Kent en Masters s line vs original

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Kent en Masters s line vs original

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 11:24

Ik ben in dubio. Kan beide zadels kopen maar kan niet kiezen. Wie kan me helpen met de voors en tegens tegen elkaar af te wegen?

Het gaat om s line met wrong op zweetblad en een original met vlakke zit en moveable wrong.

Groetjes

Mungbean

Re: Kent en Masters s line vs original

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:26

Het zijn gewoon 2 heel verschillende zadels waar geen voor/nadelen te noemen zijn.
Je moet die kiezen die bij jou en je paard past.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:40

Ik heb de S line. Ben er erg tevreden mee. Zit als een zonnetje. Telkens als iemand anders op mijn paard rijdt krijg ik te horen hoe lekker het zadel zit ;) Ik heb hem nu bijna twee jaar en hij ziet er nog top uit. Grote aanrader als hij op je paard past. Ook vanwege het verwisselbare kopijzer.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:47

Ik heb ook altijd de S-line gehad. Ik vind het een erg fijn zadel, je zit er stevig in en inderdaad de verwisselbare boom. Erg fijn als je een jong paard hebt of als je paard in spieren toeneemt. Tip Olde Hietmoat verkoopt deze en maakt deze passend. Erg fijne zadelmaker en heeft vaak ook tweedehands zadels te koop.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 13:51

Sizzle schreef:
Het zijn gewoon 2 heel verschillende zadels waar geen voor/nadelen te noemen zijn.
Je moet die kiezen die bij jou en je paard past.

Dat klopt maat beide zadels passen en op elk zadel zit ik goed. Voordeel van de wrong is dat ik mijn houding makkelijker kan houden maar
De diepe zit rij ik mijn stuitje eerder van door dan die vlakke. Daar mis ik de wrong weer... vandaar mijn vraag.

Dank je wel voor de reacties tot zover. Meer? :-D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:27

Je kunt ook gewoon een grotere klitteband wrong kopen natuurlijk.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 16:56

En waar kan ik die kopen? Goed idee!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:59

De meeste online shops hebben wel verschillende vormen en merken.
Het merk maakt ook niet uit, klitteband is klitteband. Misschien kan je zadelverkoper ze ook bestellen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:18

Ik denk dat het echt persoonlijke voorkeur (en je eigen bouw) is. Ik heb die met de klittenband wrongen gehad en vind het niks. Kon er niet fijn en in balans op zitten. Heb nu de kunststof versie met de wrongen op het zweetblad en dat vind ik echt een superfijn zadel. Heb wel het idee dat die ook wat smaller is in de zitting voor mij en dat het voor een deel zeker daaraan ligt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:31

De S serie is inderdaad smaller, dat klopt.
Ik rij me daar accuut op open, te smal voor mij.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:19

En ik zit juist weer fijner op de smallere zit van de S line! Kwestie van uitproberen, dat blijft het toch!

Ik heb de s line dus en ben er heel tevreden over. Hij ligt als een huis, hij blijft mooi en ik voel me er vooral heel 'veilig' in. Ik zit echt lekker vast in dat zadel en dat is voor mij prettig (ik ben vrij klein en mijn paard is flink aan de maat). Wel sluiten de wrongen niet mooi aan omdat ik eigenlijk daarvoor de klein ben. Maar ik zit er lekker om dus daar maak ik me niet druk om.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:21

Ik heb juist niet voor de s-line gekozen omdat ik die een vast blok hebben. Ik houd niet van een gedwongen zit en heb de blokken dan ook vervangen door kleinere blokken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:16

Jessix schreef:
Ik heb juist niet voor de s-line gekozen omdat ik die een vast blok hebben. Ik houd niet van een gedwongen zit en heb de blokken dan ook vervangen door kleinere blokken.

De s-line komt ook gewoon met klitteband hoor. Je kan kiezen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:42

Sizzle schreef:
Jessix schreef:

De s-line komt ook gewoon met klitteband hoor. Je kan kiezen.

Oh weer wat geleerd! :)

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 09:39

Ik heb nu de original besteld.. de s line vond ik lekker rijden maar de zadelmaker had geen original bij zich. Gezien het feit dat de wrongen aangepast kunnen worden en de vlakke zit die me het meeste wat lijkt, heb ik voor deze gekozen. Als het niks is.. :-)

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:46

Ik heb ook de original, met high wither. Vind het een heerlijk zadel, in 2013 voor een bruin zadel gekozen daar baal ik achteraf wel een beetje van want zie je veel meer slijtage op het zadel (zweetblad en zit) maar verder ben ik super tevreden met het zadel.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 23:54

Zadel is binnen! Zijn jullie original kussens ook zo zacht? Volgende week komt zadelmaker pas. Durf er dus nog niet echt mee te rijden. Zo voor het oog lijkt het zadel perfect te passen!

