding.

Mijn ervaring blijft, juist de gevoelige paarden vinden het te dun.
En lopen liever op iets dikker.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:24

Als je dierenarts enkelgebroken aanraadt, zou ik zo'n rotatie bit proberen. Deze is enkelgebroken, maar prikt niet in het gehemelte!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:45

Faraon schreef:
Ik heb voor mijn PRE veel verschillende bitten geprobeerd maar hij vond een ongebroken bustrens van Harry's Horse het fijnst.
Zijn qua prijs ook goed te betalen.

Hier ook ongebroken op een PRE! Hij wou eerder nooit aanleuning nemen en nu gaat dat prima. Probeer het eens!