Touwhalster of halster?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xbambix
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-12-16

Touwhalster of halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 23:35

Ik doe met mijn mini shet grondwerk en vrijheidsdressuur. Ook begin ik met longeren. Maar wat vinden jullie fijner werken daarbij? een touwhalster of halster? Wat denken dat jullie beter is en wat raden jullie aan? Leef je uit en laat je ervaringen en gedachtes hieronder achter! Alvast super bedankt!

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Touwhalster of halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:50

Dit is per oefening en paard verschillend. Met mijn verzorgpaard werk ik met halster, touwhalster en hoofdstel :Y)

Ik ben me voorzichtig aan het oriƫnteren op een kaptoom, deze kan bij alle vormen van grondwerk handig zijn :o

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 00:31

Ik werk meestal met een touwhalster, daarmee zijn mijn paard en ik perfect op elkaar ingespeeld en begrijpen we elkaar goed.
Ter afwisseling gebruik ik wel eens mijn bitloze hoofdstel (sidepull)
Het ligt denk ik aan jezelf en aan je pony wat het fijnst werkt, voor de een is dat "gewoon" een halster, voor de ander een hoofdstel :)
Gewoon uitproberen en zien wat het fijnste voelt.
Succes!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:09

Ik denk dat het afhankelijk is wat Shet en jij prettig vinden. Een touwhalster zijn werking / functionaliteit komt door de punten waar de knopen zitten. Ook is de maat/ hoogte vd neusriem erg belangrijk omdat hij op de neus dieper inwerkt; er moet dus niet !!! continue spanning opstaan. En je mag je paard of pony er daarom ook nooit mee vast zetten. Bij juist gebruik kan het een handig hulpmiddel zijn bij grondwerk mbt fijnere communicatie! Of meer controle bij buiten wandelen. Enkele paarden , hoor en lees ik wel eens vinden een touwhalser niet fijn.Daarnaast rijden met een touwhalser zou ik zelf niet snel doen vanwege dus de imwerking op de neus die zeer kan dien als je niet met een losse teugel rijdt. Mbt met longeren ermee ik heb geen ervaring ; maar zou dus rekening houden met het bovenstaande. Dus dat het touwhalster goed past juiste hoogte neus Shet. En rekening ermee houden dat het juist niet de bedoeling is continue spanning op de lijn! Als je in de zoekfunctie op bokt longeren touwhalster intikt zie je meer meningen en ervaringen

bentefoto

Berichten: 415
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Touwhalster of halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:34

Is afhankelijk van hoe goed jullie op elkaar in zijn gespeeld denk ik. Als je shet keurig achter je aan loopt en doet wat je zegt kan je als je dat fijn vindt een touwhalster gebruiken, maar het is nou weer niet Zo handig om een touwhalster te gebruiken als je shet je de hele tijd om ver loopt of weg probeert te rennen. :P