:-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 18:34

siko schreef:
Zadel is binnen! Zijn jullie original kussens ook zo zacht? Volgende week komt zadelmaker pas. Durf er dus nog niet echt mee te rijden. Zo voor het oog lijkt het zadel perfect te passen!

:-)

De kussens zijn bij levering bijna altijd iets te zacht omdat de bedoeling is dat de zadelpasser het aan je paard aanpast.
Na een maand of 3-6 zakt het dan ook nog een keer sterk in omdat de wol zich dan gezet heeft en moet je nog een keer vullen. Dat zit meestal wel bij de koopprijs in.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 20:49

Yes! Zadel ligt als een huis. Thanks voor jullie input groetjes!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:01

Mijn original in nieuwstaat maat 17.5 gaat denk i kde verkoop in, al half jaar niet meer gebruikt wegens het vinden van een veel fijnere Fryso. Past prima op mijn paard, zit ook prima, maar mijn houding is 600 keer beter op een Fryso.
Zadel is nooit opgevuld, is nooit nodig geweest. Is denk ik 5 jaar oud en weinig gebruikt.
Dat elk jaar opvullen ligt aan ruiter en paard en vulling. Bij Kent en Masters is opvullen dus eigenlijk nooit nodig. Bij Fryso weet ik het nog niet. Maar bij mijn vorige Fryso was dat ook nooit nodig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:38

Germie, dat klopt gewoon niet wat je zegt.
Juist schapenwol heeft redelijk wat nazorg nodig omdat het inzakt. Dat jij dat niet nodig vind is een ander verhaal.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:48

Sizzle schreef:
Germie, dat klopt gewoon niet wat je zegt.
Juist schapenwol heeft redelijk wat nazorg nodig omdat het inzakt. Dat jij dat niet nodig vind is een ander verhaal.

Meestal wel, maar bij mijn paard dus niet. Dat is voor mij gunstig natuurlijk. Bij andere zadels moest het wel, Massimo was niet passend te krijgen (of te houden). Die moest elke maand.
Maar kent en masters en Fryso zijn dus voorzien van goede wol. Ik heb mijn Kent en Masters uiteraard nieuw gekocht met een gratis vulbeurt. Die heeft nog steeds niet plaatsgevonden. Heb 6 maanden na aankoop er naar laten kijken, was toen niet nodig en daarna is de ligging ook niet veranderd. Echt niet. Dat is eigenlijk best bijzonder ja.
Als je wel moet vullen is het hopen dat je een goede zadelmaker treft.
Laatst bijgewerkt door germie op 01-09-17 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:50

Juist de goede wol wil je goed houden.
Wol vervilt, na 1 jaar normaal regelmatig gebruik zitten er kleine of grotere luchtpockets in die weer netjes schokdempend gemaakt moeten worden.

Iedere maand moeten navullen is gewoon slecht werk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:52

Sizzle schreef:
Juist de goede wol wil je goed houden.
Wol vervilt, na 1 jaar normaal regelmatig gebruik zitten er kleine of grotere luchtpockets in die weer netjes schokdempend gemaakt moeten worden.

Iedere maand moeten navullen is gewoon slecht werk.

Ik heb de Massimo na 4 maanden teruggedaan. Heeft heel wat voeten in de aarde gehad, want de zadelmaker gaf mijn paard de schuld van de kapotte schoft. Hij was er al 6 keer geweest en dus lag het niet aan hem maar aan het paard. Helaas heb ik in die tijd mijn Fryso verkocht. En ben dus erg blij dat ik een paar maanden terug eindelijk weer eentje vond binnen mijn budget.
Ik zit daar toch het beste in.

Wol voor opvullen ligt hier nog thuis, voor 2 volledige vulbeurten nog. Kent en Masters is echt extreem goed gevuld vanaf de fabriek, tenminste mijn zadel wel. Veel andere merken zijn al direct zo zacht gevuld dat er direct bijgevuld moet worden, of ongelijk, of te hard.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:55

Ik ga ook over op aanschaf van een S line. Wat vinden jullie hoe het zadel zich houdt, blijft dat een beetje mooi?